Skrivet av: Sudden | 2009/12/12

Mer om Linjeflyg-olyckan i Ängelholm november 1964

Mikael med  Mikaels flygblog har sänt mig tre bilder från haveriplatsen, vid vilken också en minnessten står, omgiven av en plantering med täta buskar. Stenen och andra intressanta bilder/kartor kan ses i SFF forum-tråden. Här Mikaels bilder:

Om jag förstått rätt är detta haveriplatsen (där planet blev liggande upp och ned).

Här ser man järnvägen med sin kontaktledning. Bilden tagen från haveriplatsen.

Jag tror att denna bild i förgrunden visar de buskar som omger minnesstenen.

Här nedan ett flygfoto från Hitta.se som visar haveriplatsen i förhållande till banänden längst ned. Av en tidnings-teckning i SFF-tråden får man intrycket att planet kom från nordväst och aldrig korsade järnvägen utan kontaktledningen fick planet att kastas åt höger.

Sudden

Responses

  1. Jag råkade hitta följande tidningsartikel där en ombordvarande flygvärdinna berättar om händelsen, där tyvärr illustrationerna saknas:

    http://sydsvenskan.se/sverige/article84595/Mardrommarna-finns-kvar-efter-40-ar.html

    Artikelförfattaren Mats Carlsson Lenart har skrivit andra flyghistoriska artiklar ser jag, bl a en kring ABA-piloten Karl Gunnar Lindner i en annan tidning, som jag tar upp i ett inlägg kring denne.

    Sudden

    Gilla

  2. https://maps.google.com/?ll=56.30761,12.815852&spn=0.008011,0.024397&t=h&z=16&layer=c&cbll=56.307537,12.815945&panoid=korQaAjmBU-oIcnDn909Qw&cbp=12,220.56,,0,6.42

    Gilla

  3. Tack Ruben! Man kan se mycket tack vare Googles kartor och ”street views” och göra spännande resor och ändå sitta kvar där man sitter framför datorn. (Jag ser nu också efteråt att man kan finna en bra Panoramiobild med en bra beskrivning av händelsen, skriven av en känd Kent.)

    Jag har skrivit ytterligare ett inlägg om Ängelholmsolyckan och där länkar jag bl a till SFF:s bilder av minnesstenen (Gunnar Åkerberg) som tydligen varit omgiven av en häck.

    https://larsan13.wordpress.com/2009/12/10/linjeflyg-olyckan-vid-angelholm-i-november-1964/

    Jag har själv aldrig varit på platsen.

    Gilla


Kommentera

Kategorier

