Skrivet av: Sudden | 2010/05/31

Busflygning, Udet, flygfilmer, Klemmar

På SFF forum frågades nyligen om någon flugit mellan tornen på Uppsala domkyrka. Diskussionen avslutades med att det var nog en skröna, vilket också är vad författaren Leif Hellström konstaterar i sin Mustangbok (första utgåvan) ser jag sedan jag kollat. Det är smalt mellan tornen, men å andra sidan finns ett tredje lägre torn en bit bort på mittskeppet.

Thor Hafstad erinrade sig att han vid ett besök i München hört att Ernst Udet skulle flugit mellan Frauenkirches två torn. På webben finns faktiskt uppgifter härom, men av den karaktären att det kan misstänkas handla om en skröna. Men Thor tyckte jag skulle försöka göra en bild, precis som den bild jag satte ihop av det tillfälle då han nöjd och glad i sin Klemm 35 från Skå-Edeby uppvaktas av två Vampire som gör en looping runt honom. (Bilden finns nog kvar på SFF forum.)

Och efter mycket letande efter bra underlag till bilder och slit med MS Paint m fl bildbehandlingsprogram fick jag ihop följande:

Det var mycket jobb med detta, mest för att jag inte är så hemma i ”bildtrixandets” konst. Men jag ville att registreringen skulle kunna avläsas och förstås att det skull vara Udets egen Udet U-12 Flamingo i rött och silver. De silvriga vingarna sticker tyvärr i grönt; det var så på den bild jag fann på webben och vände och vred på. Jag fick lov att spegelvända kyrkan (och urtavlorna ytterligare en gång) för att få i hop det hela. Jag tog bort några byggkranar, men bebyggelsen är ju ändå inte tidsriktig.

Udet medverkade i flera filmer där flyget propagerades för. En var ”Wunder des Fliegens” (1935) som kan se klipp ur på Youtube. Här är en bild plåtad från Charles Birch-Iensens artikel i ”Ett år i luften 1949” om flyget i filmen:’

Planet är en Klemm 25, en typ som Udet oftast flög  i filmerna. Med skidor, hjul eller flottörer.

En annan film Birch-Iensen nämnde i sin artikel och som dessutom Thor nyligen sett på TV var ”Quax der Bruchflieger” (ungefär olycksfågel). Den bygger på en bok av Hermann Grote från 1928 . Filmen gjordes 1941 är den ju uppfostrande i den tidens anda som Wikipedia framhåller, men den verkar rent politiskt ganska oförarglig. Det är väl inte utan att vi svenska 70-plussare känner igen oss litet. (Wikipedia behandlar filmen här.)

Ett exempel på att ”världen” är liten är att när jag sökte närmare på ”Quax”, ett begrepp som tydligen lever i tyska flygkretsar, kom jag till denna berättelse om hur en Bücker Bestmann hämtas ”hem” från England, och minsann, är inte kärran en gång byggd i Örnsköldsvik!

Här är några snapshots ur filmen ”Quax der Bruchflieger”. Det är mer flyg än i Flygbom-filmerna!

Man får se flygning under kyrktuppshöjd (och annan lågflygning), landning på stadens torg samt eleganta damer och herrar utstyrda för färd med öppen bil. Damer skulle ju bära en chic huvudbonad och motorglasögon och långrock prydde en ”motorman” (bilist som det så trivialt heter nu). Liksom kameror hängande kring halsen. Planet är en Udet U-12 Flamingo (och en Klemm 25. Väl?)

Fredric Lagerquist visar på sin sajt ett avsnitt ur ”Åsa-Nisse flyger i luften” med diverse krumbukter i luften med en Klemm 35. Det är Jesper Hydén som spakar och Skå-fältet känner nog en del igen. Klippet kan även nås direkt här: http://vimeo.com/12110389 . Även 15 år senare än i den tyska filmen, kunde man känna igen en ”motorman”, nu genom båtmössan med KAK-emblem.

