Skrivet av: Sudden | 2010/06/09

Flygdagar, roll outs, airshows och sån’t. Bromma, Hässlö och Thore Skogman. Och FW 44 Stieglitz

Mikael Carlsson har skickat mig några bilder från rollout’en på Hässlö nyligen samt berättat litet om hur snacket gick. Jag själv har något börjat tröttna på flygdagar, eftersom jag blir så trött i benen och så tror jag att min närvaro hade kunnat få vissa personer att känna sig ”obekväma”. Samt i viss mån vice versa.

Av Mikaels bilder väljer jag ut två som visar Fw 44J Stieglitz (Sk 12) eftersom jag har några bilder själv av detta plan som ju är ”litet mer” än en Tiger Moth. Mer roderauktoritet, lämpat för konstflygning. Även ryggflygning klarade förgasaren av, vilket det verkar ha gjorts gjorts mycket av inom FV på 30- och 40-talen.

SE-EGT är byggd 1937, i Tyskland skulle jag tro (nej, av ASJA i Linköping, se kommentar) , och har gjort tjänst i FV. Ett år äldre än jag. SE-BSZ har som man ser av märkning och målning flugit i Finland men har även funnits i Västtyskland. Byggd i Tjeckoslovakien 1940.

SE-EGT har jag sett tidigare, bl a vid rollouten 2001 då Thore Skogman bjöds på en flygtur:

Thore S är mannen på vingen i en bylsig overall och så ser man Mikael Forslund med full reportageutrustning i förgrunden. Thore S fyllde 70 detta år och så var det 50 år sedan han gjorde lumpen på F 1, vilket framgick av programmet här och här.

Här är Thore Skogman ”in action”. Det blågula var tydligen något turnétema e d (det fanns en Saab 99 e d i samma fäger):

Mikael C fångade även SE-ANX BHT-1 ”Beauty”:

Så ett hopp tillbaka till en regnig septembersöndag 1938 då det var stor flygdag på Bromma. B 3:or från F 1 på Hässlö visades upp men även SK 12 med flygning i grupp och på rygg så att föraren inte skulle bli blöt sa speakern, det regnade ju… Vidare förekom diverse tävlingar, bl a en s k ankomsttävling och där ser vi en av Beautys skapare omnämnd, Erik Bratt:

Om denna flygdag finns att läsa i Kronologin. Alvar Zacke (sign. ”Wingman”) rapporterade från flygdagen. Mellan raderna kan man läsa att han inte gillade Sk 10-köpet men däremot uppskattade Sparmannjagaren (eller Sparmann själv). Vilket inte FV gjorde. Sparmann-jagaren sågs ju snarast som en leksak. (Även S-O Ridder visade en gång på möjligheten till driftbilliga övningsplan med vilka man kan flyga lika hårt i luftstridsövningar som med stridsplan, men utan framgång.)

Jag har en Wentzelritning till bygge av Sk 12 i skala 1:10 med spant, spryglar och longeronger liggande. Den blev aldrig byggd. Jag har fler sådana ritningar till aldrig byggda plan. Man får ta fram en sådan ritning då och då, titta, njuta och drömma. Sedan viker man ihop den…

Sudden

P S. Här en bild jag plåtat ur ”Ett år i luften” för 1951. Den finns säkert i SFF:s bildarkiv med bättre kvalitet.


Bildtexten lyder: …en grupp skolflygplan (Sk 12) från Ljungbyhed under övning i flygning i ryggläge.

Annonser

Responses

  1. Jag såg på TV hemma i går kväll ett klipp där ett veteranflygplan landade på rygg. I dag såg jag att Aftonbladet hade samma klipp:

    http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article7268770.ab

    Enligt vad jag förstår är det en Sparman, som jag tycker är ganska lik Stieglitz. Det verkar som de här gamla kärrorna tål en hel del.

    Personligen gillar jag Tiger Moth bättre och även Klemm 35. Jag har aldrig varit riktigt svag för de ”runda” motorerna. Nej för att vinna mitt intresse skall de vara likt mothen eller klemmen eller Auster. Jag vet dock attt det finns de som har till motto: ”En motor skall vara rund”, men som tur är får man ju ha avvikande åsikter här på bloggen i det blå.

    Gilla

  2. Hej Sven! Det plan vi ser hamna på rygg (har inte hört om detta missöde förr) är ett amerikanskt VK2 skolflygplan Stearman (eller Boeing) PT-17 som förekom främst (?) i US Navy. Numera ett populärt veteranplan och det finns några i Sverige. Användes i USA efter kriget ofta för att sprida bekämningsmedel från luften. Är påtagligt kraftfullare än Moth eller Sk 12 och ibland har en ännu starkare motor än den vanliga på ca 220 hästar satts in. (Fanns många andra beteckningar än PT-17 på typen som fanns i flera varianter. Bortåt 10 000 st tillverkade.)

    PT stod för ”Primary Trainer”.

    Edmund Sparmann (två n, liksom Bestmann och andra tyska ”män”) var en österrikisk flygingenjör som var verksam i Sverige under mellankrigstiden, se http://sv.wikipedia.org/wiki/Edmund_Sparmann

    Han fick flygvapnet att anskaffa ca 10 st av sitt ”övningsjaktplan” P 1, Sparmannjagaren. Han hade en liten ”fabrik” på Lilla Essingen i Stockholm. Se http://www.avrosys.nu/aircraft/Misc/461P1.htm . En lågvingad trevlig sak, bl a reseflygplan (fanns med huv). Hade samma motor som Tiger Moth förresten.

    Det finns en filmsnutt som visar ett spektakulärt haveri med typen 1935 av Fredrik Lambert-Meuller vid invigningen av Jönköpings flygplats, men jag hittar inte det just nu. Se annars http://sv.wikipedia.org/wiki/Fredrik_Lambert-Meuller.

    Illa gick det däremot i september 1938, då vid en flygdag i Avesta fanjunkare Oscar Edvard Henry Hall omkom med sin Sparmannjagare. https://larsan13.files.wordpress.com/2010/06/hall-haveri.jpg

    Om en riktig motor skall vara rund? Tja, det beror nog på vem jag talar med…

    Sudden

    Gilla

  3. Sudden,
    Tack för alla upplysningar och länkar. Jag hade verkligen rört ihop det. Men så kan det gå när man sitter på jobbet och har huvudet fullt med andra tankar och problem. ”Multi tasking” kallas det här när man jobbar med datorn med högra handen, sköter telefonen med den vänstra och bläddrar i papparsluntan med hjälp av näsan.

    Gilla

  4. Hej Sven!

    Jag hittade denna video om händelsen. Det verkar på mig som att vänstra hjulet inte var med på att snurra fritt utan var låst.

    http://edition.cnn.com/2010/US/06/08/wwii.biplane.flips/index.html

    (Min Explorer låser sig också när jag skall se på videoklippet, medan Google Chrome går bra.)

    Sudden

    Gilla

  5. Hej !
    Ligger inte planet för högt med stjärten vid landningen, gäller ine en trepunktslandning?

    Matssth

    Gilla

  6. Hej Matssth!

    Vet inte vilken landning med hög stjärt du syftar på. Men Bertil Gerhardts olyckliga sista landning 21 augusti i Tynset har ju beskrivits som en sådan, vilket man kan bl a läsa i kommentarer på SFF forum de senaste dagarna. Eller kanske ännu bättre i denna tråd på ett modellflygarforum:

    http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=235371 (Tomas Leijons inlägg 2 september och följande. Själv misstänkte jag att banan på grund av renovering inte var så bred som den kan ha verkat att vara och att föraren kanske var trött men det verkar sekundärt och mycket tyder på ”hastig sjukdom”.).

    Gilla

  7. Jag vet att det är ett gammalt inlägg, men inflikar i alla fall en kommentar.
    SE-EGT är inte byggd i Tyskland, utan av ASJA i Linköping.

    Gilla

  8. Tack för påpekandet!

    Sudden

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: