Skrivet av: Sudden | 2009/12/13

Om Qvisse Ström, en järnvägsstation och fler m m

På SFF forum har Sven-Erik Jönsson frågat efter uppgifter om ett foto i denna tråd. Han har f n fått uppgift om plantyp och litet information om föraren Gustaf Qvisse Ström; årtalet är väl fortfarande öppet, liksom platsen. Urban Fredriksson har tipsat om en sajt med bilder av järnvägsstationer.

Jag kom ihåg att ur en gammal klippbok hade Lars Henriksson åt SFF:s arkiv skannat en bild från Qvisses högtidliga begravning. Klippet är inte klassificerat men jag lyckades hitta det bland alla mina CD-skivor med klipp:

Klicka på bilden så blir den större. Gustaf Q Ström var född 1894 och avled alltför tidigt 1938-12-03. En arméofficer som kom till Flygkompaniet. Blev flottiljchef för F 1 1937. Han verkar ha varit mycket uppskattad av Nils Söderberg, och de deltog tillsammans i inköpsresor till USA.

Lars Henriksson nämnde vidare i en mailväxling med mig att den pampiga byggnaden i bakgrunden såg ut att vara (den gamla?) stationen i Örnsköldsvik, och googling jag gjorde bekräftade detta. Se här (det finns många härliga bilder från tiden kring förra sekelskiftet här och även en webbkamera som visar byggandet av en ny station för Botniabanan) och även här

Man byggde flotta stationer när järnvägen var ny för drygt 100 år sedan. Stationshuset är verkligen pampigt trots att det verkar ligga utanför stadsbebyggelsen utan närmast ”nere vid hamnen”. Väntsalen lär ha haft dubbel takhöjd. Tydligen använde resande ofta en annan station.

Annars finns ju mycket förfall och rackliga stationer. Som Haninge-bo undrar jag vad vi gjort för ont som begåvats med den besynnerliga skapelse vi har. Då ser Huddinge station (grannkommunens station alltså) mer påkostad och välkomnande ut.

I detta bildalbum hos en estetiskt kunnig person kan vi se fin utsmyckning av en järnvägsstation men också exempel på sorgligt förfall.

En ”enkel” fråga på forumet kan ge så mycket för den som är nyfiken…

Sudden

Responses

  1. Flög Qvisse ihjäl sig eller dog han under sotad ås? Jag har letat men inte funnit svaret.
    K.

    Gilla

    • I likhet med Lars Henriksson tror jag att att Qvisse Ström ´”dog under sotad ås”. Jag sökte i SFF databas och det finns få träffar på hans namn, men i en artikel sägs att han ”avled i början av december”. Skulle han ha omkommit vid ett flyghaveri skulle ordvalet varit annat och han skulle ha återfunnits i ”In memoriam”.

      Han var flottiljchef endast ett halvår eller så. Söderberg antyder i ”Med spaken i näven” att flottiljchefsskapet delvis var en följd av att Nordenskiöld och Ström hade olika uppfattning om flygplananskaffning, och att därför Ström nog hade fått det svårt vid en placering centralt i FV-ledningen närmare Nordenskiöld.

      Jag googlade på ”Qvisse Ström” och fann följande text som jag med min flygnördighet (”hur var det egentligen att flyga i dessa apparater?”) gillar: http://www.aef.se/Flygvapnet/Notiser/Flottiljer/F1/Tung%20bomb%20och%20attack.pdf . ”Utanför ämnet” säger förstås mullorna men för oss andra med öppnare sinnen är denna text fin. Finns också ett kort omdöme om Ström; han kanske inte var glad att bli flyttad till landsorten. Man får ju intrycket av Söderberg att Qvisse var en högst social person med förmåga att knyta kontakter.

      Sudden

      Gilla

  2. Jag har för mig att Qvisse avled av någon ganska trivial anledning. En misskött förkylning som ledde till allvarligare komplikationer eller något snarlikt.

    LH

    Gilla

  3. Hej!

    Hur kom du att bli intresserad av Qvisse som är min fabror?

    Jag kan berätta att han dog i lunginflamation, och på den tiden fanns inte penselin,
    Han slarvade med att klä sig i flygdräkt och flög i bara skjortan och med flygarglasögon

    Hör gärna av

    Sven Åke Ström

    Gilla

  4. Hej Sven Åke!

    Jag är intresserad av flyghistoria och Gustaf Qvisse Ström var en av de mer kända tidiga flygarna i armén och senare Flygvapnet. Han var flottiljchef i Västerås när han hastigt avled.

    Att jag skrev litet om honom berodde på att han litet diffust nämndes i bildfråga på Svensk Flyghistorisk Förenings forum, http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=1992. (Platsen var alltså Örnsköldsvik.)

    Han skymtar även i frågan i tråden http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=1979

    Han omnämns på flera ställen i Nils Söderbergs självbiografiska ”Med spaken i näven”. Söderberg tyckte först i Malmslätt (ca 1921) att Ström var en lätt besvärlig konkurrent, och kände sig närmast lättad när Ström måste avbryta flygförarutbildningen. Men han blev opererad för sitt synproblem, och kom tillbaka i tjänst. Söderberg konstaterar i sin bok att det hade varit en svår förlust för FV om han måst lämna tjänsten.

    Så var båda flyglärare på Ljungbyhed på 30-talet när verksamheten byggdes upp där. Vet inte deras respektive positioner.

    Ström tjänstgjorde i två omgångar i USA och var därför mycked lämpad att lägga upp/sköta de sonderande inköpsresor som Söderberg och Henry Kjellson gjorde i USA på 30-talet. Ström hade många goda personkontakter hos de amerikanska flygmilitärerna.

    Kanske kommer på något mer; jag har för mig att jag läst något någonstans om vilka högre officerare som var aktuella för Kungl. Flygförvaltningen i slutet på 30-talet. Jag ser att jag har din mail-adress.

    Sudden

    Gilla


Kommentera

Kategorier

