Skrivet av: Sudden | 2010/01/12

Bloggstatistik, om att skriva m m

WordPress förser bloggägaren med en stor mängd statistik, exempelvis hur många inlägg, hur många kommentarer, hur många ”tittar” (det finns olka slag av tittar därtill), hur besökarna hänvisats till min blogg, hur många prenumeranter jag har (7 st tror jag), m m.

Allmänt kan sägas att antalet tittar är i sakta ökande men inte särskilt dramatiskt och det gick snabbt att ”komma igång”. Man kan ju också säga att det i stort sett står still. Själv undrar jag förstås hur många personer som hittar till min blogg. Jag tror antalet kan räknas på båda händernas fingrar. De kommentarer jag har fått har så gott som alla varit från personer jag känner sedan tidigare. Här är trenden:

(Genom att inte den senaste avläsningen avser en hel vecka ser de flesta statistik-diagram litet deppiga ut.)

Jag uppskatter mycket kommentarerna. Det är ca 4 kommentarer per inlägg (eller ”post”) varav dock jag själv svarar för många.

Här kan man se hur det varierar mycket från dag till dag, och det finns en samvariation med ankomsten av nya poster och kommentarer:

Det finns olika slags ”tittar” och jag undrade en del vad de ”syndikerade tittarna” var:

Jag lärde mig då att min blogg är listad centralt hos WorldPress som (den enda) bloggen om flyghistoria. Vidare när jag studerade hur besökare hade hänvisats till min blogg upptäckte jag att den är upptagen i SFF:s länklista över bloggar. Man tackar, en glad överraskning! Länklistan har fått sig en behövlig uppfräschning. Jag minns hur jag jag hjälpte Sven-Erik att uppdatera den, men den var så hopplöst lång och oöverskådlig att jag så småningom tröttnade, och jag tror Sven-Erik gjorde det också. Men nu verkar den förbättrad.

Jag såg på SFF forum att det frågats om varför Boeings nya Dreamliner 787 verkar ha ovanligt elastiska vingar som böjer sig uppåt mer än normalt. Jag tror att det beror på att den är byggd i nya material (komposit). Saken har diskuterats på många håll t ex här. Man får väl läsa litet försiktigt, mycket kan vara ”sales talk”. Det brukar alltid gå att beskriva ett problem som en fördel. Eller rättare sagt, en konstruktion är alltid en kompromiss, och konstruerar man klokt kan man ibland vända en nackdel/problem till en fördel. Gungor och karuseller.

Se även denna blogg med en videoklipp som visar hur man testar ett tidigare Boeing-plan som visar sig hålla vad Boeing lovat. Böjningen av denna metallvinge är inte är nämnvärt mindre än vad 787:ans sägs bli vid samma maxlast, så denna kanske inte är så mjuk ändå. (Det sägs skämtsamt att 787:ans fönster har gjort extra höga så att passagerarna inte skall förlora vingspetsarna ur sikte!)

Vi har väl alla sett bilder av moderna segelflygplan där vingarna ibland står som sprättbågar uppåt när man tar ut mycket lyftkraft i inte alltför hög fart. Flyger man fort utan att dra några g så är det däremot närmast så att vingarna slokar nedåt. Man kan nog generellt säga att ju större anfallsvinkel man flyger med, ju längre ut på vingen flyttas lyftkraften.

Jag har på min webbsajt lagt ut en liten berättelse jag skrev för en tredjedels sekel om ett besök vid RAF-museet i London. Då kämpande man med skrivmaskinstangenterna, och visste inte var man lade mellanslaget vid meningars slut. Och allt tippex-ande. PC:n har betytt mycket för svenskarnas skrivkunnighet!

Sudden

Kommentera

Kategorier

