Skrivet av: Sudden | 2010/05/06

Spårspring, terrängspring och vrakletning

Jag såg att Trafikverket (i vilket Banverket numera ingår) uttalat sig kritiskt om en reklamvideo för en ung sångerskas låt. Hon går nämligen på ett järnvägsspår, och det är högst olämpligt anser myndigheten. Videon kan ses här.

Jo visst, men järnvägsspår har alltid varit en stark frihetssymbol inom konsten. Vägen ut i stora världen och så där. En gång var det också en helt praktisk gångväg:

Man kunde t o m köpa särskilda gångbiljetter på vissa sträckor. (”Gångbiljett” verkar tacksamt att googla på om man vill gotta sig i gammaldags uttryck och även handstilar.)

Var sak har sin tid.

En mulen trist sommardag för 10 år sedan promenerade jag i småländsk skog på en tallbevuxen plan mark nära Mariannelund. Låg så där ett järnvägsspår som såg övergivet ut. Ingen luftledning heller. Det var på den tid då jag trodde att de flesta järnvägar, i synnerhet i Småland, var nedlagda och att i vårt moderna Sverige var elektrifieringen 100%-ig. Knallar på ett tag i spåret men märker så att rälerna är blanka, och jag inser så sakteliga att här kan det kanske komma ett tåg. Vilket det också gjorde. (Som det stod i Blandaren: Går här spårvagnar? – Ja, det finns färska spår.)

2003 gjorde jag några sökningar efter vrakrester efter en kollision 16 mars 1962 mellan två jaktplan i Hemfosa-trakten på Södertörn. Det blev några rätt strapatsrika promenader, två i maj och en i september, men till sist hittade jag några futtiga rester som antagligen skogsarbetare samlat ihop och lagt invid en stig:

Haveriet och vrakresterna hade nämnts på SFF forum, och en väldigt otydlig platsangivning gavs där. Men man kan ju chansa. Tog aldrig kontakt med uppgiftslämnaren, det blir mer sport så… (Jag vill minnas att jag med googling fann att han var järnvägs-intresserad och hade en spårstump och tågprylar hemma på tomten.)

Nå, vid en av vandringarna övervägde jag att gå i järnvägsspåret från Segersäng och norrut, min enkla karta visade inga lämpliga vägar eller stigar. Men efter att ha betraktat den ojämna banvallen med grov sten och dikena tätt intill, och i Hemfosa senare fått bekräftat kraften i en förbirusande pendeltåg insåg jag att det nog fanns bättre sätt:

Istället gick jag på känn genom skogen vilket inte brukar vara så svårt. Det man inte har i huvudet får man ha i benen, det vet jag. Stod på öronen en gång när isen över en vattenpöl inte bar.

Vid kollisionen mellan jaktplanen omkom de två förarna. En annan tragedi ligger nog bakom denna efterlysning som jag såg i Hemfosa:

Vrakresterna fotograferade jag vid en vandring tidigt en solig septemberdag (ett återbesök, jag hade nog funnit resterna i maj redan), som innebar en del skönhetsupplevelser:

Vrakresterna hade varit uppe på SFF forum i omgångar och en skojig upplevelse var att när jag kommit tillbaka till bilen efter septembervandringen kommer en ung man lufsande genom skogen, alldeles utmattad. Jag gissade att det var en vrakletande kollega som jag hade haft en hel del mail-kontakt med, men aldrig träffat. Men jag satsade på ”Mr Kjellin, I presume”. Och det var han. Han hade ställt sin bil en bit bort och jag skjutsade honom dit. Vi besökte inte platsen med de ynka vrakresterna. Han var ganska trött…

Johan Kjellin hade en gång en ambitiös sajt om ”flygplanarkeologi” men den verkar nu spårlöst borta.

Sudden

P S. Här nedan är mina irranden en gråkulen 4 maj 2003; den första av tre besök. (Jag har något korrigerat texten ovan). Resterna finns invid en stig uppe i kartans nordvästra del, ungefär mellan fornborgen och ”g” i ”Pettersberg” fast en aning norrut. En lämplig startpunkt ger sig ganska naturligt så här i efterhand. Där jag alltså mötte Dr Livingstone. Var startplats väl också ser bra vald ut.

P P S. Naturligtvis har Anna Bergendahls video diskuterats på Postvagnen, järnvägsforumet alltså. Omkring 50 inlägg av huvudsakligen ganska gnällig eller petig natur. Någon enstaka antyder, fast mest i förbifarten, att han förstår varför denna miljö valts och någon eller ett par ytterligare visar en viss balans och insikt. Detta bevisar min gamla tes att vill man diskutera något på ett allsidigt sätt, skall man inte vända sig till ett entusiast-forum. Vare sig det gäller tåg, flygmuseum eller vad det nu kan vara.

Responses

  1. Hej,
    får man lov att vara lite barnslig? Jaha, det går alltså bra! Då vill jag dra en gammal bellmanhistoria från annu dazumal.

    En norrman, en finne och Bellman var ute i skogen och letade efter spår. Efter mycket letande hittade man ett tydligt och bra spår.

    – Dette är ett björnsspår, sade normannen.
    -Nä, detta är ett vargspår, sade finnen.
    Bellman öppnade munnen för att säga något, men hann inte eftersom tåget körde över dem!

    Gilla

  2. Det var något av det fånigaste jag sett på mången god dag. Vem, vid sina sinnens fulla bruk, fotograferar en rälsbuss?

    Gilla

  3. Kul att du var med på en järnvägsdiggarresa. De riktigt tågintresserade kallas av någn anledning för mupp eller tågmupp. Men så långt har du väl inte kommit ännu?

    En fråga om miljö o dylikt. När man gör utfärder med gamla tåg och räsbussar i Sverige nuförtiden, hur löser man då toalettfrågan? Gör man sina behov rakt ner på spåret, eller har den gamla materelen upprustats med moderna vacuumtoa?

    Gilla

  4. Hej Sven!

    Nej någon tågmupp har jag inte blivit. Det var min kamrat Kjell som föreslog denna utflykt. Vi är båda med i Tekniska Museets Vänner (TMV; vars medlemmar också var inbjudna) och jag har deltagit i flera av dess arrangemang kring teknikhistoria, bl a gruppresor.

    Ord som ”mupp” och ”nörd” är svåra. Sedan är det väl så att entusiasm (och utopier) är nog bra men det kan gå till överdrift. Därav den någon kluvna syn man har på dessa entusiaster. Entusiaster och utopister har genom historien ställt till med de hemskaste saker.

    Tekniska Museet har försökt göra ordet ”nörd” rumsrent genom benämningen ”Nördcafeer” på vissa sammankomster. (Jag har ännu inte deltagit i något sådan). Se http://www.tekniskamuseet.se/1/388.html.

    Toaletten ombord var synbarligen original, ett rakt öppet rör, genom vilket det även blåste uppåt. Lätta stänk i nyllet. Sedan snappade man ju av medresenärerna upp litet om det regulativa vad gäller tågtrafik och speciellt museitrafik, t e x att föreningen kan utnyttja förare som har behörighet genom sin SJ-utbildning o d. Annars skulle det bli dyrt (att utbilda egna förare). På delsträckan Örbyhus-Hallstavik var en ”lots” med. Signalystem m m är litet speciellt (=en hel del saknas). ”System F” talas det om.

    Jag har ju i mina försök att förstå järnvägars (relativt låga) kapacitet sett likheten med vad som gäller för civil flygtrafik. Likheten var större förut då det mer genomgående flögs i luftleder och trafikledningen inte förlitade sig på radar.

    Vi satt vis-a-vis två ”muppar” och den ene var så insatt i det mesta att jag frågade om han var i tågbranschen. Nej, jag har bara kört T-bana på 50-talet sa han. Han lyckades dock inte få mig att fatta hur man får motorvagntågets alla tre motorer att samverka och bidra med lika mycket. Hur kopplings-funktionen är ordnad grubblar jag också över. Men man skall inte grubbla för mycket, då blir man nog mupp…

    Vagnarna befinner sig normalt förvarade i Falköping, så det blev mer åkande för några under helgen. Vidare hade det sina sidor att tanka/få fram dieselbränsle. En viktig sak att planera inför en resa. Mer finns att säga.

    Kanske jag skriver ett inlägg om denna resa. Jag kan också säga att i går måndag gjorde jag en bilresa i samma trakter. Jag hade från tågfönstret nämligen skymtat en intressant byggnad i Harg. Så nu blev det en Capricciosa på samma ställe i Hallstavik som i lördags. Samt några försök med geocaching där jag skändligen misslyckades med den gömma som finns vid stationshuset i Länna (museijärnväg).

    Sudden

    Gilla


Kommentera

Kategorier

