Skrivet av: Sudden | 2010/02/23

Flyg nr 24/1947 – Cosmic Wind, Björn ”Agaton” Karlström, frågespalt, annonser

Innan vi hade webbforum fanns i tidningarna frågespalter där man kunde ställa frågor ”av allmänt intresse”. Det var ju ont om plats och det krävdes en hårdhänt redigering och gallring.

Jag plåtade av den aktuella sidan i tidningen Flyg nr 24 1947 (”Tidskrift för flygvapnet”, Officiellt organ för KSAK” m fl statusmarkörer.) Pris 45 öre, utgavs av förlagsaktiebolaget Flygning och bakom stod väl Åhlén och Åkerlund. Tidningen uppgick ett år senare eller så i Teknikens Värld, som efter några år kom att domineras av privatbilismens framväxt. (Men man minns ju Nils Tengbergs motorcykeltester. Nils T blev senare info-direktör på LM Ericsson (sid 4)). Bertil Björkman, f d Saab-flygingenjör, var den som i Teknikens Värld introducerade de numera så vanliga s k bil-testerna i pressen. Ack, vem minns nu bilmärket Hotchkiss, föremål för en av de första Björkman-testerna?

Här har vi en välredigerad frågespalt. Man märker tabellbitarintresset och platsbristen gjorde det ju också nödvändigt att vara kortfattad. Och så denna fixering vid farter och effekter, av vilka det fanns ett otal men där det gällde att välja rätt (man minns ju hur man kikade in på bilarnas instrumentbräda för att kolla hor fort bilen kunde gå). Att Lodestar kallats C-57 hade jag ingen aning om, och man får ju inget grepp alls på Lodisens släktskap med andra Lockheed-plan som Super Electra, Hudson och Ventura. Tabellbiteri. ”S 17” antar redaktören klokt nog syftar på den flottörförsedda varianten av det vanligt folk kallar B 17. Man noterar att beteckningen A 21 var känd då i mitten av 1947.

En flott adress hade Stockholms segelflygklubb.

Annonser kan vara kul, speciellt när de är mer än ca 30 år gamla. Säkert tar någon fram A-registret för att få kläm på vilken Taylor Cub som var till salu. Skön mix av annonser; många var där för att visa att företaget fanns eller för att ekonomiskt stödja tidningen, andra för att dra till sig köpare. Både samlare och folk med flygardrömmar.

Så ”Agatons spalt”. Bakom signaturen Agaton dolde sig Björn Karlström, då 26 år gammal . (Länken brusten, men min senare bloggning här ger en del andra länkar,) Dessa små racerplan minns man som läsare av amerikanska modellflygtidskrifter på 50-talet. Namnet ”Cosmic Wind” avslöjar att byggarna hörde hemma hos Lockheed som ju sökte sina namn på stjärnhimlen. Namnet Tony Le Vier minns man från demonstrationer för att övertygare flygarna i Europa om P-38:ans förträfflighet (samt dessförinnan testning av typens läskigheter och vad man skulle göra åt dem) och F-104 Starfighterns utveckling .

Att illustrera vingars styrka är alltid tacksamt, de ser alltid så starka ut. Kikar man på ritningen så har ”Agaton” inte träffat så rätt precis vad gäller huven och bakkroppens överdel, men han hade kanske bara denna bild att gå efter! Man hittar lätt bättre ritningar/bilder på webben. Det verkar ha byggts fyra individer och kanske även ”replikor”.

Fast nu när jag forskar vidare finner jag att Karlström nog inte hade så fel med bakkroppen på ritningen ändå:

Tack Anders Bruun, IPMS Stockholm!

Så var den tydligen utformad i början på denna  ”Goodyear racer” som dessa plan kallades på min tid. Nu heter klassen Formula One.

 

Sudden, som aldrig byggde färdig sin Smog Hog som var en omtalad R/C-modell när flerkanalsstyrning med s k reed-teknik (tonselektion med vibrerande tungor) blev aktuell

P S. Mer om Cosmic Wind kan hittas här och här på Göran Olssons omfångsrika sajt om lin-flyg

Annonser

Responses

  1. Hej Lasse!

    Läser med stor behållning din blogg men är inte så flitig med författandet själv.
    Tack för allt jobb Du lägger ner!

    Mvh!
    Peter Berg
    Skara

    Gilla

    • Hej Peter!

      Alltid kul att få respons. Det blev jobbigt med SFF forum med allt tassande för att inte trampa på ömma tår eller inte bryta mot s k ”regler” som i mycket bara är webbmasters och vissa läsares egna uppfattningar om vad ett forum är för något. Många verkar tycka att det skall vara som en gammaldags frågespalt. Det var förresten min första avsikt med inlägget att belysa skillnaden mellan gamla dagars redaktörsredigerade frågespalter och dagens webbforum, men som så ofta tappade jag tråden. Det blev annat; Teknikens Värld, Björn Karlström, Goodyear-racers o s v.

      Naturligtvis är jag ju nyfiken på hur mycket min blogg läses. Jag får en mängd statistik från WordPress som inte är så lätt att tolka. Det kan se ut så här: https://larsan13.files.wordpress.com/2010/02/bstat.jpg (Jag har tyvärr svårt att spara det som html, annars hade ni kunnat klicka er fram.)

      Det förefaller som det blir många visningar när det kommer kommentarer, när jag berör min konflikt med SFF (särskilt när den omnämndes på ett annat forum där man diskuterade forum-principer. Även på annat håll är toleransnivån ibland låg eller om det nu bara är Jante-lagen) samt att det glädjande nog verkar komma många till min blogg när de sökt på något begrepp/ord (t ex Birger Brinck) genom googling. Mycket i statistikdata är svårt att förstå och tolka, men det får man stå ut med.

      Max visningar/dag hittills blev det när en av mina bloggläsare på Postvagnen-forumet nämnt att jag i min blogg nämnt den f d järnvägsstationen Snyten.

      Naturligtvis noterar jag när inlägg jag tycker är bra inte väcker intresse. Exempelvis tyckte jag att det jag skrev om Boeing 787-vingen och varför den böjer sig så ovanligt mycket var bra. Jag lärde mig i varje fall mycket själv och ett glidtal på 1:25 imponerade när man tidigare ”hört” att 1:15 – 1:20 var typiskt för jettrafikplan.

      Sudden

      Gilla

  2. har en fraga som ni kanske har svar pa..
    har hittat en gammal bok….med nummer 1-27 av tidningen flyg.ihopsatt i en bok,,fran 1944…..toppskick ,som ny inuti ,lite blekt i bokryggen!

    Finns det nagot varde i boken…for den som ar intresserad??

    Gilla

  3. Hej Jonas! Jag är inte så hemma på vad pärmen kan vara värd. Jag har genom åren köpt enstaka exemplar eller buntar av flygtidningar och det kan ha rört sig om 5 -40 kr/styck.

    Jag förslår du annonserar hos Svensk Flyghistorisk Förening på http://www.flyghistoria.org/ som har ett diskussionsforum på http://forum3.sff.n.se/ där det även finns ett underforum för ”köp och sälj”. Du behöver registrera dig på forumet men inget medlemsskap i föreningen krävs.

    Jag vet inte i vilken utsträckning Stig Kernell i på Södergatan 4 Tranås fortfarande är i farten med sin flyglitteraturantikvariska verksamhet. Telefonnummer finns hos Eniro.

    Sudden

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: