Skrivet av: Sudden | 2010/04/14

Beredskapen – Uddevallanedskjutningen, Hansa-flygande vid F 2, en nödlandad B 3

På SFF forum har bilder av B 3:or och invasionen av Norge berörts – händelser för ganska precis 70 år sedan. Själv har jag ägnat mig åt att försöka att begripa mig på Facebook men det är inte lätt. Mycket är tjatter, annat är trevligt, och en del matnyttigt blev det, bl a om en gammal marinflygare. Detta ledde till att jag plåtade av och webbpublicerade Govert Ålunds berättelse om sitt flygande vid F 2 under beredskapen i SFT nr 4/1998. Han berättar där också om vad han gjorde före kriget; uppväxt, studier i Tyskland, verksamhet i bilbranschen samt eget flygande. Berättelsen finns här.

Över vårt telefonbord i villan i Gävle hängde en pansargrå modell av en S 5 Hansa med Bristol-motor (och ”moderna” flottörer) som pappa byggt. När vi skulle flytta till Stockholm och tränga ihop oss i en lägenhet (landsortsbor levde på en högre standard än stockholmare redan då!) fick jag lov att ”krascha” den. En besvikelse. Och inget foto finns kvar!

En dag i Gävle kom en B 3 flygande. Lågt! Grannens son flög vid F 1. Genom en ödets nyck kom han långt senare att bo på andra sidan gatan i Västertorp i södra Stockholm men vi tog aldrig kontakt. Lågflygande plan var – och är – spännande. Annars minns jag hur jag av någon anledning som parvel i Gävle blev skrämd av ett plan som flög med en målkorv efter sig.

Här kan man läsa om Ulf Christiernssons nödlandning med en B 3  i november 1939. Landningen gick bra men inte bärgningen.

Fredric Lagerquist nämner på forumet en nedskjutning av en vilsekommen tysk Ju 52 den 14 april 1940 – alltså för i dag precis 70 år sedan. Så illa går det till i stridens hetta. I Uddevalla hade man f ö samlat in pengar till egna luftvärnskanoner. Bohusläningen Terje Fredh har skrivit mycket om främst svenska sjömäns upplevelser under VK2 samt om hur Bohuslän berördes av kriget, bl a denna händelse. Lars Henriksson i Ljungskile har för länge sedan sänt mig utdrag ur Fredhs böcker och bl a dessa sidor ur ”Flyg och flyktingar 1939-45”:

Sidorna är klickbara.

Sudden

Responses

  1. Hej Lasse
    Intressant läsning. Govert Ålunds berättelse om hur det kunde gå till i begynnelsen (bl a bomber av kimrök) påminner mig om hur vi experimenterade i början av det nya Arméflyget. Inga direkta reglementen fanns ju ännu utan stor experimentslusta hjälpte till.
    Den 28 april firar vi 50-årsjubileum av vår examen i Boden som första kullen nya arméflygare.
    Egon

    Gilla


Kommentera

Kategorier

