Skrivet av: Sudden | 2009/12/22

Filmen ”Gula divisionen”, J 28 och J 29 på F 8, ”Urtunnan” m m

PÅ SFF forum frågas f n om den pampiga avskedsparaden med massor av 29:or arrangerades spciellt för filmen. Detta tror jag Christer Sidelöv kommer att svara på och kanske annat också vad gäller det rent filmtekniska som ju utvecklats oerhört sedan ”Första divisonen” drygt 10 år tidigare. Även ge detaljer om inspelningen. Filmen har tidigare upprepade gånger behandlats på forumet ur olika aspekter. ”Flygscenerna är fina men handlingen ett haveri”, så ungefär skriver flygaren och flygfilmkännaren Bertil Skogsberg i sin bok ”Svenska filmluftigheter” (AoH). Liksom jag tycker han att Lars Widdings roman Gyllene Vingar var riktigt bra, men sedan hade en viss FV-chef sina synpunkter på vad som inte gick för sig.

Jag ser i litteraturen (FR 27) att F 8 fick sina första J 29B under 1953. I annan litteratur (AHR:s Vampirebok) skriver Hans Åkerstedt ”Det är ju väl känt att J 28 användes som jaktplan på F 8 under åren 1949-1953 och ytterligare några år som AFT-flygplan.” (Detta är i linje med vad Lennart A svarat. F ö inspelades filmen juli-september 1954; den hade premiär 29 november samma år. Mycket finns att hämta i Svenska Filminstitutets databas.) Åkerstedt nämner även att några från F 5 lånade 28:or fanns på Barkarby på 60-talet för Flygstabens flygavdelning.

Thor Hafstads möte i sin Klemm 1953 med en rote 28:or som gjorde en looping runt honom har illustrerats i ett foruminlägg från Thor i somras. Jag pusslade ihop några bilder åt honom: 

I min dator fann jag en artikel av C-G Ahremark publicerad i någon SMB-skrift (Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek). Jag tillåter mig att därur låna en skiss som visar hur Tunnan först var rakvingad, men sedan kom man ju över tyska studier av tyska pilvingestudier och så blev det en sådan, med en mer försiktig pilvinkel än vad ryssar och jänkare valde för MiG-15 resp Sabre. Notera att man från början tänkte sig skevklaff; alltså att klaffar och roder var en enhet (notera även luftbromsarna i vingen). Detta koncept levde kvar när det blev separata skevroder som sänktes vid stora klaffutslag. Jag tror att det var denna nedsänkning som orsakade de många landningshaverierna, och egentligen inte pilvingen i sig. (Som bot minskade man snart max klaffutslag; möjligen försvann då också skevroder-nedfällningen):

FR 27 har en bild av en trämodell (av oktober 1945) av den rakvingade Tunnan och skevklaff-tanken framgår av en teckning av en pilvingad Tunna två månader senare. Jag har weebgooglat från var i Schweiz Saab Frid Wänström kunde ha fått de tyska studierna, och fann namnet på en känd schweizisk högfartsaerodynamiker vars namn jag dock glömt. I övrigt är jag inte såld på påståendet att Tunnan har ärvt något från ett Messerschmitt-projekt, det som Bell i USA sedan flög som X-5. Planet var avsett att testa olika pilvinkel på vingen.

Sudden

Annonser

Responses

  1. Undrar om någon kalenderbitare kan tala om för mig när den första Tunna kom av produktionsbandet helt flygklar? 1945, 1946, 1947?

    Jag är född den 14:e augusti 1945. Undras om något svensktillverkat flygplan har det tillverkningsdatumet?

    Gilla

    • Hej Sven!

      Jag är ingen kalenderbitare och har ett ganska neurotiskt förhållande till tabeller, även tidtabeller. (Dock klarade jag utan några problem de olika matematiska tabeller, ibland med interpolationshjälpdata, som var nödvändiga en gång före räknedosornas ankomst, t ex ELFYMA-tabellen eller ”Chambers Shorter (häpp!) Six-figure Mathematical Tables”.) Jag läste alltid fel eller observerar inte de olika tecknen som förtydligar uppgifter, t ex de som fanns i salig Kommunikationstidtabellen. Hela alfabetet behövdes ibland för att ange undantag o d, för att inte tala om alla kul symboler. Kunde behövas för att uttrycka ”Restaurangvagn medföljer tåget helgfria söndagar på sträckan Jädraås-Karbenning” o d. (Blandaren och säkert många andra skojade med detta ibland.)

      Varje flyghistorisk presentation av en flygplantyp skall av tradition visa en tabell med tidpunkter för varje fpl-individs öden och äventyr.

      Tittar jag nu i själva texten i FR 27 om Saab 29 Tunnan sägs där att F 13 i Norrköping var först att få planet levererat. Det var i maj 1951. Tittar man sedan i tabellen finner man att den första J 29A först levererades till Försökscentralen 10 maj 1951 och senare (datum framgår ej) kom till F 13. För följande plan anges leveransdatum till F 13 senare under 1951. Så finns en senare händelse i den administrativa processen ”godkänd”, där det första datumet är 22 januari 1952 för en större mängd 29A på F 13 (även för denna allra första 29101).

      Det finns flyghistoriker som kan detta ämne med rutinerna så lita inte för mycket på mig. Dock är jag gammal nog att minnas en av de första bilderna av en F 13-märkt Tunna, tagen snett uppifrån-framifrån, en mycket vacker bild. Som sedan stulits av någon Photoshop-kunnig på F 16.

      Vad gäller 14 augusti 1945 gissar jag att någon J 22 eller B 18A kan ha blivit klar i fabriken denna dag. I de tabeller för dessa typer jag gluttat i hittar jag inte detta datum, inte ens något i närheten. Man verkar bokföringsmässigt ha samlat ihop alla leveranser till en viss dag.

