Skrivet av: Sudden | 2009/12/24

Flygvapenmuseum

Flygvapenmuseum i Malmslätt/på Malmen/i Linköping (stryk det som ej önskas) har en  webbplats som har en hel del att ge om man är litet allmänt intresserad av flyg, flyghistoria och kultur. Som sig bör för för ett modernt utåtriktat museum.

Några entusiaster skriver FVM, något som jag själv nästan alltid först läser som FMV, vilket ju är något annat. Om detta museum finns olika önskningar som man ibland kan läsa om på SFF forum eller f n på denna blogg. En kanske litet mer levande diskussion än på SFF forum, men som ändå inte ger så mycket. Annat än en insikt att ”F-n skall vara flygvapenmuseidirektör” för att travestera August Blanche.

Kommer att tänka på gamla Armémuseum med malätna regementsfanor och oändliga rader av glasmontrar visande pistoler och revolvrar under 1800-talet. Nu är det andra bullar där! En liknande omgöring är väl sent omsider på gång på Malmen. En museiverksamhet för vanligt folk mer än för de redan frälsta. Det gäller sedan att ha föremålssamlingar tillgängliga för forskare.

Kanske man kan avstå från att visa vissa typer. Men Breguet B 1:an måste få vara kvar. Ett intelligent ihopkommet plan, en omfattande restaureringsarbete som jämte planets egenskaper och historia är mycket väl dokumenterade i Flyghistorisk Revy 32 – en tidig FR-höjdare. På sätt och vis får planet som utställningsföremål sitt fulla värde genom restaureringsarbetet och inte minst dokumentationen av det och av själva planet och dess användning (ganska snöplig egentligen). Rolf Westerberg kunde han, det är ett intryck jag fått – han var före min tid i SFF. Fast han hade ju medförfattare. Här ett utdrag ur Erik Bratts analys av B 1:ans egenskaper:

Breguet B 1 var en imponerande kontruktion bara fyra år efter att Wilbur Wright visade fransmännen hur man gjorde för att flyga! Utvecklingen gick fort då! Undrar hur länge det dröjer innan  jag skaffar mig en skanner…

På sajten finns en  webbkamera med fin bildkvalitet som visar hur utökningen av museet fortskrider med ”DC-3-mausoleum” m m.

Stig Kjellman har sänt mig två bilder som visar hur man flyttar på flygplan som J 33 och SK 60. Bilderna är skärmklipp som Stig sedan ”fixat till” så att hallens inre bättre skall framträda:

Klicka på bilderna så blir de större. Möjligen har Catalinan rullats in tidigare av spår att döma skriver Stig K.

Jag har då och då besökt museet och varje gång undrat om jag verkligen hittat rätt väg; det är ett väldigt slingrande hit och dit. Jag frågade en gång mannen vid entrédisken och han tog fram en karta och visade. Det visade sig att jag faktiskt kört den rätta vägen. Själv bodde han i Motala och hade lärt sig vägen – kanske suckade han över dessa snirklingar varje dag.

Sudden

Annonser

Responses

  1. Ja det är svårt att hitta dit. Dock syns det väldigt bra från tåget. Personligen ser jag mycket fram emot ”DC-3 mausoleumet”. Ett mytomspunnet plan jag knappt fattat att man hittat. Än mindre bärgat

    Var där för en 10-15 år sedan när man reade flygkonst. Framför mig har jag därför en vacker reproduktion (80/350) på en Lansen på väg att landa i ett vintrigt landskap. Blir fortfarande glad när jag bilden på detta vackra plan

    /Hans

    ps på tal om felkörningar. Min bästa investering på senare år är en bil gps. Min fru är totalt ointresserad av att läsa karta och nu har felkörningar minskat drastiskt ( dock inte helt). En bra bas Garmin kan man hitta för under 900 kr idag

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: