Skrivet av: Sudden | 2009/12/27

Saab – mer att minnas

I ”Studio Ett” i SR P1 härom dagen hörde jag ”bildoktorn” Bosse Andersson berätta om sin relation till och minnen av Saab, spirituell som vanligt. Lyssna här. (Hoppas länken funkar; hojta till annars.)

Bosse A nämner Saab:s duktiga ingenjörer och en sådan var Per Gillbrand som kom över från Volvo (där han väl är mest känd för B 18-motorn) och åt Saab tog fram många revolutionerande motorförbättringar.  Jag har nämnt hans föreläsning med mototorkörningar i Tekniska museets fullsatta föreläsningssal i ett tidigare inlägg. Jag har nu genom min brors försorg kunnat komplettera mitt bildarkiv med sådant jag förlorade i en datorkrasch i våras, bl a med detta videoklipp. Vidare en bild av hans Merlin- och JAPmodeller där JAP ju länge var det enda som fanns i speedway-motorcyklar (man minns ju doften på höstliga speedwaybanor; t ex Hammarby kanalplan en gång. Metanol var det väl? Antagligen en mycket primitiv motor men det visste man inte då):

Klicka på bilden för att få den större.

Tillbaka till ”Bosse bildoktorn” som blev populär i SVT  men kanske inte är känd för de svenskar i förskingringen som kanske läser detta. Därför några smakprov från Youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=CUViDTRFQi0 (Ett normal-seriöst SVT2-inslag)

http://www.youtube.com/watch?v=m8Yjw0QqXAs (Ett något skämtsammare; sådana var inte ovanliga heller)

http://www.youtube.com/watch?v=26yrzpjjN08 ( Här en parodi av Robert Gustavsson; kanske också okänd för emigranter).

Sudden

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: