Skrivet av: Sudden | 2010/04/06

Och nu blir det reklamfilm – och reklam för flygsajter…

Jag ser på SFF forum att det frågas efter registreringen på en Bell 47 helikopter som vid något tillfälle använts för att kasta ut Bronzol-förpackningar till flygdagsbesökare. Sådana jippon kunde man skriva en flyghistorisk artikel om. Inklusive flygbladspridningar.

Apropå Bronzol, en halspastill förpackad i en liten plåttub med skruvlock som den händige sedan kunde använda till annat (en forumskribent tidigare verksam i missil-branschen kompletterade i ungdomen en Jetex-motor med en sådan tub) så kommer jag ihåg en slogan ”Hälsan för halsen – Bronzol!” vilket fick mig att på Youtube försöka hitta någon reklamfilm kring detta. Sådana filmer som man på 50-talet såg på bio före huvudfilmen då satt man i sin stol och kunde inte gå därifrån – det fanns reklamfilmer som var långa.

Här är en sådan. En katalogiserad beskrivning av filmen: En man uppträder på en scen tillsammans med två flickor klädda i baddräkt och sjunger om Bronzoltabletter.  Ja, men hur gör han/de inte det…

Jag sökte efter andra filmer och här är några. Ni får ta dem som överraskningar. Tyvärr hittade jag inte ett par jag letade efter, bl a en om tandkrämen Pepsodent (”pipp så var det hänt” som en kamrat skojade) med en musikgrupp med en ledare i bredrandig svart-gul kostym och halmhatt om jag minns rätt (det var innan folkpartiet tog till sig halmhatten). De reklamfilmer som kommer här nedan kan jag inte minnas att jag sett, men jag tycker de är bra i sig.

http://www.youtube.com/watch?v=FVAveadhs0I

http://www.youtube.com/watch?v=rlsPSq5s27Q

http://www.youtube.com/watch?v=fsjZ3-MKslc

http://www.youtube.com/watch?v=1t1xt7ZCAnE

Bonus för verbalt lagda: http://web.telia.com/~u45607103/Texter/mazetti.htm

På SFF forum har förresten tipsats om att det finns Facebok-grupper för dyrkare av vissa flygflottiljer samt tydligen av SFF självt. Jag har själv inte tittat på dem, ja inte ens letat.

På egen hand råkade jag hitta Urban Fredrikssons blogg. Jag har inte studerat den närmare men Urban kan ju sina saker – modernt militärt flyg, illrar och litet till är det visst. Se http://u-fr.blogspot.com/

Andra flygbloggar tipsas det om i SFF:s länklista.

En fransk ”världsutforskare” (”äventyrare” enligt DN) har startat ett försök att nå Nordpolen med ballong från Spetsbergen. Ingen originell idé, det har ju försökts förut. Denne man, en f d läkare, har tidigare besökt Nordpolen både till fots och per båt. Se Jean-Louis Etiénnes egen sajt här samt exempelvis finska radion/TV:s YLE:s notis.

Sudden, som inte här tar upp Raketost, Brylcréme och mycket annat

Responses

  1. På Urban Fredrikssons blogg visas en idé till ett flygplan med infällbara flottörer. När dessa är infällda ser planet ut som en flygbåt. Varför krångla med in- och utfällningsmekanismer när planet kan få förbli en flygbåt? Amfibier har ju funnits länge. Catalina och SeaBee t.ex.

    Gilla

  2. Elementärt min kära Watson – luftmotståndet.

    Denna fördel nämns tidigt i filmen. Sedan är det ju frågan om hur mycket motståndet egentligen minskas om man lägger flottörerna dikt kroppen. Men man har ju läst om Lansens buktank och F-15:s konforma bränsletankar.

    Så är ju planet och dess skrov byggt utan flottörer från början – man vill väl utnyttja grundkonstruktionen/befintliga plan.

    Man fick ju också se flottörer med in/utfällbara hjul. Har ju hänt att hjulen varit ute när de inte skulle. T ex vid Skokloster härom året (se SHK).

    Apropå flottörer och amfibier fanns det ju saker man inte trott vara möjliga:

    http://www.aviastar.org/air/usa/seversky_sev-3m.php

    Sudden

    Gilla

  3. Här ett litet bidrag till din flyghistoriska artikel om flygbladsspridning och liknande. Då jag på 50-60 talet hängde (som dom säger nuförtiden) på gamla Gustavsviksfältet i Örebro, hjälpte jag till med alla möjliga saker förutom att tvätta fårlort från under flygplansvingarna. Nåväl det här handlar om flygblad. Vid flera tillfällen hjälpte jag Arne Tengler, Firma Flygtrafik, med att slänga ut flygblad över Örebro. Arne flög och jag kastade. Oj vilken nedskräpning, då de flesta hamnade på tak och i träd. För att folk skulle samla ihop dem och förhoppningsfullt läsa dem så var ett antal försedda med ett nummer. Om man lyckades få tag i ett dylikt fick man ett pris av någon sort. Tengler hade även en stor högtalare som han monterade på högra vingstöttorna. Sedan steg han upp till lämplig höjd över Örebro, lät motorn gå på tomgång och så bältade han ut budskaper över nejden. Sen drog han på gas, steg till lämplig höjd och gjorde om manövern tills alla örebroare fått budskapet.

