Skrivet av: Sudden | 2010/03/19

Lästips – SHK, Darrol Stinton och Grönköpings Veckoblad

I tidningen härom dagen kunde läsas att SHK utrett ett kollisionstillbud mellan en Gripen och en SF 340 över Småland hösten 2007. Flygvapnet fick kritik för att man inte flög så disciplinerat som man borde; rutiner brast. Man har inte heller de säkerhetshöjande hjälpmedel som är regel i trafikplan. Nå, nu flygs det ju på helt olika sätt med stridsplan och trafikplan.

Apropå tidningsläsning såg jag att Länsstyrelsen i Uppland vill tillåta civil trafik på Ärna. Tydligen vill försvarsmakten ha det så också. I varje fall vill man den höga standard som en civil flygplats har gissar jag.

I en korrespondens med en flyghistorisk vän kom vi att begrunda vad stag (somt som stagar upp stjärtplanen eller víngparen i en dubbeldäckare) görs av. Ståltråd (flatprofil) eller vajer? Vid googling fann jag då en klassisk bok, ”The Anatomy of the Airplane” av Darrol Stinton, som finns utlagd på webben i sin helhet, och som kan hämtas hem.

Jag har den första upplagan (som har titeln ”The Anatomy of the Aeroplane” i min bokhylla, köpt på Foyle´s i London 1985 för 15 pund. En av de många goda bok-inköp Stig Wahlgren rekommenderat mig. En möjligen onödigt tungläst bok om varför flygplan är formade och konstruerade som de är, men en guldgruva för den som är road av hur flygplan ”ser ut” och då menar jag inte målning och märkning utan själva anatomin. Som gammal modellflygare grubblar man ju alltid över det. Många ritningar, teckningar och diagram. Man får ju också se typer som var nog så snillrikt utfunderade men som inte realiserades. Vidare finns det grundläggande om den fysikaliska verklighet ett flygplan agerar i, inkl aerodynamik. Den kan hämtas här (och även från andra ställen).

I denna andra upplaga har Stinton kvar alla ”konstiga” gamla brittiska (och aktuella amerikanska) sorter. Man imponeras över de amerikanska skolbarnen som fortfarande måste lära sig alla konstiga konstanter som skall användas även vid de allra enklaste beräkningar. Eller om man bara skall tycka synd om dem. Fast Stinton har en annan syn på saken och försvarar med vältalighet de gamla sorterna. Ett skäl till att fransmännen införde den ”opraktiska” metern var sålunda att den var aningen längre än ärkefiendens yard! I alla fall enligt Stinton som f ö har en lätt maritim bakgrund.

(Jag fick inget svar på frågan om stag. Däremot fick jag veta att under Battle of Britain var Hurricane enklare att reparera än Spitfire, och därför hade högre tillgänglighet och därför presterade mer i strid.)

I höstas var det ju ett uppmärksammat penningrån från en värdedepå i Västberga södra Stockholm. Jag kallade händelsen ”historisk” på SFF forum vilket väl inte var rätt beskrivande ord. Och dessutom var det ju inte första gången ett luftfartyg användes i Sverige i brottsliga sammanhang. Det har ju smugglats och tjuvjagats m m; ja enleverats damer. (Utomlands har helikopter använts vid fritagningsförsök från fängelser o d.) Nå, nu har en liknande händelse inträffat i Grönköping. Liksom i Västbergarånet verkar det svårt att få klarhet i vilka rånarna var.

Sudden

P S. Foyles bokhandel var ju känd för att vara ganska speciell, och det var den de gånger jag var där (utom den sista). För att citera Wikipedia: Control of the shop passed to Christina Foyle, daughter of founder William. It was under Christina that the shop stagnated, with little investment and poorly paid staff who could be fired on a whim. She also refused to install any modern conveniences such as electronic tills or calculators; nor would orders be taken by phone. The store operated through a payment system that required customers to queue three times (once to collect an invoice for a book, and then again to pay the invoice, then a third to collect the book), simply because sales staff were not allowed to handle cash. Equally mystifying to customers was a shelving arrangement that categorized books by publisher, rather than by topic or author. A quote of this period is: ”Imagine Kafka had gone into the book trade.”

Utbudet var stort, och affären var länge världens största bokhandel. Ett besök där var en upplevelse i sig. Senast jag var där var den stor men ordning rådde. Jag ser i Wikipedia att den har en del finesser och verkar gå bra och har i varje fall fått många branschutmärkelser. Ägaren Christopher Foyle är f ö verksam i flygbranschen .

p p s. Apropå flygvapnets tydligen litet amatörmässiga sätt att flyga så har det ju även tidigare påpekats av SHK. Nu ser jag 22 mars en tidningsnotis som också är ett exempel på att man inte är så noga.

Annonser

Responses

  1. Jag undrar om det ingår i satiren att polisen vid rekonstruktionen använder en glidare i stället för luftballong.

    Jag gillar GV skarpt.

    Gilla

  2. Hej Sven!

    Nja, jag tror att GV-redaktören följde regeln ”man tar vad man har”. Bilden är ju skoj, dramatisk t o m. Jag var säker på att jag inte sett den förut. Den hade litet ”medelhavsstämning” över sig, men så började jag fundera över en möjlig filminspelning, kanske i Sverige. Glidaren är ju Lilienthal-inspirerad (på Tekniska museet finns en Lilienthal-kopia som man dock fick först 1931), men så letade jag på skoj i ett ”praktverk” med tidiga flygbilder jag har. Och si!, det handlade om den franska pionjären kapten Ferdinand Ferber som var verksam i Nice, där han var chef för ett bergsartilleriregemente.

    Han inspirerades senare av Wright-bröderna via Octave Chanute som var av fransk börd och en person som var till stor hjälp för många flygpionjärer, inte minst bröderna Wright. Egentligen framgångsrik järnvägsingenjör i USA. På http://www.absoluteastronomy.com/topics/Octave_Chanute kan man läsa att Chanute och bröderna under senare år inte var helt överens genom att bröderna lät sig fastna i en förödande patenttvist.

    Ferber omkom när han förberedde sig att flyga över Engelska kanalen i september 1909 men olyckades i en landning.

    Se http://www.ctie.monash.edu.au/hargrave/ferber.html

    Här finns f ö GV-bilden. Det handlade om försöksplan nummer 4 och bilden dateras till 1901.

    Sudden

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: