Skrivet av: Sudden | 2010/01/24

Hässlögymnasiet, piloter/böcker vi minns, blogg-utseende

Jag lekte litet med bloggens visuella alternativ, och prövar nu ett ”tema” som kallas ”Contempt” (sicket namn!). Det är ganska likt det tidigare ”Kubrick”, men man slipper den raka högermarginalen. Tyvärr fanns det inte plats för hela vinjettbilden. Jag hoppas de översikter och hjälpmedel som finns i högerspalten är bra (de är samma som förr; en sak har flyttats upp till vinjetten). Tycker du något så berätta gärna.

Erik J nämnde i en kommentar i tråden ”Några lästips…” Flygvapnets Tekniska Skolor i Västerås (Hässlö) och jag kom att tänka på att där bedrivs fortfarande utbildning i flygbranschen vid  Hässlögymnasiet.

Även jag köpte flera av mina ”Ett år i luften” hos Flygpojkarna vid träffarna på onsdagkvällar (?) i ”Tegelhögen” på Gärdet. En vann jag vid en tävling med modellsegelplan vi byggde på sommarlägret 1951 på F 6. Här ser vi beviset på min ”prestation”:

Det var ”löjtnant Nilsson” som höll i pennan, numera Ragnar Ignell. De äldre killarna fick rutscha med SG 38.

Annan läsning (pojkböcker om flygäventyr) bjöd Torsten Scheutz på. Jag såg honom IRL på det senare 60-talet på Vängsö, då han kom och flög SE-TCK ibland. Detta omnämns på Håkans Svenssons utsökta sajt om silvervingarna (Scheutz var en sådan) här. En central Vängsö-gestalt som även omnämns där är Gösta Brink, som jag skålade med vid middagen efter Östra segelflyg-DM 1973:

Torsten Scheutz skrev ju inte bara om flyg som man kan lära sig här där det även ges detaljer från hans flygarliv innan han blev ”silvervinge”.

Den kände R/C-modellflygaren Bosse Gårdstad (född i slutet av 30-talet antar jag) har berättat om hur det hela började för hans del.

Sudden

Responses

  1. Jag tycker inte om att man måste åka ända ner till slutet för att få se det som finns i högermarginalen. Kanske det bara är så på min dator, men illa för mig i alla fall. Mina lunchraster på jobbet är så korta att jag vill ha allt på en gång i början.

    Visst är utseendet viktigt, men det är innehållet jag går till den blå bloggen för. Och mycket tack för det. Alltid intressant, roande, lite provocerande osv osv.

    Sven

    Gilla

  2. Hej Sven!

    Så här ser det ut på min breda skärm (ställd på drygt 1600 pixel):

    Det är många gånger vid kommunikation via IT man funderar om ”mottagaren” ser samma saker som en själv. Sedan tycker jag bloggar allmänt sett är svåra att följa med i utan man kommer dit via Google eller accepterar det som råkar ligga först. Möjligen orkar man bläddra litet.

    Har du problem kan det ju möjligen ha med din skärms bredd att göra. Om den är liten, kanske det som i layoutbeskrivningen beskrivs som ”andra kolumn” hamnar nedanför. Själv tycker jag min vänsterkolumn är alldeles för smal, och det blev ju helt knäppt förr när systemet kämpade för att fylla ut (den korta) raden ända ut till högerkanten.

    Jag ser förresten att Christer Sidelöv på SFF forum just tagit upp en annan breddfråga.

    Din blogg Sven ser bra ut hos mig. Kalendern har jag dock inte så stor användning av. Kikade nu in på statistiken, det har jag inte gjort förr. Den är inte jämförbar med min som ger en stor mängd data (men bara för mig som bloggägare), men jag förstår inte mycket.

    Sudden

    Gilla


Kommentera

Kategorier