    Ja på den tiden fanns det inga bestämmelser vare sig om nedskräpning eller bullerstörningar som gällde.

    Gilla

    • Hej Sven!

      Kanske du läst denna text, kanske inte: http://norran.se/multimedia/archive/00096/Flygf_retagare_Arne__96997a.pdf Här nämns ett flygbladnedsläpp Tengler gjorde i början av texten, upplevt nedifrån marken.

      (Jag tipsade om den i ett mail till dig nyligen, tillsammans med en annan sajt om Gustavsviksfältet som jag dock lovade utgivaren att inte tipsa om när jag frågade om jag kunde nämna den på SFF forum. Han ville då göra den färdig först. Och den är ännu inte ”färdig”, så jag ger den inte här. Den som kan namn på Örebro-flygare kan nog googla sig fram till den.)

      Sudden

      Gilla

    • Sven’s input reminds me of the almost prehistoric days when I as a boy lived I Kalmar. It so happened that a travelling circus came to town. They dropped numbered advertisements all over the place from an aircraft, the type of which I can no longer remember. Numbers between whatever it was to whatever else it was gave you a free ticket to their show. I found one of their advertisements, wet and trodden on, but with the right number. Howzat?!?

      Sven also mentions Tengler’s speakers he had installed on his aircraft. My old and good friend Göte Rosen, gone since a few years back, did something similar with a Hornet Moth in 1949 hollering ‘Med Rekord och Aterna, man rakar sig gärna’. The full story is documented in Göte’s book ‘Vägen till Palama’ starting on page 100. He performed once over Lidköping gliding in on idle not to let the noise from the engine interfere. To make sure that the people on the ground would get the message he turned the volume on the speaker to maximum. According to Göte’s own story the trumpets of Jericho were nothing in comparison. ‘Dogs barked, horses bolted, taxis drove off the roads and ended up in the ditches, and the fire brigade was dispatched’ according to Göte’s own story.

      Aviation was fun in those days.

      Gilla

  4. Ett tidigt exempel på flygblad i våra trakter är de politiska pamfletter som spreds med hjälp av obemannade ballonger (och den danska kungens välsignelse) av en landsförvisad svensk, Carl Fredrik Ehrensvärd,från Helsingör till Skåne vintern 1808-09. Det handlade om valet av en svensk tronföljare.

    Se http://www.scc-online.org/ph03nov.pdf samt SFF kronologi.

    Sudden

    Gilla

  5. Reklamen för ”Bronzol” kommer mig att tänka på de fejkade ”BröstMeyers kanelcylindrar” som Povel Ramel förvirrade allmänheten med en gång. Nu delades inga gratisprov av detta stärkande preparat ut via flyg, men historien är värd att läsas ändå. T.ex på http://kulturarbete.blogspot.com/2009/06/brostmeiers-kanelcylindrar.html

    Gilla

  6. Hej Lars!

    Det var en bra historia. Denna blogg du hänvisade till verkar vara en guldgruva, men det finns faktiskt väldigt mycket på webben kring ”nostalgi”. Det gäller bara att leta ihärdigt – eller ha ögonen öppna.

    Här påmindes jag om Povel Ramels två passioner – där den andra var kaffe. Fanns sådan reklam i bussen, SS linje 70 med Metropol-buss som jag tog från Årstadal till Gullmarsplan. Där man sneglade på förarens mystiska hastighetsmätare som väl var en färdskrivare.

    Annars har det varit omöjligt att hitta en bild av en Bronzol-tup. Till sist tog jag en skärmdump av den reklamfilm jag tipsade om.

    Bakom denna film stod bl a Yngve Gamlin och honom har jag hittat mycket av, liksom av Strömsunds andre store son (kan man väl säga), Beppe Wolgers. Blir väl ett inlägg. Det finns klassiker som den pedagogiska filmen ”Från ax till limpa” som blivit ett bevingat uttryck (eller fanns uttrycket tidigare?). Man inser sambandet mellan Povel, Yngve G, ”Knäppupp-gänget”, ”Skäggen”, Hasse A och inte minst Tage D. Ett arv från Radiotjänsts bildningsspridning som ingår i företeelsen ”public broadcasting”.

    Sudden

    Gilla


Kommentera

Kategorier

