Skrivet av: Sudden | 2009/11/25

Fler moderatorer hos SFF. Om ett polskt flygmuseum och om Bf 209 (Bf 109-R)

Bland responsen på de cirkulär-mail jag senaste tiden skickat till de ca 30 personer som stöttat mig (eller som jag litar på) i samband med att jag chockerande ”hastigt och lustigt” sparkades ut från SFF forum, var en fråga om huruvida något av det som en gång stod i ett pampigt flygmuseum i Berlin och sedan hamnade i Polen, kommit tillbaka. Det blev en del forskande. Se mer senare.

Först: Jag såg i går på SFF forum, som jag fortfarande kikar in på även om det är svårt att bevaka allt när man är portad och inte heller kan ta emot ev. ”personliga meddelanden”, att forumet har fått hela 4 nya moderatorer. Man undrar om det behövs så mycket moderering. Det är ju få inlägg, och många kommer från en av de nuvarande moderatorerna. Antagligen i hans egenskap av ”vanlig medlem” men det är ändå litet olämpligt. Snacka om att äga forumet, en sak jag anklagades för.

De fyra nya är inga vana forumskribenter vad jag vet men jag bedömer att de tillhör ”de rättrogna”  (det finns mer talande ord men jag avstår…). Det är tråkigt att föreningen inte inser behovet av att anpassa sig till den kultur och de sedvänjor som finns på webben, inte minst vad gäller yttrandefrihet. Som min datakonsult rådde mig: Det är ingen mening med att försöka tala förstånd med forumledningen, alla andra ser ändå att det är du som är ”The good guy”.

Min erfarenhet är att det är moderatorer som orsakar problem, inte bara på SFF forum. Men jag får väl se, moderatorsrollen är förstås inte så enkel även om jag inte har någon egen erfarenhet. Jag själv kan ju komma att frestas/tvingas moderera eller t o m ta bort någon kommentar på min blogg.

Inläggen på SFF forum är måhända färre än förr (och okontroversiella, något som väl önskas) men mitt intryck är att det nu är normalt eller t o m fler visningar och inloggade deltagare.

Nu till litet om flygmuseet i Krakow där det vimlar av halvgamla östblocks-jetplan på gräsmattan . Detta är från museets officiella sajt, och det finns mycket annat att se och läsa där,  även på engelska.

Här kan vi läsa litet om ett känt tyskt plan på museet som polackerna själva dock inte verkar tala om.

          

Någonstans kan man säkert läsa om hur Ernst Heinkel och Willy Messerschmitt tävlade om att åt Tyskland ta hem världsrekordet i ”absolut fart” där Willy till sist vann. Bayern låg litet högre upp än Ernsts Rostock, så det var litet lättare att flyga fort. Bf 209 var ju en experimentmaskin även om Nazi-Tyskland försökte få det att se ut som att det bara var en special-trimmad 109:a (och en sådan användes ju i början av rekordjakten). Rekordet stod sig i 40 år (för propellerdrivna plan. Med tiden noterades rekord satta på hög höjd. Innan dess var det viktigt att välja rätta atmosfäriska förhållanden. Varmt. Vi minns kampen mellan Swift och Hunter.)

Det var svårt att hitta en bild av planet i Krakow men till sist fann jag en bild jag tror är rätt aktuell. Det sägs att planet är under restaurering, men jag har inte hittat något om vilka planerna är för dess framtid. Beteckningen Bf 209 kom senare att användas för andra Messerschmitt-utkast som snart blev väldigt olika rekordmaskinen.

Apropå Krakow så har ni väl läst Jolos berättelse ”Slipsen i Krakow” där den svenska huvudpersonen bär en engelsk skolslips han råkat komma över och som han bedömde vara ”ofarlig” att bära i Krakow. Men någon klappar honom på axeln, ”Hello, old chap!” och svensken ser då till sin förskräckelse att mannen bär samma slips. Nåväl, jag drog historien för en engelsk kollega i broadcasting/standardiserings-branschen. ”Var det inte Jolo författaren hette” svarade han! Så han väl kände till Jolo och hans berättelse  och sa t o m ”jag gick också i skola i Dulwich och en gång hällde vi bensin i toalettstolen när vår lärare skulle gå dit. Vi visste att han alltid slängde cigarettfimpen där.” Ibland får man tillbaka mycket mer än man kunnat hoppas på.

Denne högt begåvade bekant (han var visst intresserad av ångdrivna orglar) bytte sedan kön. Det fick jag veta långt senare vid ett möte i Prag, där jag frågade en annan engelsman om hur det stod till med Bernhard R, ”det var länge sedan jag såg honom eller hörde något”. Det hade gått rykten om att han på grund av epilepsi e d inte deltog i möten utomlands. Min engelske vän gjorde då en halv sekunds paus och sa sen med betoning på första och sista ordet ”He is now a she”.
Man kanske skulle resa mer i öster.
.
Sudden, som beklagar layout-missarna. Detta skrivformulär beter sig högst självsvåldigt men jag börjar förstå det eller hittat omvägar
Annonser

Responses

  1. Hej, Sudden,

    Kärt barn har många namn. Hittade in på din blogg först i dag. Gratulerar till den! Jag har redan satt den som en av mina favoriter. Kommer säkert att tillbringa mpnga timmar med god, trevlig, underhållande läsning här. Och är det något som inte verkar intressant hoppar jag bara över det, utan att du vet om det eller jag trampar dig på tårna.

    Lite vid sidan om men inom området ”kärt barn har många namn” så är min signatur SOS (Sven Olov Sjöstedt), men av någon anledning fick jag inte använda den signaturen när jag sände meddelande som radiotelegrafist vid Kungliga Göta Trängregemente i Sköve på 60 talet.
    …- – – …

    As ever och Happy Thanksgiving
    Sven

    Gilla

  2. BREGUET 14

    Hej,

    jag bifogar en illustration som jag tänkte använda som illustration till kapitlet om Bréguet 14 enligt min nya flyg-filatelistiska metod. Bifogar gör jag på så sätt att jag lägger en länk till dess URL på min egen sajt. http://www.avrosys.nu/aircraft/Flygkomp/021-Breguet14-Gabon-500px.jpg Fungerar det systemet bra om man vill skicka en bild tillsammans med en kommentar till din blogg?

    Apropå det – du som verkar ha innehållsförteckningen för alla SFT och liknande publikationer memorerad – vet du var man kan läsa mer om Flygkompaniets första Bréguet 14, alltså den typ 14 A2 som nödlandade i Sverige 1919?

    Gilla

  3. Hej SM6EBQ!

    Jag kikade i SFF:s arkiv på webben, tog mig till publikationsdatabasen och hittade en hänvisning till Flyghistoriskt Månadsblad nr 6/1971 och kanske fanns något mer. Söksystemet är inte så avancerat, så man får saxa sig fram. Detta nummer av tidskriften har jag skannat på en CD jag fått av dig! Världen är liten! Men den säger inte så mycket, även om luftvärdighetsintyget finns återgivet och så finns någon bild (med Nils Söderberg på förutom S-AIAA).

    SFF har låtit skanna en mängd av sina tidskrifter genom åren, och jag tog och laddade hem allt, ca 350 MB.. Finns i bildarkivet som man måste vara medlem för att få tillgång till.

    Sudden

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: