Skrivet av: Sudden | 2010/02/17

Min första Nätkasse

I åtta år publicerade jag länktips i Svensk Flyghistorisk Tidskrift, från nr 3/2001 t o m nr 6/2008. Jag fortsatte vad Lennart Berns börjat med. Lennart hade upptäckt att jag hade en viss snits på att hitta länktips. Det var ju en sak jag hade fått vana vid på jobbet.

Jag lärde mig mycket flyghistoria genom att sätta samman dessa tips och fick dessutom en överblick av vad som fanns att hämta på webben. Det spillde över på SFF forum i inlägg med länktips, för ibland kändes det svårt att ”tjuvhålla” på tips, samt i form av svar på frågor. ”Kill your darlings” är en god skrivarregel, men ack så svår att följa. Alltid kunde det roa någon, det var mitt motto. Det fanns ju på forumet inte den utrymmesbegränsning som råder i en tidning tyckte jag. Men andra tycker som bekant annorlunda …

Det svåra var ju att något så när kort men ändå korrekt och intresseväckande bekriva länktipsets innehåll. Ibland fanns det ju litet väl ”privata” saker, såsom politiska intressen, svärmors hundkennel, guldlockiga barnbarn o d. Men det finns många svenska flygar- och flygminnen på webben man snavar över då och då men det är svårt att systematiskt leta.

Tyvärr har jag inte kvar de första Nätkassarna i digital form (de senaste årens finns på SFF hemsida), utan jag har här fotograferat av den första:

Webbsidor kommer och går men man kan ändå med hjälp av beskrivningen ofta hitta till sajtens nya plats eller vart nu materielet tagit vägen.

– Lars Steffenrems sajt har försvunnit men väldigt mycket om Saab/MFI-15 (MFI-17, Safari, Supporter) finns kvar, nu här. Där finns nu inget om flygandet med radiostyrda jetmodeller men om man googlar på hans namn finner man att han är aktiv inom detta område. Jag vill förresten minnas att jag då för 10 år sedan kom in på en ”inofficiell sajt” om Vaernes flygplats (Trondheim) som var mycket givande, med bl a historiska bilder från tiden före VK2, Luftwaffetiden samt tiden efter VK2.

-Webbplatsen för det franska flygmuseet  http://www.mae.org/ vid le Bourget finns kvar, men innehållet har förändrats. Då fanns bilder av svenska plan som hamnat där. Det är nog inte bara min bristfälliga franska som gör att jag nu inte finner mig tillrätta.

– Den svenska flygaren Inge Svensson har nog lämnat oss, men hade en hel del att berätta. Den karismatiske glidflyginstruktören i Kalmar var den unge flygofficeren Sven Lampell, som även sysslade med ridning, vilket fick killarna att plötsligt ägna sig även åt denna verksamhet (eller om det var tjejerna som drog…).

Hade litet mailväxling med Inge och han berättade att den Grumman Gulfstream (?) turboprop han flög för att kolla luftfartens radionav-anläggningar kunde låta något hemskt. När man taxade in mot stationsbyggnaden såg man plågade ansiktsuttryck på folk omkring.

– http://www.sasflightops.com/  SAS Flight Operations finns kvar. En matnyttig sajt tycker jag.

– Ånge Flygklubb och dess förnämliga presentation av sina plan genom tiderna finns kvar, men nu här.

– Sajten baserad på en museiutställning i Örnsköldsvik av ”Hägglunds” finns tyvärr ej kvar, men det går att hitta en ambitiös Handelshögskoleavhandling om denna industri. G-AAJY visade sig vara en Short Valetta, en ganska udda engelsk maskin. Det är bara att googla på registreringen. Riktigt vad den hade med Hägglunds att göra vet jag inte, men en av fabrikörerna hade visst vistats i Englund för att studera busskarosseri-tillverkning.

– Emil Bredings Biggles-sajt finns ej kvar, men googling visar att Emil själv finns och sysslar litet med modellflyg nordost om Stockholm. Jag har för mig att själva materialet försvunnit till någon annan sajt. Det finns många Biggles-sajter. Alla har vi väl vår alldeles egna uppfatttning om Biggles och själv känner jag mig litet främmande för hur en del andra ”tolkar” honom. Det gjordes väl en film som inte var så vidare kul…

– Tyvärr finns inte Bertil Falks presentation av Alvar Zacke kvar men jag har möjligen en del av det i min dator (någon vänlig själ hade skannat en artikel i ”Kvällsstunden” och lagt ut den på webben). Jag fann inget på den sajt som Bertil F:s dotter Cecilia har. Hon är professionell översättare. Kanske hittar du något skoj på hennes mångsidiga sajt. Så kan du försöka få tag i det nummer av tidskriften DAST Magazine där Bertil F skrivit om Zacke.

– Sajten om den nyazeländska instsen i VK 1 finns kvar med det fylliga materialet om Manfred von Richthofens nedskjutning. Kanske det har kompletterats sedan 2001. Denna sajt var ett tips Lennart B lämnade över.

Sudden

P S. Hittar i min dator ett dokument kring Hägglunds som jag hämtade hem en gång för länge sedan där vissa delar saknas. Det har ändå en del att ge den industrihistoriskt intresserade och finns här. Jag hoppas det kommer fram något så när läsbart på din skärm.

Annonser

Responses

  1. I followed Lase’s suggestion to Google on G-AAJY and found a very interesting article. Thanks again, Lars, for my continued education. The article mentioned Sir Alan Cobham and that rang a bell. Yes, This Sir Alan Cobham was one of the founders of Airspeed Ltd., and organisation in which one my favourite authors Nevil Norway Shute, was involved. You can read more about this in Nevil Shute’s book ‘The Slide rule’ which I understand is translated into Swedish. This book, by the way, covers very much of the design and short lives of the airships R100 and R101. It also confirms my thoughts that governments should nor involve themselves in business of any sort.

    Googling on Short Valetta I found this article

    http://www.flightglobal.com/pdfarchive/view/1930/untitled0%20-%201377.html

    Another well known name for me in the article was Sven Lampell, or ‘Lampan’ as we called him behind his back. Do not misunderstand me, we all respected our boss (2 divisionen, F8) and he was a wonderful leader.

    Those were the days.

    Gilla

  2. Tack for intiresnuyu iformatsiyu

    Gilla

  3. Hallo, mycket bra blogg!
    Safari websiden finnes, men den har desverre ikke blitt oppdatert på mange år. Interessen fikk en alvorlig knekk da jeg mistet jobben i Norske Luftforsvaret.
    I senere år har jeg konsentrert meg mye om J29, og har nå en turbinmodell i 1/6.
    Jeg hadde den med til Optand ved Østersund i år, og Svenskene setter stor pris på Tunnan:-)

    Lars

    Gilla

  4. Hej Lars!

    Roligt att höra från dig och hoppas det ordnar sig med jobbet. Din sajt var en av de första jag upptäckte när jag började surfa.

    Tänk vad R/C-flygarna kan nu. Jag var med för 50 år sedan och nu kan man ju göra så fantastiskt mycket mer.

    Jag lyckades på webben hitta en bild av din J 29-modell, ännu inte färdigmålad, samt många fina bilder med norskt RC-flyg; din Sukhoi-29 t ex.

    Jo, visst var svenskarna stolta över Tunnan! En av Saabs ingenjörer hette Åge Röed (svensk stavning), en norrman som flyttat till Sverige eftersom i Norge var aluminiumbåtar det mest flygplanlika en nyutbildad ingenjör kunde få syssla med. Se min berättelse på http://larssundin.ownit.nu/Tunnan_50_ar.pdf

    Sudden

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: