Skrivet av: Sudden | 2010/04/26

Ballonger

Jag är så gammal att när jag i barndomen slukade allt om flyg jag kom över, var det inte ovanligt att termen ”systemet tyngre än luften” användes för att klargöra att nu skall författaren skriva om flygfarkoster med vingar på. Ballongen har en lång historia och förekommer ju ännu för stratosfärutforskning, spektakulära flygningar görs exempelvis från Esrange i norr, för ”social nöjesflygning” typ 50-årspresent och annat med varmluftsballong .

Sven O Sjöstedt skrev i sin blogg att han hört ljud från varmluftballonger och nämnde namnet på det årliga evenemanget i sina bygder, och jag fann då på webben detta galleri (från 2008) med bl a en film. Här kan man bl a studera det startförlopp som nog var vad som åstadkom de ljud Sven hörde.

För övrigt är väl knappast varmluftballongen miljövänlig, det går nog åt en hel del effekt, från fossil gas därtill, att värma luften. Annars är ballongflygning på vintern ”effektiv” av fysikaliska skäl. Det är väl inte bara det att man kan nyttja ett större temperaturspann än i sommarluft och att luften är lugnare. Svenskt  höjdflygningsrekord sattes vintertid och distansrekordet i damklassen (!) sattes också vintertid helt nyligen.

Jag får passa på rekommendera Svenska Ballongfederationens fina sajt. Här finns mycket; historiskt såväl som aktuellt. Minnesmärkesförteckningen är verkligt fin. Bör man ha med sig när man är ute och bilturistar (om nu sådant ännu är PK).

På trettiotal förekom mycken stratosfärforskning på många håll; USA, Europa, Sovjet. Den schweiziske professorn Auguste Piccard var flitigt i elden. Här är några tidningsklipp (från Warensce-klippböckerna som SFF har fått donerade):

Som synes fanns redan 1932 illvilliga pojkar! Denna Piccard sägs ha varit förebild för Tintinböckernas professor Kalkyl och jag gissar att den skyddshjälm i form av en flätad korg Piccard man kan se i en bild i kollaget ovan inspirererade Hergé:


(Bilden är lånad härifrån.)

Piccard ägnade sig senare åt djuphavsdykning. Även ättlingar till Piccard har ägnat sig åt att dyka djupt men även åt att ballongflyga.

Jag passar på att tipsa om ett bildkollage från den ballongflygning jag fick som present när jag fyllde 60. Inga tekniskt bra bilder men kanske intstruktiva. Den ägde rum 19 maj 1999. Förare var Mats Paulsson som senare i juni 2007 var med en åskmolnsdramatisk ballongflygkväll. Flygningen 1999 gick dock lugnt till när vi väl undgått en mobilmast och en sopförbänningsstation. Men det märktes ju på Mats P att landningen krävde koncentration.

Så något helt annat. Ett inlägg häromdagen på SFF forum fick mig att fundera över när en moderator eller för den delen en bloggare skall stoppa ett inlägg/kommentar. Jag tror det ligger mycket i vad Dagens Nyheters ”folkvettsexpert” Magdalena Ribbing rekommenderar här.

Sudden

Responses

  1. Tack for trevligt inslag fran Hot Air Affair. Jag har inte ens tagit tid att goggla fram det sjalv.

    Sorry, men jag kan av nagon anledning inte flippa over till mitt svenska tangentbord nu pa morgonen.

    Gilla


Kommentera

Kategorier

