Skrivet av: Sudden | 2010/04/08

Litet röriga nya sociala medier – SFF på facebook m m

För några år sedan gick jag med i Facebook, hade tre vänner men av-aktiverade snart mitt konto för jag hade svårt att förstå hur det hela funkade. Absolut inga obehagligheter, men jag förstod så att säga inte vitsen och alla mystiska funktionaliteter. Till saken hörde att jag var och är van vid att skriva mail till grupper av bekanta och vänner i diverse ämnen. Mottagarkretsen bestäms av ämnet. Jag ”snackar politik” bara med en viss krets, flyg med en annan o s v. (Sådant funkar bra när ingen kommenterar, men kommer en respons eller fler blir det snart kaos, så grupp-mail har sina nackdelar. Lyckligtvis (?) är det sällan någon som bryr sig om mina oerhört värdefulla och välgrundade synpunkter på världsläget e d.)

Nu åter-aktiverade jag mig för att se vad denna ”SFF Facebookgrupp” var för något. Genom diverse krumbukter kom jag åt att se vad som där diskuterats utan att bli ”medlem” och såg en del. Jag undrar vad som ligger bakom. Den som startade gruppen är nog en OK person (googlade litet) men han är okänd för mig, liksom många av de ca 40 personerna som är medlemmar. Gruppen har inget med SFF att göra vad jag vet eller kan se, och det är olyckligt att föreningens namn nämns. Detta tycker många.

Jag tror ni kan se något på http://www.facebook.com/group.php?v=wall&ref=mf&gid=219012480599  utan att vara registrerad  i Facebook.

Jag har inte funnit något sätt att hitta intressanta Facebook-grupper men något sådant sätt måste ju finnas. Man hör ju talas om Facebook-grupper som växt sig stora, närmast hysteriskt snabbt. Det finns ju också enkla raka ”Facebook-konton” där vem som helst kan läsa inläggen. Sålunda har Vetenskapsradions ”Språket” en sådan.

Jag har inte tänkt vara aktiv på Facebook, utan jag har informerat om min blogg på min profil som jag tror att alla inregistrerade kan se, inte bara mina vänner och deras vänner. Om jag minns rätt. Man kan ställa in många av visningvillkoren själv.  Men ”det hela” är litet väl rörigt och litet fjompigt i min smak. Kanske jag vänjer mig.

Sudden

Responses

  1. Jag registrerade mig på Facebook, av ren nyfikenhet, för några år sedan. Jag begrep och begriper fortfarande inte vad som är ”vitsen” med Facebook, så jag avregistrerade mig rätt snart. Sedan har vi Twitter, vad farao det nu är. Vill man någon något kan man väl skicka ett e-mail, ringa eller träffas. Detta ”nya” har inte medfört något positivt. Jag ser det blott och bart som enfaldigt. Visst, jag håller på att bli gammal, men därför icke svagsint. 🙂

    Gilla

  2. Ja då är vi tre som inte förstår vad Facebook skall användas till. För närvarande tycker jag det mest liknar en skvallercentral men det kan bero på att jag inte förstår nysvenska.
    Men det finns en del vackra bilder att se på lite här och där.
    Det är nog så att även jag börjar bli gammal och svagsynt. Men inte svagsint, tror jag.

    Gilla

    • Hej Egon!

      Jag tror jag så sakta nästan börjar förstå vitsen med Facebook, men som all IT fordrar det en förmåga att fatta som 70-åringar inte alltid har. Jag har redan haft två konstruktiva kontakter med nya ”vänner” (en är en gemensam vän där jag nu fick veta en del. I och för sig främst från hans hemsida som visade på gemensamma upplevelser tidigare i livet; Skarpnäcksfältet på 50-talet och televerket).

      En förutsättning är nog att man varit med ett tag och blivit litet känd och mitt namn har ju blivit känt på SFF forum. Ett forum spelar en social roll och jag har via detta forum kommit i kontakt med många trevliga personer.

      Men Facebook är inte helt enkelt. Jag skrev något till dig apropå ”gruppen för oss som behöver bokstavera sina efternamn” (pianisten heter Sivelöv förresten), men jag befarar att det inte blev något.

      Sudden

      Gilla


Kommentera

Kategorier

