Skrivet av: Sudden | 2009/12/16

Några modellbyggare – Young C Park och Per Gillbrand – av ovanligt slag

Häromdagen fick jag ett sådant här flera MB tungt mail som cirkulerar bland vänner och entusiaster, med fina bilder, bildspel eller kanske t o m en videosnutt. Det här kom från Jan Karlsson från en f n mycket östlig position på vårt klot, och visade bilder av metallmodeller av flygplan, kanske i skala 1:16 eller så, och med fungerande teknik. Ofta halvöppna så man kan se alla reglage i cockpit, kulsprutor, roderlänkage m m. Byggaren är en pensionerad tandläkare Young C Park, med koreanska rötter men vars föräldrar för länge sedan kom till Hawaii.

Man brukar inte sällan kunna hitta motsvarande material på webben och då räcker det med att maila en enkel adress. Man kanske missar det intryck en följd av stora fina bilder ger, men kan å andra sidan hitta mer om ämnet som bildbeskrivningar. Som här exempelvis, Park finns presenterad på många ställen.

Ett exempel:

En annan modellbyggare med ihärdighet har byggt sig en modell av en Ferrari. Här en video. (Ni får klicka fram den själva; jag har inte lärt mig att lägga in en klickbar Youtube-ikon.) Fantastiskt. Med startnyckel och med fungerande motor!

Det verkar som just tandläkare och teleingenjörer (som i dessa två fall) på fritiden gärna ägnar sig åt något som verkar ligga långt från deras yrken. Ni känner nog själva exempel. Språkligt är också videon med Ferrari-byggaren intressant. Kontrasten mellan reporterns engelska engelska och en fransman som – med framgång – kämpar med ett främmande språk. Hans sinne för exakthet går igen i hans engelska.

Jag kommer att tänka på en känd svensk motoringenjör (både Volvo och Saab), Per Gillbrand, som även har byggt modeller av historiska motorer och har demonstrerat dem vid föredrag i hela landet. Jag var med på en mer än fullsatt sådan  demonstration (alla intresserade kom inte in i Althinsalen på Tekniska museet i Stockholm) den 9 november 2005. Jag verkade ha tappat bort mina bilder därifrån, bl a en videoinspelning, men lyckades i min  webbmail hitta två bilder jag långt senare (men före min datorkrasch i mars i år) sänt till en RR Merlin-entusiast i Hällabrottet. Jag fann vidare ett trevligt reportage från evenemanget här.

Här mina räddade bilder:

Brandvarnaren var tystad…

Klicka på bilderna så blir de större. Den främre historiska motorn på nedre bilden känner ni nog igen. Jag minns inte om den kördes.

Fler Gillbrand-modeller finns här. (Länken har tyvärr brustit. En 58 minuter videoinspelning av ett av hans föredrag finns här:  http://www.volvop1800club.se/video/video_arkiv.htm )

Jag hittade på webben en fin länklista, med anknytning till Landskrona. Skribenten, tydligen Mac-användare och som syns ibland på SFF forum, har bl a listat några flygbloggar och annat om flyg, men även annat för oss som gillar historisk teknik. Jag noterar med glädje att min sajt och blogg är med i detta fina sällskap. Laverdure-bloggen innehåller kommentarer till vad som sker på FV-museet, en diskussion med litet mer fart än på SFF forum, trots att Fredric L där försöker få fart på diskussionen. Kanske han även tagit upp saken på sin blogg, den alldeles efter min (Lae). Jag har ingen bestämd uppfattning i frågan.

Om ni vill veta varför Tu 154 ibland kallas ”Kryssaren Aurora” så finns svaret här. Också från en känd SFF forum-skribent.

Sudden


Svar

  1. Fantastiskt! Men, när jag ser resultatet av dessa personers arbete så fylls jag av trötthet. Hur farao får de tiden att räcka till? För att åstadkomma dessa otroliga modeller måste man, förutom tålamod, skicklighet med mera, ha en synnerligen väl fungerande markservice. Det är, inte sällan, en kvinna bakom allt 🙂
    K.

    Gilla

  2. I just could not go away your site prior to suggesting that I really enjoyed the standard info an individual provide in your visitors?

    Is gonna be again ceaselessly to inspect new posts

    Gilla


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Kategorier