Skrivet av: Sudden | 2010/01/26

Ett forum för flyghistoria – är det möjligt att få fason på SFF?

För några dagar sedan funderade jag på att beskriva vad som hänt på SFF forum i oktober och senare – det är ju ganska svårt att läsa sig till det på forumet. Min syn på saken finns på min webbsjat, men den synen fick inte ens nämnas på forumet. Kenneth Johansson blev permanent utesluten från forumet när han försökte.

Så kom häromdagen en kommentar där det sades att jag var insläppt på forumet och jag svarade att det visste jag inte om. Nu har forumadministratören erinrat om jag är insläppt. Han hänvisar till ett mail till mig från SFF-ordföranden 17 november som avslutas:

Vid behandlingen av Ditt ärende har styrelsen noggrant gått igenom de regler som gäller för forumet och funnit att de är enkla och självklara samt att de naturligtvis skall följas. SFF styrelse anser därför att avstängningen varit korrekt men öppnar upp forumet för Dig igen, under förutsättning att Du accepterar att följa forumets regler i fortsättningen. Vi förutsätter självfallet också att Du accepterar moderatorernas åtgärder på forumet. Om inte, kan permanent avstängning bli följden utan ytterligare varning.

Jag fattade texten som att det avkrävdes ett löfte av mig och med vetskap om vad SFF i praktiken menar med forumets regler (vad bröt Kenneth mot för regel?) och hur egensinnigt de tolkas och moderatorernas sura slängar mot mig ansåg jag att detta var ”att bjuda med armbågen” eller en ren och rak förolämpning. ”Inte allvarligt menat” om man vill raljera litet.

Ack, annat var det förr! Ingen är som bekant så bra som när han just dött och när jag på hösten 2008 annonserade att jag skulle upphöra med Kronologi- och Nätkasse-arbetet skrev en ganska central person inom SFF (som tydligen trodde att jag även skulle försvinna från forumet. Och jag har faktiskt försökt med det, men aktiviteten är ju så låg att även om man nästan slutar helt att skriva ser ju ens statistik dominerande ut ännu flera år senare. Jag ser att jag fortfarande står för mer än 14 % av alla inlägg sedan ”nya forumets” start! Jag hade som mål att bli tvåa i statistiken. Men så går forumledningen och stänger av även denne medtävlare och jag ser nu att han fortfarande ”leder” över mig med sina ca 11 %!):

Hej Lasse!

Tack för mail. Jag är inte förvånad då jag känt detta ett tag och jag förstår dig mycket väl. Även jag undrar ibland vad jag håller på med, men jag är inte på långa vägar lika ”utsatt” som du som har direktkontakt dagligen med SFF:arna. Jag har länge undrat hur en del är funtade som skriver på nätet och har därför hållt mig undan för att inte ”råka illa ut”, vilket är lätt hänt. Visst är det en utsatt situation som du har, men som du samtidigt har hanterat mästerligt.

Det kommer att bli ett stort tomrum på Forumet och frågan är vad som händer. Finns det någon kronprins? Knappast med din kaliber. Det krävs ju ett oerhört engagemang och jag har länge undrat hur du hunnit med.

Viktigast i detta läget är att du gör det du själv känner för, det är det enda som är viktigt. Jag stöttar dig i alla lägen för jag inser när en hobby börjar ta över tillvaron. Då gäller det att se upp i tid.

Bästa hälsningar

(…hur en del är funtade som skriver på nätet… Jo verkligen! Och hanterat mästerligt. Man rodnar. Men sedan har man ju fått höra annat…)

Och ordföranden som ringde mig och att menade att ”naturligtvis vill vi att du fortsätter att bidra till SFF!” I dag är tonläget ett annat… Det var minsann faktiskt bättre förr…

Och jag har ju fått beröm för mina grundligt underbyggda inlägg. Så här kunde det se ut för 9 år sedan när man rotat fram något i ”arkivet”:

Frågan är om SFF kan rycka upp sig. Vi vet väl alla att föreningen anses ”mossig”; själv talar jag om en unken stank. Det är egentligen fel att koncentrera kritiken på forum- och webbsajtadministratören. Han gör en jättestor insats men är nog inte rätt man som chefsmoderator.

Som en av våra mer produktiva flyghistoriker skrev om en kommentar om SFF forum på min blogg: Tyvärr lär väl ditt förslag falla just på grund av önskemålet om ”lättsamhet”, flyghistoria är i vissas ögon gravallvarligt och kan inte behandlas med någon som helst distans. Sverige behöver ett annat forum för flyghistoriskt utbyte.

SFF forum har fått kritik av Arne M och en känd flyghistoriker från ett grannland men forumledningen har vad jag vet inte ens behagat svara på ett relevant sätt. Ingen vågar heller diskutera, man vet ju hur det gick för Kenneth (och mig).

Jag ser ingen vits med att någon startar ett privat forum eller att vi migrerar till G-kraft, SoldF, Scanair, modellflyg- eller modellbyggarforum, något småflygarforum e d. Så vad gör vi som vill bidra till svensk flyghistoria? Kan man få fart på SFF?

Sudden


Svar

  1. Det går nog att ”få fart på SFF”, men då krävs en grundlig utrensning av, för föreningens fortlevande fördärvliga filurer i ledande ställning. Räfst och rättarting, alltså. Bort med gamla mentalt stelopererade knektar och in med dem som har något intressant och nytt att komma med. In med lättsamma och spirituella, men av flyghistoria pregnanta, inslag på forumet och ut med märkningsnördar och kalsongräknare. Drastisk? Nåja, märkningsnördar och kalsongräknare har väl ett visst existensberättigande de också, men låt dem hållas under sina egna rubriker.

    Gilla

  2. Hej K!

    Jovisst. En början är att börja diskutera forumet men redan det har varit svårt. Förslag har ”genom åren” försiktigt förts fram, såsom att dela upp forumet på en militär och en civil del, men allt har runnit ut i sanden. Jag själv har erinrat, liksom bl a Arne M, om den annorlunda karaktären hos Postvagnen (längre trådar, ”frisinne”, vidare definition av ämnet ”järnväg” att inkludera även transportpolitik o d ”ovidkommande”). Men jag fick en surt avböjande från en moderator ”snacka inte så mycket Postvagnen utan vi skall ägna oss åt vårt huvudforum”.

    Centrala frågor om SFF:s inriktning och policy har aldrig förts fram på forumet. Någon gång har en styrelsemedlem ”tvingats fram” men resultatet har ofta varit pinsamt.

    Varför är vi sådana? Det kan inte vara bara föreningens FV-rötter.

    Sudden

    Gilla

  3. Jag tänkte göra ett seröst inlägg i forumdebatten och skulle gå in i forumet för att få lite bakgrundsmateral. Men si det gack icke. Jag kunde ta upp andra delar av siten, men forumet och bildarkivet kom jag inte in på. Undras om nu även jag blivit bannlyst, eller om funktionerna tillfälligt ligger nere. Jag har en del tankar, men vill som sagt var ha lite mera ”kött på benen” innan jag tänker till.

    Jag återkommer

    Sven

    Gilla

  4. Hej Sven! Jag var nyss inne nyss (16.35 sv. tid) på hemsida, forum och bildarkiv och hade inga problem. Jag kan logga in på forumet (varvid andra kan se att jag är där) men vågar förstås inte skriva något.

    Det är nog så att materialet ligger på olika servrar och ibland kan någon vara nere eller förbindelsen till den bruten, beroende på var man befinner sig. En person i Tyskland kan ha funktionen medan någon i exempelvis norra Sverige kan sakna den.

    (Jag meddelade i går webbmaster att jag gått ur föreningen men jag kom in i bildarkivet.)

    Sudden

    Gilla

  5. Regler för Svenskt Flyghistoriskt Forum

    Svensk Flyghistorisk Förenings forum är öppet för allt som har med flyg att göra och alla är välkomna att skriva.
    Det är alltid trevligt att veta vem som skrivit ett inlägg. Skriver Du anonymt kan Du inte räkna med att alla vill svara på inlägget. Vi uppskattar därför om Du registrerar Dig med för och efternamn.

