Skrivet av: Sudden | 2010/03/08

Varning! En rolig historia

Min vän K. har sänt mig en rolig historia. Jag tror att den är begriplig och att ni kan klura ut vad ”retiree greeter” och ”B & Q” ungefär är. (Ungefär som det ädelt svenskklingande Bauhaus tror jag.)

Charlie, a new retiree greeter at B & Q, just couldn’t seem to get to
work on time. Every day he was 5, 10 or 15 minutes late.

But he was a good worker, really tidy, clean shaven, sharp minded and
a real credit to the company, obviously epitomising their ‘Older Person
Friendly’ policies.

One day the boss called him into the office for a talk, ”Charlie, I
have to tell you, I like your work ethic, you do a great job, but you
being late so often is becoming quite bothersome.”

”Yes, I know boss, and I am working on it.”

”Well good, you are a team player. That’s what I like to hear. It’s
odd though, you coming in late. I know you’re retired from the armed
forces. What did they say if you came in late there?”

”They said, ‘Good morning, Air Marshal. Would you like some coffee
now, sir?”

Här en känd flygmarskalk som visst inte hade det sätt man bäst bemöter varuhuskunder eller sina kolleger/konkurrenter på. Men enligt Wikipedia hade han en del ”kul” sidointressen, förutom att han var en stor tillgång för sitt land i en verkligt kritisk situation. Står staty.

Kommer också att tänka på att en av de försyndelser som fick SFF webbmaster att skriftligen kritisera mig (och stänga av mig från forumet) var att jag i lättsam ton föreslagit att forum-moderatorerna skulle få gå en charm-kurs.

Sudden,
som numera rent tekniskt är insläppt igen men som väl alla förstår inte känner sig så välkommen på SFF forum

Responses

  1. Hello there all you Blue Blog fans,

    I ‘retiree greeter’ is simply someone who greets a retired person when he / she arrives. We senior citizens deserve this courtesy.

    B & Q is a do-it-yourself chain of shops who offers people over the age of 65 a special discount certain days of the week.

    I have done a bit of shopping in B & Q shops in my days but I can not remember any red carpet being rolled out when I arrived.

    Sorry about my fist comment. Hit the wrong button. We senior citizens are allowed making the odd mistake from time to time.

    Thinks Erik who has graduated to Senior Citizen years ago.

    Gilla

  2. Hej Erik!

    Jag har lyckats radera ditt halvfärdiga första inlägg men inte lyckats redigera i ditt fullständiga inlägg.

    Jo, det är viktigt hur kunder tas emot. Jag minns de första besöken på OBS! stormarknad o d för kanske 40 år sedan med min hustru; det slutade ofta i gräl när vi kom hem. Det var ytterst påfrestande utflykter.

    En gång stötte jag på OBS! samman med en kompis från en rep-månad, Femörehuvud-batteriets pjästekniker Malte J, som bara stod där vid en vägg i lokalen, stillsam som vanligt och görande ingenting. ”Nej, jag låter min fru gå runt ensam och handla, det är bäst så. Jag svarar bara för transporten till och från med bil.”

    Härom kvällen hjälpte jag min äldste son med att storhandla, även här främst med transporten till och från, eftersom en fot-operation f n gör det omöjligt för honom att köra bil. 10-årige Jesper skuttade runt på hämtningsuppdrag han fick. Vi letade länge efter passerade tomater (som förstås inte stod där krossade tomater stod) samt efter 16 ampere-säkringar. Efter en ren lyckträff resp. efter att ha frågat två antällda fann vi dessa saker. Jag hade då dock tappat bort min son, och personalen kunde inte ge besked om var han stod att finna.

    Jag berättade för min son om Malte J:s approach till stressiga inköpssituationer.

    I söndag såg jag Maltes dödsannons i tidningen. Nu är han fri…

    Så det slumpar sig.

    Sudden

    Gilla

  3. Tack för historien! Jag hoppas få inträda i eder illustra samling någon gång i höst. Här uppe vet jag inte att vi har några B & Q, men väl Wal Mart som också håller sig med Greeters, vilka för det mesta är äldre, jovialiska människor, vars tidigare liv man inte vet något om. Kanske gömmer det sig en och annan flygmarskalk bland dem.

    Gilla

    • Hej Sven!

      Jag googlade litet kring denna historia. Den finns tydligen i en amerikansk variant, då affären just är Wal-Mart, och den tidigare militära graden är general (i flygvapnet, vilket väl tyder på att historien kommer från England)).

      Jag hittade det ställe varifrån K. troligen hämtat historian. Vidare fick jag lära mig litet om irländsk fauna genom mitt nyfikna googlande. Samt att DIY står för ”gör-det-själv”.

      http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/northern_ireland/7335006.stm

      Den enda gång jag varit i USA var på en konferens i Las Vegas. En sak som då slog mig var de många äldre damer som hjälpte till vid registreringen av konferensdeltagarna. De verkade vara frivilliga krafter och inte helt vana vid uppgiften. Andra detaljer var ”grekiska pappersformat” och delstats-skatter som specificerades. Man kanske skulle lägga ut sin reserapport, den var ganska populär.

      Sudden, något urspårad

      Gilla

  4. Ser med spänning fram emot en reserapport fån syndens näste, Las Vegas.

    Gilla

    • Hej Sven!

      OK, jag skall försöka publicera något. Rapporten består av 22 A4-papperssidor, en gång för 19 år sedan utprintade från en Macintosh. Jag har ingen datafil kvar. Du får vara beredd på att den saknar såväl illustrationer som synd.

      Sudden

      Gilla


Kommentera

Kategorier

