Skrivet av: Sudden | 2010/05/04

Några lästips

Via ett rund-mail från Christer Sidelöv tipsades jag om en relativt ny blogg som behandlar bl a veteranflyg (men ändå mer ”människan i systemet”; alltså saker som utbildning, kompetens, regelverk, säkerhet, attityder m m). Den finns på http://borneosloopar.blogspot.com/ . Vem som står för den framgår kanske när man kikar närmare. Skriven med insikt och kunskap; insiktsfulla läsarkommentarer därtill.

Det jag läste om vulkanaskan var väl kanske lite si-så-där, med min bias alltså, men jag har ju aldrig haft mycket med motorflygare att göra. Ny aska är förresten på väg såg jag i bladet. Problemet är väl att man vet inte riktigt var askan är och hur allvarligt egentligen turbinmotorer drabbas. Man skall nu skicka upp en Lansen att mäta litet. Hade det inte varit tryggare med något tvåmotorigt, exempelvis en Learjet?  Tur man hade Lansen kvar – det är minsann inte lätt att planera för ett  framtida försvar.

Det skall flygas jorden-runt med ultralätt såg jag också. Se  http://www.azimut270.ch/en/ .

Får passa på att tipsa om en spirituell vision av det renoverade flygvapenmuseet på http://laverdure.blogg.se/2010/april/senaste-nytt-om-flygvapenmuseum.html som jag nämnt nyligen på ett annat ställe på min blogg.

När jag kikade på hur folk kommit till min blogg såga jag att någon haft framgång med att söka på ”Eric Sandström” och ”att cykla”. Man jag själv kunde inte hitta något i min blogg härom! Men jag ”minns” (?) att jag rätt nyligen faktiskt någonstans har skrivit litet om denne spirituella televerkare och cykelentusiast som även sågs i TV med lätt demoniska uppmaningar att betala TV-licensen. Tipsar nu om  http://www.scribd.com/doc/17268227/Att-cykla-ar-nodvandigt . Rullgruset har ju börjat sopas bort.

Sudden

Kommentera

Kategorier

