Skrivet av: Sudden | 2009/11/27

Om Sixten Sason och Breguet 14, speciellt S-AIAA

På SFF forum har det frågats om när den kände industriformgivaren Sixten Sason skadades vid en flygolycka. Tyvärr har jag inget svar, men har hört skadan beskrivas som ”fått en vingstötta genom bröstkorgen”. Han var ju också på sjukhus mycket länge, möjligen i perioder. Det var väl så före antibiotikans tid. Stig Kernell kan säkert berätta mer.

Här ett porträtt av en ganska ung Sixten Sason jag 27 maj 2012 fann på webben:

Sason, vars borgerliga namn en var Sixten Andersson, var en framgångsrik industriformgivare, känd inte bara för Saab-bilar utan mycket annat. En bra biografi finns här (infört 11/12-12) . Han ger många Google-träffar. Ett våffeljärn t ex:

I min PC fann jag en kanske litet fantasifull artikel i The Aeroplane augusti 1998 om Sixten Sason som jag har lagt ut här. En skiss från 1941 finns i artikeln, den finns här. Framsynt. Kan den inte vara ett par år yngre. Men bara några. Tekniken gick fort framåt på den tiden. Man noterar att radar inte alls omnämns i skissen vilket talar för att dateringen kan vara riktig. LIkaså att missilerna använde infrarödteknik, en teknik som man i England under 30-talet studerade parallellt med radar. Det var Reginald V Jones första arbetsuppgift för RAF vill jag minnas även om det faktiskt inte nämns i Wikipediaartikeln om honom här. Att rita virvlar kring vingframkanten är högst framsynt förefaller det mig liksom ”pannkakslandningstekniken”.

Jag frågade en gång C G Ahremark om att Sason skulle ha åkt med i en BOAC Mosquito till England under kriget som påstås i artikeln, men han tvivlade.

SM6EBQ, alias Lars Henriksson,  har frågat litet kring den Breguet 14 som nödlandade med en dansk Breguet-anställd pilot sommaren 1919 nära Enköping, och som sedan Nils Söderberg fick köpa (registrering S-AIAA) för att delta i en tävlingsflygning vid flygutställningen ILUG 1923 i Göteborg. Söderberg har skrivit om detta i sin självbiografiska ”Med spaken i näven”, och jag har plåtat av en sida:

Klicka på sidan så blir den stor. (Det är en välsignelse att WordPress tar hand om ens illustrationer. Det finns de som önskar att SFF forum skulle göra det också, men många webbmästare är tveksamma, skyller på att det kostar pengar eller ger copyright-problem e d.) Det finns litet mer om S-AIAA i Flyghistoriskt Månadsblad nr 6/1971.

Lars Henriksson har skrivit om Breguet 14 på sin webbsajt   här. Röda korset köpte 1923 en annan Breguet 14 som användes som flygambulans i Norrbotten, vilket bl a nämns här.

Jag har lyckats gömma de långa länkadresserna. Löjligt nog har jag ännu inte hittat någon ”knapp” för detta utan får göra det som rent kodnings-hantverk.

Sudden

Annonser

Responses

  1. Jag tyckte väl att jag kände igen våffeljärnet. Men jag var tvungen att kolla i köksskåpet, och, minsann stod där inte ett våffeljärn från Husqvarna av exakt samma modell som i Suddens blogg!

    Nu behöver man ju inte längre ursäkta sig med att våffeljärn inte är svensk militär flyghistoria och att man därför borde ha dåligt samvete eller veta hut eller något sådant. Ack en sådan frihet!

    Gilla

  2. Trots googling och inre rannsakning om var i min bokhylla jag kan ha läst om Sasons flygkrasch som tydligen ägde rum 1934 fann jag inga detaljer härom.

    Annars finner man mycket på webben att läsa om honom och en bra text är http://www.periferi.nu/sidor/konsthallen/aktuell31.html .

    Sudden

    Gilla

  3. Hej och tack för hjälpen med Bréguet 14. Detta f.d. spaningsplan (fransk surplus förmodar jag) kom alltså inte Flygkompaniet till någon direkt nytta. Däremot bidrog det både Nils Söderbergs karriär och främjande hembränningen här i landet!

    Jag bifogar ytterligare en länk till en flygfilatelistik inskanning. Denna gäller fyra finska frimärken som gavs ut 1988. Pga brist på ”riktiga” foton till http://www.avrosys.nu tar jag till frimärken för att få fler illustrationer. Av dessa märken ger ju hela tre stycken anknytning till typer som används militärt i Sverige, bl.a. då Bréguet 14.

    Har någon foton av svenska militära flygplan som jag kan få använda till min sajt är jag mer än tacksam. Donatorn kommer naturligtvis att omnämnas med största tacksamhet!

    Hälsningar

    Lars H

    Gilla

  4. Hej SM6EBQ!

    Kul med de finska frimärkena, men tecknaren har nog spetat upp den bålde Breguet-piloten alltför högt upp i luftdraget samt gjort honom alltför stor. Även om piloter hade stora egon eller i varje fall ville se framåt ibland. Fenan på på Junkers F 13 K-SALI har en form vi nog aldrig sett förr. (I början hade ju typen en triangelformad fena (som gammal modellflygare räknar jag in rodret i fenan) men den modifierades i efterhand. Sådant kan hjälpa till vid datering av bilder.

    Om K-SALI fann jag på webben: ”Aero OY/Helsinki ‘Papagei’ 16.01.31 15 Crashed en route Tallinn-Helsinki 9.10.35”

    Jag visste inte att Finland haft registreringsbokstaven ”K”, ett tag (den hette OH-ALI när den kraschade). ”Papagei”; ett typsikt Junkers-namn. Eller kanske bara tyskt, Luft Hansa-namn kanske?

    Fler Junkers-frimärken på http://hugojunkers.pytalhost.com/ju_f13_ph1.htm

    Sudden

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: