Skrivet av: Sudden | 2010/04/11

Gamen – symbol och verklighet

Sven O Sjöstedts senaste trevliga vardagskåseri kretsar (förlåt!) kring gamar; det satt ett stort antal sådana fåglar i ett träd nära huset. En erkänt illavarslande syn!

På svenska har nog ordet ”gam” en litet negativ betydelse. En as-ätare och ”att gama” betecknar ett lätt föraktligt girigt beteende. Men på flera andra språk har själva fågel-namnet använts för att beteckna både motorer och flygplan. Fågeln är ju en förnämlig flygare, vilket förstås är känt även i Sverige (se nedan om FK Gamen.)

Kända exempel är  Rolls-Royces i och för sig misslyckade flygmotor Vulture, en X-24 (två V-12 Peregrine med gemensam vevaxel). Så har vi ett amerikanskt projekt för ett obemannat ”spanings-flygplan” som skall hålla sig uppe i 5 år (alternativ till spaningssatellit), det tyska (?) segelflygplanet Geier”, en sen 18-meters trä-kärra. Och franska Vautour, använt av bl a Israel.

En Geier IIB, bilden lånad från http://www.flugzeug24.com/ :

(Se även min kommentar till detta inlägg.)

Jag kommer också att tänka på en modellflygklubb, FK Gamen i Norrköping, grundad 1942 men fortfarande existerande. Som det heter på klubbens webbsajt:

En viktig fråga för den nybildade klubben var naturligtvis namnet. Det fördes livliga diskussioner där en viss linje utformades enligt följade. För det första skulle vi ha ett namn som skiljde sig från mängden. Det fanns på den tiden många klubbar med traditionella namn som Måsen, Örnen, Falken, Condoren för att nämna några. För det andra skulle namnet associera till något som flög bra. Till slut enades man om att Flygklubben Gamen var det rätta för oss. Motiven var dessa. Ingen klubb fanns med det namnet, Gamen är en fågel med fantastisk förmåga att kunna flyga i termik där den i timmar kan ligga och flyga utan att röra på vingarna. Att fågeln som sådan på marken inte är så vacker fick stå tillbaka för de viktigare flygegenskaperna. De ville även hålla namnet öppet för att eventuellt ta upp andra flygaktiviteter, och därför tog de flygklubben som beteckning istället för modellflygklubben.

Själv var jag medlem av MFK Örnarna, men mest av sociala skäl. Måndagsbesöken på biografen Västan och fikat vid familjen Martinelles köksbord innan. Jag linflög mest på egen hand och utan större framgång. Min enda combat-tävling skall vi inte tala om, ej heller mitt enda inhopp som team-racing-mekaniker, eller deltagande i Modellsportens dag på Östermalms idrottsplats. R/C-flygandet, tillsammans med min far, gick då bättre.

Pappa Hjalmar Martinelle stöttade ju sina söner Hans och Bengt i deras linflygande, och så småningom blev det ju en större krets och en klubb som man ser av detta reportage i en lokaltidning:

Hjalmar arbetade vid företaget Centrum radio där ju på 30-talet bildats en flygklubb, där företagets ledare Bertil Gylling var hedersmedlem. (Med villa och ett redigt skyddsrum i Södertörns villastad, som skymtat i en annan tråd.)

Annan modellflyghistoria skildras här. Både Hans Martinelle och jag var med på den radiostyrningskurs på Ålleberg som Gunnar Pettersson här nämner mot slutet och omnämner sina flygningar där som ”mer eller mindre lyckade”. Jag vill minnas att modellen var mörkblå samt ganska stor och med enbart sidoroder (knappast motorkontroll) och därmed ganska svårstyrd varför en landning slutade mitt i ett picknick-sällskap i gräset. Jag tror att detta läses av en person som också var med vid tillfället och kanske kan komplettera mitt minne. Det finns foton och tidningsklipp från denna kurs i min PC. Själv missade jag starten på kursen, eftersom jag hade drabbats av påssjuka dagarna innan, och därför inte hade någon färdigbyggd Skyskoter med mig. Jag minns hur jag feberyrig klädde en stabbe med en gammal nylonskjorta och när jag sedan strök på Wedevåg spännlack, blev den bananformad. Jag var ensam hemma, familjen var iväg på en sedan länge planerad resa.

Några av dagens modellflygklubbar i Stockholmstrakten listas här.

Gamla klubbnamn finns kvar men ofta är det nog ”nya” klubbar. Och naturligtvis fanns och finns klubbar med samma namn fast på olika orter.

Sudden

P S. Den som är road av hur aerodynamikerna försöker lära sig att utnyttja de knep fåglar tar till, rekommenderas http://www.geier-segelflug.de/ . Texten är på tyska, men det finns en video från NASA (som är utan ljud och text i och för sig) samt en video av hur man flyger en radiostyrd mås eller kanske snarare albatross (mitt i en vindkraftpark!)

Annonser

Responses

  1. Jag kunde inte låta bli att på webben söka mer information om segelflygtypen ”Geier” som för mig var helt okänd och fann att den var konstruerad och byggd på 50-talet vid ett litet snickeri i Allgäu i södra Tyskland, underleverantör till Scheibe i Dachau m m. (Tanken nästan svindlar när man undrar om inte rodren (och mer ändå) till de Bergfalkar man spakat genom åren kommer från honom…)

    En företagsam karl var/är han, snickeriägaren Josef Allgeier, som hade lärt sig segelflyga före kriget. Geier II var en förbättrad typ som han byggde i ca 10 ex men det blev konkurs. 18-metersplan hade väl inte marknaden för sig och plasten var på väg. Geier I byggdes i ännu färre exemplar.

    Nu har man hittat en Geier I i England, och ägaren har sålt den till Tyskland där den skall upp i luften nu i sommar.

    Se exempelvis http://www.all-in.de/nachrichten/allgaeu/kempten/Kempten-lok2-geier;art2760,675758 där man kan se planet samt en rad ”gamla gubbar”, inklusive konstruktören själv! Heter man Allgeier ligger det kanske nära till hands att döpa sitt plan till ”Geier”!

    (Stavningen Allgaier förekommer också och är kanske den rätta. Sådant ger googlandet en extra dimension så att säga…)

    Sudden

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: