Skrivet av: Sudden | 2010/04/30

Katten musen tietusen – lamentationer och förslag till spotting-objekt

Härom natten stegade visningsräknaren över värdet 10.000 visningar. Bloggen startade strax efter mitten av  november, alltså för snart nästan ett halvt år sedan. Man ser att intresset var stort redan från början – eller om man nu vill uttrycka det som att det sedan stått still:


(Tappet på slutet är skenbart; sista veckan är inte full. Toppen har att göra med att min blogg ungefär samtidigt omnämndes på två populära forum. En senare länkning från en artikel i DN om 9 april 1940 gav 14 visningar; någon var kanske min test av funktionen.) Roligt är det i alla fall ännu, särskilt att få kommentarer. Jag tackar.

Man kan fundera mycket över hur folk kommer hit. Klart är att det finns stadiga besökare, några är t  o m prenumeranter. Men så finns personer som genom googling hittar fram till olika inlägg i bloggen. Det kan man se på den lista över sökord som lett besökarna och som skymtar här:

Apropå siffror så kikade jag in på SFF forum där jag ju en gång var mycket flitig. Alltför flitig sades det när utestängningen av mig motiverades i höstas, och det kan jag hålla med om och varit ”klart medveten om” i långt över ett år innan även om ingen sagt något. (Nå, jag minns att jag för över 5 år sedan möttes av generade skratt från SFF-medlemmar. En riktig karl skrev inte på webben se…) Jag försökte därför minska på mitt skrivande men det räckte inte. Fortfarande, efter ett halvt år bortovaro från SFF forum, är jag den skribent som sedan forumstarten i februari 2008 (alltså nya systemet, forumet existerar sedan januari år 2000 eller så) har störst antal inlägg, 1617 st, vilket utgör ca 13,5 % av den totala mängden inlägg (ackumulerat över tiden). Till att börja med var jag efter någon månad uppe i ca 23 % och sedan började jag försöka begränsa mig men det har varit en hård kamp för att komma från 23 till ca 17 % när jag så avstängdes i slutet av oktober. Nu har alltså siffran sjunkit till 13,5 % efter ett halvt års frånvaro. Det är ingen fart på dagens skribenter! Nummer 2 har i dag en andel på ca 10,9 % och nummer 3, som är en av moderatorerna, har ca 7,3 %.

Jag skulle tro att inläggsfrekvensen sjunkit, även om nyfikenheten att läsa vad de allt färre (?) modiga skribenterna tyckt verkar oförändrat stor. Jag tror att många, liksom jag, känner sig ovälkomna på SFF forum. Vi har ju förresten de sista dagarna sett en del gnäll på SFF och dess styrelse och att tiderna inte är som förr! (Hört sådant förr?) Men som jag påpekat (gnällt över…) många gånger, forumet fungerar inte bra. Det förekommer därtill en del ganska fula saker från moderatorernas sida som man inte så lätt uppmärksammar. Och det är väl så på många forum att det är moderatorerna som är det stora problemet. Kan de inte skapa en god stämning är det kört. En vän berättade att han blivit portad från ett fågelskådar-forum. Hans dotterdotter, ca 6 år, hade på något sätt lyckats få iväg ett nonsensfyllt personligt meddelande till moderatorn som då stängt av min vän. I samråd med styrelsen. Och jag som föreställt mig fågelskådare som fridsamma personer!

För länge sedan hittade jag en brittisk sajt om ”spotting av kraftledningsstolpar”. Verksamheten och stolparnas skönhet beskrevs på så raffinerad engelska att jag trodde det hela var en satir. Och det var faktiskt litet på det sättet men det är numera på allvar som framgår av sajtägarens berättelse nedan (Men se mitt P S. Det handlar även om att det faktiskt var två olika sajter!) Så kan det gå; man tycker något är litet smått löjligt men så blir man fångad av det. Nu hittar jag inte längre denna första ironiska programförklaring. Men här finns hur som haver väldigt många bilder av kraftledningsstolpar över hela världen (jag fann två bilder från Sverige) och även av andra vackra föremål, såsom broar i Wales.

Nå det finns fina broar i Sverige också. Här Grödingebanans bro över Södertälje kanal. Med en korsande kraftledning också:


(Jag var denna dag på jakt efter den sjöburna delen av transporten av en DC-3 från Skokloster till Karlsborg via Göta Kanal, men såg aldrig något av det. Men såg mycket annat förstås – så är det.)

Sajtägaren Flash Wilson Bristow är en ung kvinna som är väl förfaren i IT-tekniken. Hon presenterar sig i en artikel i de brittiska kraftledningsisolatorsamlarnas tidning där hon bl a betonar att det inte är just isolatorerna som intresserar henne utan själva stolparna.

Det är litet grann som ”Urban Exploration”; en form av kultur- och hembygdshistoria. Det finns verkligen mycket vackert eller intressant att titta litet systematiskt på i vår vardag. Inte bara spårvagnar, bussar och flygplan.

Sudden

P S. Jag har nu forskat litet mer efter den härligt ironiska sajt jag stötte på en gång och den verkar ha varit en annan sajt som skötts av en annan person. En man anställd vid järnvägen som ville skoja med de kollegor som var tågspotting-intresserade, och då skapade ”pylon-spotting”-rörelsen. Där ingick bl a en vacker bild ”Pylon of the Month”, en term man nu kan googla på och lära sig att många saknar denna sajt. Som Flash Wilson Bristow skriver: The Pylon of the Month website which Harvey Brant used to run (it hasn’t been updated in ages) does quote the number of the pylon, but I prefer to focus on structure rather than number. Besides, it looks like Harvey’s site was a spoof, to embarrass his trainspotter friends. He seems rather proud of the awards he has won in the ”Worst Website” categories!

Responses

  1. Jag harde just skrivit ett mycket långt och bra inlägg här, men fingret slant och allt försvann. Jag måste ta mitt eget råd sen tidigare och skriva om det på annat, säkert ställe och sedan kopiera in det. Återkommer alltså, men tack för funderingarna ovan

    Gilla

  2. Nu skall vi se om jag kan ta upp min fina tråd igen, den som försvann ut i webrymden i går morse, angående olika forum och varför man läser dem och även deltar med kommentarer och funderingar. Jag tittar på ett tiotal olika forum-bloggar varje dag och gör det för att jag antingen är intresserad av ämnet som huvudsakligen behandlas, eller av personen som äger forumet-bloggen. De ”sakforum” jag besöker är av olika kvalitet och ger mig olika upplevelser. Visst skall ett sakforum hålla sig till ämnet – i huvudsak, men en och annan OT (Off Topic) tycker jag inte gör något. De flesta forum har en kärntrupp som förekommer flitigt och sen en stor skara enbart läsare eller strökommentatorer. Med tiden kommer man att nästan personligen lära känna personerna i kärntruppen och det är här jag tycker det kan passa med ett eller annat OT – inlägg, ett skämt eller en personligt riktad kommentar. För mig som är så att säga lite socialt isolerad, på grund av geografiska avstånd, är forum-blogg besöken en del av mitt sociala umgänge och då ser jag den personliga delen som mycket positiv, även om det är för ämnets skull jag besöker forumet. Personligen tycker jag att Postvagnen har lyckats rätt bra med sitt format. För närvarande är det mitt favoritforum.

    Ja det var i stort vad jag ville säga, men gårdagens förlorade formulering var mycket bättre måste jag medge.

    Gilla

  3. Hej Sven! Jo helt visst fyller ett forum en mer social funktion, även om detta inte verkar ha uppmärksammats av de som styr SFF forum (SFF=Svensk Flyghistorisk Förening).

    Själv satsar jag numera på en blogg och det gör ju du också. Även andra har försvunnit från SFF forum, folk som hade flyghistoria och andra saker att berätta. Eller bara ville fråga, men kände sig avvisade av de ibland snorkiga svaren.

    Jag är även med i Facebook, de ”vänner” jag har är alla hämtade från min flyghistoriska sida, men även flygnördar har ju andra intressen, musik och/eller Euskefeurat till exempel. Det blir väldigt litet flyg – men det finns undantag. Bl a två återupptagna kontakter från SFF-forumet för flera år sedan.

    ”Sak-forum”, bloggar och facebook är alla sinsemellan ganska olika – jag begriper ännu inte Facebook. Som ju har en väldig spännvidd så att säga.

    Det är verkligen synd att SFF forum inte kunnat ”öppna sig”. Detta ligger bakom min kommentar på Facebook om den litet otydliga förslaget att starta en ”SFF-grupp” – jag tycker att ”facebook-snack” skulle kunna få plats på SFF-forum.

    Att skriva inlägg är jobbigt:

    1) Vad vågar jag säga? SFF forum blev till sist rent obehagligt att framträda på. Några varningar hade jag inte fått även om Sven-Erik påstår det, men jag märkte ju att jag inte gillades av alla. Eller fick för mig det.

    2) Man kan fortfarande lätt tappa en med möda framställd text. Jag minns hur svårt det var att starta om. Men IT-tekniken har blivit allt bättre och bättre under de väl snart tio år jag hållit på.

    Just nu trodde jag att jag tappat denna kommentar. Datorn eller systemet stod still. Så jag hivar iväg det hela.

    Sudden

    Gilla


Kommentera

Kategorier

