Skrivet av: Sudden | 2009/12/12

Om bloggande och ”cyber war”

Man vill ju bli läst och därför försöker jag sprida kännedom om att min blogg och min sajt finns. Jag kikar ivrigt på den statistik som bloggfirman WordPress tillhandahåller. Här bara en del av allt man kan få veta:

Klicka på bilden så blir den större. Man ser att antalet ”tittar” varierar mycket (och tendensen ser alltid negativ ut innan dagen kommit till sitt slut och alla dagens tittar samlats; dessutom har jag läsare på andra kontinenter/tidszoner). Topparna visar samband med när jag påmint om bloggens existens, exempelvis i mail till supporterklubben eller när jag skrev i Roy Fröjdhs gästbok och gav min sajts adress och sa att man kunde nå bloggen därifrån. Då blev det en tittartopp (110 tittar) och jag kunde också se varifrån besökarna kom, nämligen min webbsajt. (Man kan förresten också se vilka länkar i min blogg besökarna går vidare till).

Vad en ”titt” (view) är kan man fundera mycket över , se Wikipedia.

Min sajts adress verkar vara en känslig sak för SFF:s webbmaster. En vän blev avstängd från forumet för att han berättat om dess existens och att man där kunde läsa vad jag skrivit till styrelsen om min avstängning. Webbmaster har nu även ”spärrat” min adress på forumet så den som vill kika på någon illustration av de många inlägg i form av ett tidningsklipp, foto e d (och som ligger på min sajt), går bet. Och Roy Fröjdhs gästbok ”försvann” efter det jag skrivit där… Nå, den var snart igång igen.

Särskilt snyggt beter sig alltså inte SFF; talet om att det är jag som brutit några regler är ironiskt. Det är ju SFF självt! Det finns likheter med hur Roy Fröjdh tegs ihäl efter att SFT publicerat en mycket illvillig insändare om Roys bok ”Guldvingen”. Ingen diskussion här inte! Tänka sig, folk med den finaste bakgrund i självaste Flygvapnet eller Rotary…

Orättvist kritisk tycker jag inte jag varit mot SFF i det jag skrev till styrelsen. Det mest negativa för SFF har då snarare varit det som webbmaster och ett par andra SFF:are presterat i sina inlägg på forumet. ”Alla ser ju att det är du som är ”the good guy” som min datakonsult tröstade mig med.

Nå, det är roligt att det blir så många kommentarer till mina inlägg. Jag ser att dock endast en person prenumererar. Egentligen är det tre, men två av dem är jag. Jag har inte lyckats avaktivera den ena prenumerationen och egentligen behöver jag ingen alls. Jag ville bara testa funktionen. Via mail informeras jag så fort någon skrivit en kommentar. I vissa fall släpps kommentaren inte fram förrän jag godkänt den.

Tydligen har ingen ännu hittat till min blogg via Google, men tack vare att Lars Henriksson tipsat om min blogg och min sajt på sin egen sajts  länklista kan man hitta min blogg om man söker på ”Lars Sundin” + blogg. Men man får ha ögonen med sig, den kommer först på tredje träffsidan eller så och träffen leder till Lars länksida. (Jag tror inte att Google visar lika hos alla. Google anpassar säkert träffarna till ens sökvanor.) Däremot blir man medveten om jag har namnar som har bloggar och som ligger bättre till. Sedan är det alltid tänkvärt att ”träffa” sina namnar. Tänk om jag vore advokat, sadelmakare eller friidrottare!

Jag passar på att nämna att jag kompletterat min sajt med några tidningsklipp (under Personer) om Kurt Björkvall, Ulf Christiernsson och ”Klevas”, alltså Karl Gösta Klevstig

Sudden

Responses

  1. ”- En berättelse om hur Ulf Christiernsson i sin RAF Mosquito möter en tysk Me 262…”

    Tja, så står det faktiskt, men i tidningsartikeln talas det om Me 163.

    K.

    Gilla

    • Hej K.!

      Det var väl så att jag av beskrivningen av mötet med det tyska planet insåg att det måste nog ha varit en Me 262. En Me 163 kunde inte hålla på i 8 minuter eller vad det var och göra upprepade anfall. Den eldkraft han observerar stämmer mer med vad Me 262 hade, fast en sådan observation var nog osäker i stridens hetta.

      Jag ser att även andra på webben talar om ett möte med en Me 262. (Jag hoppas att det inte är jag som gett upphov till detta…) Man verkar dock inte kunna hitta någon krigsdagbok e d som bekräftar mötet.

      Sedan är det väl tecknarens frihet. 1947 var Me 163 ett omtalat plan medan om Me 262 hörde man aldrig något. Den blev omtalad först senare. Det intrycket har jag.

      Jag har kollat vidare. Mötet sägs någonstans ha ägt rum i mars 1944, och då hade varken Me 163 eller 262 tagits i reguljär tjänst utan sådan kom någon månad senare (och ungefär samtidigt för typerna, enligt min mycket hastiga studie). Platsen Würzburg tycker jag talar till förmån för Me 262.

      Sudden

      P S. Ser nu att det i texten faktiskt står nämnt Me 163 (och att det inte bara är en teckning av den typen). Där ser man. Naturligtvis hittar jag då fler bevis för att det var denna typ; det eldsprutande som Christiernsson nämner t ex. Man är väl flexibel i sitt tänkande! De där 8 minuternas manövrerande för att komma undan var det kanske inte så mycket med, men striden innebar antagligen stor höjdförlust och då kunde en Me 163 göra en hel del konster även utan motor.

      Gilla

  2. Angående prenumeration. Jag har dig bland mina ”Favoriter”. Den listan är inte så lång och jag går igenom den flera gånger per dag. Det kommer så mycket i min postlåda att en prenumeration skulle förmodligen drunkna i allt det andra. Så misströsta icke! Det finns många som kollar dig kontinuerligt utan att de prenumererar.

    As Ever – keep up the good work
    Sven

    Gilla


Kommentera

Kategorier

