Skrivet av: Sudden | 2010/05/28

Lästips, Beauty SE-ANX, Roll Out m m

Nu nalkas den ljuva tiden med flygdagar och gräs och gröda som gror!

(Min segelflyglärare Tage H hade ägnat sig åt att plantera potatis på Vängsö har det berättats mig. På äldre dar har han snidat knivskaft och i sin ungdom konstruerat klass C-steg hos Philips på Lilla Essingen. Dock var han inte hågad att lära mig att instrumentflyga; alltså sådan med bara kula och spade som man övade med orange plexiglas i huven och blå glasögon.)

Många har väl redan läst om att Bratt/Hilfing/Törnbloms BHT-1 ”Beauty” SE-ANX har visats upp offentligt på Håtuna och döpts till ”Ilsabe Bratt”. Härom kan man läsa hos såväl SFF som hos Fredric Lagerquist på webben (ni hittar nog dit) samt hos SFF Stockholm här. Många fina bilder även av andra flygplan.

Se-ANX kommer också att synas nu på söndag 30 maj på Hässlö vid Roll Out vid Västerås Flygmuseum, där mycket annat kommer att finnas. Båda flygplan och personer att träffa. Själv kommer jag dock inte att åka dit, jag avstod även förra året.

Dock har det droppat in intressanta mail och något telefonsamtal, och det handlar ofta om ”vad är SFF för en konstig förening?” Jag tackar.

Ett mer ”neutralt” mail innehöll flera bilder av de skador en Cessna Citation sades ha ådragit sig när man råkat ut för vulkanaska. ”Vad var det jag sa!” var jag på vippen att kommentera, tills jag googlade litet och fann att detta var en bluff, ett dåligt skämt. Skadorna hade så att säga ”naturliga” orsaker. Jetmotorer ramlar sönder ibland och bitarna far vilt omkring och följderna kan bli svåra.

Jag brukade aldrig sitta längst bak i DC-9, dels för att det bullrade, dels för att det hänt att en passagerare där dödats av ett lossnat skovelblad. Och en stackars passagerare sögs ut genom fönstergluggen när fläkten på höger yttermotor hos en DC-10 sprang sönder. Se här och även här, där man kan läsa att besättningen inte skall på egen hand försöka ”utforska” motorernas reglersystem. ”Vad händer om du slår till den där strömbrytaren?” som det står i en skildring av händelsen i en bok av Macarthur Job, ”Air disaster, Volume 1”. (Tydligen en eftersökt bok av priset att döma. Författarna har skrivit mer i ämnet.) Det finns mycken reglerautomatik som inte alltid fungerar som man skulle vilja och som besättningen kanske inte ens känner till – eller anses behöva känna till. (Tänk Gottröra!).

Mikael Carlsson har övergett sin tidigare bloggformat-baserade sajt om främst FV; bilder, märken och emblem av olika slag med mera, och satsar nu på denna Mikaels flygsida. Här finns bl a bilder från Roy Fröjdhs omfångsrika bildsamling. På den övergivna sajten finns bilder som kan se i ”full storlek” och man får hoppas att detta blir fallet även på sajten i dess nya form. Mycket material är av det slag att det fordras ”stor bild”.

Håkan Winlöf har till sin sajt om samhället Långshyttan samlat bilder med flyg här men flyg finns det fortfarande också på olika ställen på huvudsajten. Flera flyghistoriskt unika bilder finns här med bl a Otto Ballods plan, Miles Falcon, Ahrenbergs Fokker SE-AGH och Junkers, DN/Expressens Piaggio-amfibie SE-CDE och dess pilot m m. I den nya avdelningen finns bl a bilder från många flygdagar i Dalarna under senare decennier. Själv njöt jag av Hans Nygrens flygplanmodeller, både flygande sådana och sådana som enbart var ”prydnader”. En mängd olika byggtekniker – men ingen plast eller tocket där modärnt.

Sudden

Responses

  1. Hinner du få färskpotatis till sillen till midsommar?

    Gilla

  2. Hej Sven!

    Odlingen är främst symbolisk. Mer än 2 ggr det jag stoppade ned har jag aldrig fått. Och först i mitten av juli brukar jag kunna skörda några knölar, så kompisen Kjell och jag får inta vår årliga balkongmiddag med köpt potatis. Den föregås av en vandring e d i trakten, en vandring som blivit allt kortare med åren. Förra årets ”prestation” skymtar här: http://larssundin.ownit.nu/easys.htm . Det hela slutade med att Kjell fick klättra i ett träd, vilket han påstod att han aldrig gjort tidigare.

    Förra året plockade jag tydligen upp två knölar mot slutet av juli, resten fick växa till sig: https://larsan13.files.wordpress.com/2010/05/090728_forsta_potatisar2.jpg

    Sudden

    Gilla

  3. Tack för svaret och länkarna. Du måste verkligen ha ett alldeles utomordentligt arkiveringssystem att döma av allt du plockar fram så lätt när ågot speciellt ämne kommer upp.

    Angående knölfotot och tändsticksasken, så vet jag att det finns ätminstone två storlekar av den vanliga Solstickan, en fickvänlig och en mycket större att ha vid den öppna spisen. Jag är dock benägen att tro att det var den fickvänliga typen av tändsticksask som står på bordet.

    Gilla


Kommentera

Kategorier