    Tänk på att hålla Dig till ämnet! Vad är ämnet? Jo – allt som har med flyg att göra.

    Skriv kortfattat. Varför då?

    Personliga påhopp eller förtal är ej tillåtet. Skriv så som Du själv vill bli behandlad. Inget att kommentera.

    Anmärkningar på grund av språkfel och/eller förmodad bristande kunskap accepteras ej. Inget att kommentera

    Provokationer i syfte att förlöjliga andra skribenter/inlägg eller att försöka få pågående debatt att spåra ur accepteras ej. Inget att kommentera

    Inlägg som kan tänkas stå i konflikt med gällande lagstiftning är ej tillåtet. Inget att kommentera

    Politiska eller kommersiella inlägg samt reklam accepteras ej. Inget att kommentera

    Det här är vad som officiellet gäller i dag. Förutom punkt två, så tycker jag gott att de här reglerna är OK. Det är mentaliteten, inställningen bland moderatorerna och vissa av skribenterna som gör det hela till en torr och ogästvänlig plats. Vad jag tyckte speciellt om var att du lars ofta kommenterade mina inlägg, även om ingen anna gjorde det. Det är en dialog fram och tillbaka som jag tycker för ett forum framåt.

    Alltså mitt svar på din fråga Kan man få fart på SFF? är: Helt klart, men det behöves en öppnare och positivare mentalitet blan moderatorer och användare. Så min motfråga är: Vilken är möjligheten till en förändring av mentaliteten på forumet? Kan man ta upp en öppen diskussion med ledningen?

    Sven

    Not av Sudden: Jag har försökt editera dokumentet så man lättare ser skillnad på forumreglerna och Svens kommentarer. Hoppas det blev rätt. Reglerna finns här:

    http://www.flyghistoria.org/forum.htm

    Gilla

  6. I mitt förra inlägg hade jag olika stilar för den officiella forumtexten och mina kommentarer, men det gick helt förlorat när jag skickade texten, liksom de mellanrum jag hade. Det gillar jag inte. Nu blev det rörigt och svårt att förstå vad jag menade.
    Sven

    Not av Sudden: Har försökt åtgärda det.

    Gilla

  7. Hej Sven!

    (Ser att detta inlägg dateras till kl 12.49 f m den 28:e varmed tydligen menas kl 00.49 natten mellan mellan den 27:e och 28:e. I mitt redigeringsformulär används en korrekt tids-representation.)

    Hoppas jag editerade din text rätt. Sedan undrar jag möjligen om reglerna utökats eller ändrats på sistone, men jag hittar inte någon gammal version. (Uppmaningen ”skriv kort” samt ordet ”provokation” känns nya.)

    Regler kan ju alltid tolkas olika (vilket ligger bakom det här påståendet med att det är ändå husvärden som bestämmer vad som får sägas i hans vardagsrum. Själv får jag dock säga att jag är betydligt fränare och frispråkigare i de vardagsrum jag gästar än på SFF forum. Vidare är begreppet ”provokation” svårt. Det den ene anser vara en hövlighet eller oförarglighet, kan den andre anse vara en provokation.)

    Håller med i dina synpunkter. Just nu har SFF forum en tråd som kan bli onödigt lång/spretig/resultatlös genom att den frågande skrivit alltför kortfattat (ryskt plan som landat i Sverige). Hade han gett mer data, vilka han säkert sitter på, hade andra kunnat leta.

    Uppmaningen att skriva kort bidrar nog till den ganska trista tonen på forumet. Några anser det vara en dygd att vara kortfattad medan andra anser det snarast vara oartigt (snorkigt). Flera ”vidsynta” personer jag talat med, är förvånade att så många inte tål att andra uttrycker sig annorlunda eller har andra intressen. Det är ju bara att hoppa förbi de inlägg man inte gillar påpekar de ”vidsynta”. Man kan ju också se detta som ett skäl för uppdelning på flera forum. Lika barn leka bäst.

    Sudden

    P S. Tog en titt på Postvagnens regler. De är mycket lika. Dock finns inga direkta uppmaningar att hålla sig till ämnet eller att skriva kort. Vidare är de tillåtna ämnena litet annorlunda beskrivna. De skall ha ”järnvägsanknytning” varvid foto- och IT-frågor (ja t o m debatt härom!) i samband härmed är tillåtna. (Och de är de ju hos SFF också.)
    http://postvagnen.com/forum/index.php?mode=page&id=2&PHPSESSID=133f3be441348198b0144ab7e09ab3c1

    Gilla

  8. Tack för redigeringen. Du har fått det helt rätt.

    Det här med korta inlägg i ett historiskt forum är enligt mitt tycke inte riktigt. Jag tyckte att Sture Tingvalls epos platsade perfekt i ett flyghistoriskt forum. Berättelser från flyganknutna vardagsupplevelser som dör med upplevaren om det inte dokumenteras.

    Jag kan nämna paralellfall i Postvagnen där jag vid olika tillfällen berättade om mina järnvägsupplevelser på 60 – 80 talet. De blev uppskattade och jag vet att åtminstone en av berättelserna for vidare och hamnade i arkivet hos järnvägsmuseet i Gävle.

    Det är väl en liten del av ett forums uppgifter, att bevara vardagshistoria.

    Om du nu inte är portad i SFF, hur vore det då om vi börjar med våra bidrag, inlägg och diskussioner igen, och ser vad som händer? Kanske man har mjuknat och tänkt om?

    Gilla

  9. Hej Sven!

    Jag håller helt med dig i dina tankar om vikten att bevara vardagshistoria m m. Jag gillade mycket dina inlägg och jag minns att Tingwall fick stöd av några ”tunga” killar. Men så drämde moderatorn till – säkert ångrar han sig.

    Själv har jag dock inte modet – inte ännu i alla fall – att visa mig på forumet. De villkor jag har får mig att tänka på ”skjuten under flyktförsök”. Fången får springa iväg och så skjuter man när han kommit en bit bort. Alltså, jag släpps in på forumet, skriver en grej, och så bannas jag permanent av något påhittat skäl. Men gör gärna ett försök, du löper inte alls den risk jag gör, och kanske jag svarar. (För närvarande har jag två egna tänkbara inlägg jag skulle kunna göra som i sak är oförargliga och hjälpsamma men man vet aldrig hur det tas upp. Jag minns inlägg om min webbsajts existens som försvann inom 10 minuter.)

    F ö såg jag i dag att länkar till mina foruminläggs bildbilagor funkade ( i alla fall den jag kollade), något de inte gjorde i förrgår.

    Sudden

    P S. Kan inte låta bli att ge ett exempel på hur webbmaster motiverat att inlägg tas bort:
    Inlägget var två brev som SFF styrelse erhållit senaste veckan och som kommer att behandlas vid ett kommande styrelsemöte. Innehållet har jag och även andra bedömt skadar främst den som skrivit breven mer än de gagnar och är därför borttagna. Samtidigt är ju avsikten med avstängning av en forummedlem, att vi inte önskar att vederbörande kommunicerar i vårt forum. Därför ser vi det som allvarligt när några andra går hans ärenden och lägger ut hans skrifter.

    Forumet drivs av SFF och vi förutsätter att Ni respekterar oss som sköter och modererar det. Alternativen är att stänga ute dem som inte vill respektera våra regler eller stänga hela forumet för att ett fåtal inte vill följa reglerna.

    Vid en första genomläsning låter det bra. När man sedan tänker efter inser man att det handlar om ren och skär censur och självgott hyckleri. Hur många despoter (ordet ”despotism” finns i en inläggsrubrik som konstigt nog får stå kvar – för övrigt en informativ tråd) har inte motiverat sin censur med att man vill skydda de kära undersåtarna (…främst skadar den som skrivit breven).

    Detta P S är kanske inte ”taktiskt lämpligt”. Men kanske ändå webbmaster börjar inse om vad han håller på med, och vad ett forum är till för.

    Gilla


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Kategorier