Skrivet av: Sudden | 2010/03/15

Att hålla sig uppe bland bergen – senaste nytt från Himalaya och Jämtland

Hej alla!

Som ni kanske ser har jag ändrat utseendet på min blogg litet. Jag hoppas ni inte saknar något. Kanske en del t o m har blivit litet bättre – det tycker jag.

I samband med omläggningen lärde jag litet mer om hur titt-statistiken funkar.  Jag inser varför vissa inlägg ger så höga siffror – det finns något ord många söker på. Man vill t ex veta något om den person som gjort en radiodramadokumentär om Birger Brinck och luftskeppet Hindenburg, medan Brinck och Hindenburg är man nog mindre intresserade av. Andra inlägg får låga siffror – men de kan ha bokförts som ”startsida”.

Till min besvikelse verkar en helt underbar modellflygsajt försvunnit som en man i New York hade. Kanske det bara är tillfälligt… Men istället hittade jag i Ny Teknik en notis om att några skärmflygare skall ta sig fram 130 mil längs Himalaya på termik och hang. Genom Indien, Nepal och Sikkim. Man kan följa deras framfart på http://www.himalayanodyssey.org/ . Man har redan kommit en bit på väg

I Ottsjö drar det årliga segelflyglägret igång – två veckor varar det. Man har tydligen problem med väder och fältet, alltså området ute på isen. Se den dagliga rapporteringen på  http://www.segelflyget.se/ottsjo/ (fliken Läger/Camp 2010). Det kan nog finnas rapportering på andra ställen, via klubbsajter och bloggar. I den officiella sajtens arkiv rekommenderar jag Lennart Jonssons berättelse från 2003.

Här är Lennart själv i SE-KHK (23 mars 2006):

Och här ser vi en start på gång (datum som ovan). Middagsvalen till vänster i horisonten, Ottfjället börjar sedan i bildens högerkant:

Här ett märke på min ärm:

Mer läsning om Ottsjö-flygning på  http://www.uppsalafk.com/discus_forum/messages/1/858.html?1240344156 . Om hur man håller fötterna varma samt sköna bilder (från 2009).

Sudden

P S. Det verkar inte som man på tisdag kväll 16/3 ännu inte skrivit något mer i ”dagboken” på lägrets officiella webbplats. Men vill man se något om flygande i Ottsjö kan man gå in på Youtube, söka på ”Ottsjö” och välja bort snöskotrar, konfirmandläger och slikt. Där hittas bl a bilder från en flygning på 6000 meters höjd. Så finns en Facebook om svenskt segelflyg, se http://www.facebook.com/group.php?v=wall&viewas=0&gid=4692704513 . Där fann jag bl a två videoklipp om Ottsjö-flygning 2007 resp 2009 som västeråsare gjort med ASK 12 tvåsitsaren SE-UMZ, där den ena i avslutningen bjuder på  den evigt svåra frågan ”James or Gillis?”

Responses

  1. Det verkar inte som det blev så mycket skrivet på den officiella webbplatsen.

    Jag fann dock en rapport med bilder från ett gäng från Avesta flygklubb som var på plats den första veckan. Se http://www.avestaflygklubb.se/?id=16777907

    Detta var visst det femtionde lägret. Tiden går; det första som jag var med på var väl det sjätte eller sjunde…

    Sudden

    Gilla


Kommentera

Kategorier