      J 21-leveranserna kom igång först första halvåret 1946.

      Sudden

      Gilla

  2. Det är märkligt hur svenska flyghistoriker (enligt bloggaren ”flygnördar”) gång efter annan återkommer till synpunkter och kommentarer när det gäller ”Gula divisionen”. Dess eventuella brister till trots är det trots allt ett tidsdokument vilket också kunde ses som en ”rekryteringsfilm, vilket också var avsikten. Att Nordenskiöld använde pekpinnen må väl, med kännedom om den vidare utvecklingen vara honom förlåtet. Vi som var med, och även seriösa flygnördar, vet bättre.
    Frågan om huruvida flygförarens namn, och så även teknikerns, var applicerad på en specifik flygplanindivid förekom inte vid denna tid. Under min tid i FV såg jag inget av detta. Disponibla flygplan vid division varierade utifrån tillgänglighet och fördelning på flygplan skedde vid divisionens briefing. I ett tidigare skede hade, exempelvis under J 28-epoken, hade envar flygtekniker ansvar för ”sitt flygplan” – exempelvis hade fte Andersson ansvaret för röd Adam…
    Låt oss se ”Gula divisionen” som ett väl beskrivet tidsdokument med sina förtjänster och eventuella brister….

    Gilla

  3. Roligt att följa din blogg. Kunde inte se filmen när den gick nu senast. Men av slump sprang på jag en inspelningsplats. Flygarna har varit hemma hos någon och står på gatan. I bakgrunden syns en låg tegelbyggnad i lite osvensk engelsk stil. Ligger i Hökarängen/Skönstaholm och har varit bla Konsumbutik. Fortfarande en byggnad som sticker ut

    /Hans

    Gilla

    • Hej Hans! Jo, just detta var uppe en gång på SFF forum, i en av de senare vändorna då denna film varit uppe till diskussion, och någon då undrade var vissa scener var tagna. Skönstaholmsområdet var litet speciellt och inte alls typiskt för förorten Hökarängen, som ju kring 1950 fick ett väldigt dåligt rykte som nya förorter ofta får. Ryktet levde kvar 1964 när vi flyttade in på Sjöskumsvägen i andra änden av stadsdelen som nygifta, och snart fann att Hökarängen var en rätt stillsam stadsdel.

      Men till filmen. Visst är filmen ett tidsdokument (som Janne skriver). Den är nästan alltför stark för mig, och jag har inte kunnat se den i en följd. Den känns pinsam och har en så hög ”töntfaktor”, mycket beroende på att jag själv då 1954 var i nedre tonåren, en känslig ålder, och den berör flygande, som alltid varit en stor sak för mig. Var vi/jag så töntiga då? (Jfr även Bertil Skogsbergs beskrivning av storyn som ett ”haveri”. Annars är det ju sällan en film blir bättre än den bok den är baserad på.) Filmen är på sätt och vis alltför nära mig. ”Första divisionen” ligger däremot före min tid, skulle jag sett den som ung skulle jag tyckt den var ”jättetöntig” liksom de allra flesta gamla svenska filmer. Nu ser jag på den med distans och njuter.

      Sudden

      Gilla

  4. Tack för tabellsökandet. Jag gill J 22 skarpt och ”adopterar” med nöje en sån!

    Som du vet är jag gammal järnvägare och på tal om tidtabeller så kanske du minns de som var anslagna på stationerna. De tillverkades lokalt och när jag tjänstgjorde på Uppsala Central i slutet av 60-talet hade jag som en av många arbetsuppgifter ansvaret för dessa tabeller inom trafikområdet tillsammans med en Uins (Underinspektor) som hette Friberg. Vi satt och motläste dessa tidtabeller i dagar för att försäkra oss om all spår och anmärkningsbokstäver och symboler blev rätt. Och emellanåt häde det att vi lyckades knåpa ihop en tabell som ingen hittade något fel i, men inte alltid.

    Det var alltid något tåg som gick dag före sön- och helgdag utom då denna infaller på tredje tisdagen i månaden som vi missade.

    As ever
    Sven

    Gilla

    • Hej Sven!

      Jag har tittat litet mer i mina böcker och konstaterat att B 18 eller Sk 14 inte kan komma ifråga. Det verkar ha varit en paus mellan B 18A och B 18B och för Sk 14 hade man visst för tillfället brist på motorer; det återstod några plan att leverera. Man kanske också generellt tog sommarledigt, den första fredssommaren.

      Vad jag fann i Svensk flygkalenders krönika var att 14 augusti 1945 återupptog Air France reguljär flygtrafik till Sverige. Dagen innan hade ABA börjat flyga på Amsterdam. Ytterligare några dagar innan hade ABA vid en flygdag i Östersund visat att även Jämtland kunde tänkas få reguljära förbindelser. (Svenskt inrikesflyg var ända in på 50-talet säsongbundet.)

      Jag kom på att jag i min dator har liggande skanningar av en J 22-ritning av J 22 från Wentzels, skala 1:25. Att byggas på spant och stringers och spryglar och kläs med japanpapper (eller vad som nu fanns under beredskapen). Hur som haver en knotig sak.

      En sådan där modell som nästan är vackrast oklädd. Jag har lagt ut ritningen på http://larssundin.ownit.nu/J_22.jpg

      Håkan Langebro har en fin webbsajt om J 22: http://www.hobbybokhandeln.se/j22/index.htm . Här ser vi Håkan L själv för snart 20 år sedan. Någon flygande vinge blev det inte från MFI men han har gjort annat med MFI-plan: http://larssundin.ownit.nu/L.jpg .

      Sudden

      Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: