Skrivet av: Sudden | 2010/06/03

Flygfält? OK då, men bara inte hos oss…

Som kan läsas bl a hos SFF är flygandet på Barkarby nu definitivt slut. På samhällelig planeringsnivå bereds frågan om ett nytt fält för allmänflyget. Söder om Stockholm är Ormsta en tänkbar plats (mellan Västerhaninge och ”Örlogsberga”, numera tillhåll för KA 1, Amfibietrupperna). Krummeltorp några kilometer väster om Södertälje, bredvid motorvägen (gissar jag) är ett annat alternativ. Det förefaller mig ligga bättre till kommunikationsmässigt. Från Haninge har man en drygt 20 km lång ”transportsträcka” innan man kommer ut på E 4:an för vidare färd ut i världen söder- eller västerut. En sträcka som jag är hjärtligt utled på.

Planerna på ett fält i Ormsta möter motstånd. Så är det väl alltid numera. Flyget har skött sin PR dåligt skulle jag säga – eller flyg är inte inne. Medan golf är det; vid Ormsta finns relativt tätt tillsammans inte mindre är tre golfklubbar. Min lokaltidning ”Mitt i Haninge” tar upp saken i senaste numret (det går att bläddra i tidningens sidor på webben). Centerpartiet verkar vilja göra detta till en valfråga, detta framåtblickande parti. Här är förstasidan ur tidningen :

Som man ser inuti tidningen är man inte positiv precis. Den citerade C-politikerna drar till med att fältet kanske byggs ut till ett ”nytt Bromma”. Ack ja.

Rent historiskt så var ju trakten inte så många kilometer från Ormsta (Jordbro) faktiskt ett alternativ till Halmsjön/Arlanda på 40-talet när Bromma behövde ett komplement för långdistanstrafiken. Men det låg för nära ”topphemliga” Berga och Musköbasen tyckte Marinen.

Apropå flyg här hemma hörde jag för ett tag sedan på väg till närbutiken ett våldsamt dån. Det började litet obestämt och växte sedan i styrka och blev ”rent ohjäschpligt starkt” som min morfar skulle sagt. Folk kom ut på balkonger eller öppnade fönster och tittade i riktning mot ljudet. ”Det är nog en ambulanshelikopter som landat där bakom huset” sa jag till en förbipasserande. Man vill ju visa att man vet något om flyg och är litet insatt i vad som händer.

När jag nu läste ”Mitt i ”Haninge” fick jag förklaringen. Det hade med rengöring av det ca dryg kilometer bort belägna värmeverkets panna att göra!

En utvikning (?): Jag spelar inte golf men har hört talas om det ”gröna kort” som nämns på första sidan i ”Mitt i Haninge” och som golferskan försöker erövra. För mig var ”grönt kort” i min gröna flygromantiska ungdom något med mer stuns i. Ett sådant ville man ha!:

Sudden

Kommentera

Kategorier

