Skrivet av: Sudden | 2010/01/31

Om Hindenburgs sista resa 1937 och Birger Brinck, signaturen ”Beson”

Lätta justeringar gjorda 6/2-14.

Sveriges Radios P1 gav i lördags 30 januari 2010 en s k dramadokumentär baserad på den svenske Stockholms-Tidnings-journalisten Birger Brincks rapporter från den olycksaliga resan i början av maj 1937.

Programmet är gjort av Linda Boström Knausgård och kommer att gå i repris och kan även avlyssnas på webben. Se här och här. (Tillägg 6/2-14Den senare länken verkar inte ge något, se åtminstone då denna. Själva programmet kan jag dock ej återfinna.)

Programmet karaktäriseras som en dokumentär dikt, och innefattar även annat såsom att Christer Fuglesang m fl uttalar sig om ”flygande” i rymden; programmet avslutas med några minuters Esbjörn Svensson-musik. Enligt Nationalencyklopedien är dokumentärdrama en teater- och dramaform som eftersträvar att återge ett dokumentärt stoff i enlighet med en klart angiven ideologisk tendens. Det är alltså en hel del ”konst” med, och ”konst” ställs ju ibland emot ”fakta”. Hur som haver ger programmet en erinran om vad flyg betydde (och betyder) i allas vår verklighet och hur fantastiskt det ändå är att människan lärt sig behärska flygkonsten. Något som allt för ofta kommer i skymundan i sedvanligt flyghistoriskt harvande.

Mer att läsa om Birger Brinck och olyckan finns här. Jag ser att Seve Ungermarks webbsidor om luftskepp inte är tillgängliga men mycket finns att läsa om Hindenburg och luftskepp på webben. På denna sajt kan man bl a se Hindenburgs interiör, och om speciellt brittiska luftskepp (och även) kan man läsa här.

Brinck var journalist vid Stockholms-Tidningen som under 30-talet efter varandra använde två reportage-plan tillverkade av ASJA, båda registrerade SE-FYR. Nr 2 var av en betydligt mer modern typ, ritad av Bo Lundberg, medan Sven Blomberg med bakgrund hos Heinkel och Svenska Aero var den första typens fader.

Brinck har skrivit om en långresa med Viking I i Flygning nr 11/1931 här Det måste ha varit han som hållit i pennan fast det inte verkar vara nämnt i tidningen. Där presenteras även Viking I rent tekniskt. I radioprogrammet nämns f ö  Brinck flögs ned till Frankfurt av Viking II i maj -37 i en direktflygning.

Hur Viking I såg ut ses här framför den s k ”Blå hangaren” på Torslanda:

Fredric Lagerquist visar på sin blogg en egenhändig teckning (ett ungdomsverk?) av den elegantare Viking II. Endera typen är ju något man borde visa på museum. En replika, kanske t o m flygande?

Viking-planen var alltså reportageplan eller användes för diverse ändamål som här i en bild från 1932:

Viking I kan även ses på besök i Långshyttan i Dalarna på Håkan Winlöfs sajt här. Denna sajt innehåller många fina bilder, även sådana med smått unika flygplan på, liksom även några artiklar om flyg.

Jag fastnade för denna lätt surrealistiska bild. Men apropå gäddor var dock min gädda för snart 50 år sedan större.

Sudden

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: