Skrivet av: Sudden | 2009/12/04

Om Carl Cederström – flygbaronen

Tidigare hade jag lovat ett inlägg om Carl Cederström, Sveriges förste flygare, sett  i allmänhetens ögon. Konstigt nog finns inte mycket på webben om honom men det har skrivits många böcker och även artiklar i SFT. Han var en utåtriktad person, litet som Ernst Udet ungefär, om man nu behöver göra en jämförelse.

Så här sammanfattade Nordisk Familjebok han liv. Wikipedia har en kort artikel om honom. När det gäller Wikipedia-artiklar brukar jag kika in i dokumentets historik och hittar jag där noteringar att signaturen ”Towpilot” har bidragit, så litar jag på artikeln. Han syns då och då på SFF forum och signaturen är väl från den tid då han flög reklamsläp. Även här finns litet, bidrag både från Fredric Lagerquist samt en person jag tror hör hemma i Finland. Inga konstigheter.

Jag har i min bokhylla Hasse Z:s minnesbok över Cederström och jag visar därur en liten historia som litet återspeglar ett gammalt klassamhälle, men själva storyn är bra och håller än:

Klicka på bilden så blir den läsbar. Jag har en gång stått vid stranden av Kolström. Bredvid mig stod två män och samtalade, en hade precis Cederströms käcka näsa! Men jag frågade inget.

Men drivkraften bakom inlägget var ett klipp ur självaste K A B Amundsons klippbok, där Hasse Z intervjuar Flygbaronen om hans bejublade framträdanden i Norge på hösten 1911, då han bl a bombarderade en norsk fästning med apelsiner. Kunde ju vara känsligt så pass få år efter unionsupplösningen:

Klicka på bilden så blir den läs-stor. Kanske ni även kan klicka fram de bilddata som klipp-skannaren Lars Henriksson som arbetar åt SFF tillfogat. Ett arkiv måste vara sökbart – för detta finns standarder som jag inte är hemma i, men låt oss hoppas SFF ”hänger med”:

Här är litet visnings-statistik för min blogg:

Slutligen har jag tillfogat en möjlighet att ”prenumerera” på bloggen. Det skall väl dunsa till i er brevlåda när något nytt kommer på bloggen.

Sudden

Responses

  1. Inte dåligt, 100 visningar på en dag för en privatblogg som just startats. Tisdagar verkar vara ”toppendagar” av någon anledning.

    Läste med stor behållning informationen om Cederström. Tack.

    Keep up the good work!

    As Ever
    Sven

    Gilla

    • Hej Sven!

      Det är nog så att visningstopparna har mer att göra med när jag har tipsat via mail om min blogg eller när jag lagt ut något nytt.

      En sak jag inte tog med i inlägget var ett berömt finländskt konstverk av Axel Gallen-Kallela. Det är utformat som en affisch, och är möjligen gjort för att ges bort till Cederström som sedan ca 1906 var bilhandlare med en firma Bilaktiebolaget, och som senare kallade sin första Blériot för Bil-Bol. Och jag som alltid tyckt det lät så väldigt ekivokt franskt…

      Affischen användes nog aldrig i Stockholm men har en plats i finsk konsthistoria och har t o m förekommit som frimärke. Se http://www.filatelia.fi/dx/cars/postim.jpg och http://www.filatelia.fi/dx/cars/bilbol.html#eng

      Sudden

      Gilla

  2. Kan bara bocka och tacka för komplimangen! 🙂

    Gilla


Kommentera

Kategorier