Sudden

P S. Vill ni se en flygande modell av en Klemm 25 på skidor (och annat kul), så skrolla nedåt på http://hangflygning.se/?cat=14&lang=da (13/1-14 är http://hangflygning.se/?p=4866 en bättre adress.) . Som så ofta är det svårt att se vem som står för bloggen. (Det är Mats Strömberg.) Namnet Sture Tingwall nämns och han syns med en modell, och några minns ju hans namn från ”turbulensen” i höstas på SFF forum då han presenterade några alltför trevliga berättelser från sin tid i FV eller vad det nu var för fel med dem. Men just Klemm-modellen är inte hans. Vidare kan man se en ung segelflygande Inge Ahlin, som jag förresten tror läser min blogg. Man ser att det förstås inte är en Grunau Baby han står invid som det påstås, utan en… Ja vadå?

Responses

  1. En sanning jag fick lära mig när jag växte upp, som väl numera kan sägas ha blivit en oxymoron: ”Kameran ljuger aldrig!”

    Gilla

  2. Hej Sven!

    Ja, egentligen skulle jag väl på bilden av Vårfrukyrkan och Flamingon skrivit att den var ett montage.

    En annan ”fejkad” bild är denna: http://www.cisionwire.se/sas/bild/dc-4-newyork-1 . Vill jag minnas. I varje fall finns det någon ytterligare mycket spridd bild där SAS ”märkt om” ett ABA/SILA-märkt flygplan.

    Så kunde vi också ju på SFF forum härom dagen se en JAS 39 med ett camouflage planet aldrig burit i verkligheten. En sådan bild är det lätt att ”skoja med” eller kan ge flyghistorikerna något att ”seriöst” diskutera om något decennium.

    Sudden

    Gilla

  3. Hej Lars !
    Det framgår ganska tydligt att det var en
    Slingsby T21B vi flög i Dk kursen 1952.
    Hälsningar
    Inge

    Gilla

    • Hej Inge! Tänk att du segelflög redan 1952! Då fanns ännu inte Bergfalke i Sverige, men man hade sedan ett par år börjat utbilda segelflygare med den sk DK-metoden (DubbelKommando). Det fanns då Slingsby T-21, Kranich, någon enstaka Schweitzer. Tidigare fanns bara enkelkommandometoden där man började med att rutscha i en SG 38 e d och det tog visst 3-4 år att ta sig fram till S-certifikat. Steget från SG 38 till Baby måste ha varit rätt stort och att ensam lära sig flygbogsera var inte helt lätt, särskilt som man använde en stålvajer, en stum historia. (Jag har konsulterat Yngve Norrvis ”60 år i uppvinden” för denna kunskap.)

      De första Bergfalke kom 1955. 1954 var det lika många klubbar som skolade med EK som med DK ser jag att Norrvi skriver.

      Jag lärde mig segelflyga först 1966 på Vängsö (från den tiden finns bilder hur man ännu satte ”störtpralin” på eleven vid de första ensamflygningarna i Bergfalke, precis som flygeleven Quax i filmen gjorde vid sin första EK i motorplan i Tyskland. Eller var det mest på skoj eller av psykologiska skäl? Det fanns elever som aldrig kom över rädslan och ganska snart slutade flyga. Jag minns förresten min första EK-start, men man såg ju inte den tomma baksitsen i Bergfalken. Jag var den sista av internatkursens elever som gjorde sin första EK den dagen; det hade börjat skymma och hade varit en lång väntan. (Jag antar förresten att du inte gjorde din första EK i Slingsbyn. En tom plats bredvid… Eller?)

      Min första tur i ett segelflygplan ägde rum sommaren 1955 på Ålleberg i just en Slingsy T 21B, den sommar då du och jag och ca 8 killar till var på ”Berget” för en kurs i radiostyrningens ädla konst, ledd av Bertil Beckman och Per-Axel Eliasson.

      Sudden, KSAK-utbildad modellflyginstruktör

      Gilla

  4. Hej,

    jo det är jag som är ansvarig för att jag for med osanning om Inges segelkärra. Det är naturligtvis en Slingsby och inte en Baby.
    Jag 5000 gånger om ursäkt.
    Ska jag skylla på nåt så är det brådskan.
    Således är det jag som står bakom bloggen:
    http://hangflygning.se/#home
    vilket står ganska klart i ingressen under ”About”.

    mvh

    mats

    Gilla

  5. Hej Mats!

    Jag hade faktiskt tittat på bilden av Inge ett par gånger innan jag kom på att det ju inte var en Baby.

    Din blogg var mycket intressant för en 71-årig avdankad modellflygare. Jag kände inte till den utan fann den som så ofta ”av en slump” när jag googlade om något relaterat till Sture Tingwall som i höstas gjorde ett kort ”gästspel” på Svensk Flyghistorisk Förenings (SFF) webbforum (där jag förut varit mycket aktiv), och kom så att säga in bakvägen.

    Jag brukar att ha svårt att hitta på bloggar och även att hitta utgivarens namn. Man vill ju veta vem ”Chefsingenjören” eller ”Borneo” är, nyfiken som man är… Vad jag vet förekommer exempelvis inte Fredric Lagerquists namn i hans blogg som är mycket viktig för de rent flyghistoriskt intresserade. Jag har letat mig fördärvad. Men ögonen är det första man blir blind på sägs det.

    Fantastiskt vad motormodell-byggare kan, jag tänker på ditt reportage från Ålleberg. Det var förresten där jag först träffade Inge 1955; sedan hade vi ingen kontakt förrän han ringde mig nästan 50 år senare och undrade om jag var den Lars Sundin han en gång träffat; han hade nu sett mitt namn på SFF forum. Sedan sågs vi IRL på Gärdet i Stockholm juni 2004. Inge syns på https://larsan13.files.wordpress.com/2010/06/uppladdning_inge_ahlin_caproni-pilot.jpg . Sedan har det blivit några telefonsamtal, bl a kring höstens ”turbulens” på SFF forum och alla gamla fina foton Inge har.

    Sudden

    Gilla

  6. Tänk, det var en slump, en slumpaktig knapptryckning, som gjorde att jag halkade in på den här siten, som bjuder på trevlig läsning med viss historisk ”touch”. Där kunde jag läsa om den turbulens jag åstadkom- Jag var nog med mina 80+ inte gammal nog för att förstå vilka regler, som gäller inom SFF:s revir. Men mitt övertramp bjöd mig på nya vänner,vilket inte var dumt. Och nu fann jag självaste SFF-medaljören Lars Sundin, som var min förebild vad gäller inlägg. att jag sedan föll ur den SFF:ska ramen får jag ta på mig, för det var en skön snyting, som jag tog emot med glädje – jag hade ju hamnat totalt fel med mina krior. Kul att träffas så här, Lars S.
    Sture Tingwall

    Gilla

  7. Hej Sture!

    Kul att höra från dig och tack för ditt gillande av min blogg. Du var en av de kända och okända som ringde och undrade då i slutet av oktober 2009 varför jag ”sparkats ut” från forumet. Tack vare det stödet startade jag min blogg.

    Jag tror det var flera turbulenser då för drygt 4 år sedan som av någon anledning sammanföll. Jag vet fortfarande inte varför jag sparkades ut men det är väl så i föreningar – vissa medlemmar kan ådra sig mångas eller ”viktigas” motvilja och så agerade webmaster därefter.

    Medalj i augusti – utsparkad i oktober. Snabba ryck. SFF kallar det förstås inte ”utsparkad”.

    Jag har för mig att jag på forumet visade min uppskattning av dina trevliga bidrag, som jag absolut tyckte var flyghistoria – så var det i FV.

    SFF:s forumregler tolkas väl som många andra regler – som det passar de ledande personerna och omständigheterna. (Jfr Orwells ”Djurfarmen” där de sju budorden ”förtydligas” allteftersom.)

    Jag fick nu anledning att ta en ny titt på Mats Strömbergs fina sajt hangflygning.se och vidare fann jag att en länk jag gett till en modell av en Klemm 25 inte längre fungerade som förr. Fann ett nytt reportage om denna ljusblå skönhet med en trevligt text-kommenterad video på http://hangflygning.se/?p=4866

    Gilla


Kommentera

Kategorier

