Skrivet av: Sudden | 2010/06/21

Bröllop med Daimler och Gripen, vingspring med mera

Hade laddat upp med material för ett nytt inlägg och ju längre jag höll på desto fler detaljer och sammanhang kom fram och jag insåg att det nog skulle bli bäst med två separata inlägg. Så tänkte jag börja med ett av dem, men när jag nu på måndagmorgonen tittar mig omkring på webben m fl platser ser jag att det är lika bra att göra ett tredje, helt annorlunda…

I lördags tittade jag på SVT:s bilder från det kungliga bröllopet. Det funkade bra med allting var mitt intryck. Vilken planering, så många detaljer! Både för Hovet och SVT.

Blev smått rörd när jag såg hovets gamla Daimler köras fram till kyrkan. En gång på det sena 60-talet stod jag i kön till Bilprovningen på Årstafältet med min gamla PV (som jag inte haft så många år, den var inköpt för 200 kr) och var nervös som alltid vid denna årliga ”högtid”. Och bredvid mig stod då just denna bil!

Allt funkade bra. Undrade om kaleschen skulle fastna i något spårvagnsspår men det gick bra. Inga andra missöden heller. Undrade över hur Vasaorden styrdes och var orolig man skulle missa Logårdstrappan (eller braka in i den; jag minns mina övningar med motorslup (talrör till ”maskinisten”) under min tvåmånaders marina karriär vid Flottan 1957) men det gick bra. Biderna från helikoptern var oerhört stadiga (kameran är förstås gyrostabiliserad men ändå bättre än vad någonsin sett) och några överföringsfel förekom inte heller. Gripen-överflygningen gjorde sig dock inte alls i SVT:s sändning. Planen dyker plötsligt upp mot en mulen himmel och syns kanske 2 sekunder (nå 6 sekunder då men det tar ju några sekunder att ställa om sig till ett helt nytt bildmotiv). Så kopplas det över till bilder av Gripen-formationen sedd från en helikopter, och jag blir så vilsen. ”Landskapet” under stämde ju inte alls. När jag sedan kollat SVT-sändningen på webben inser jag att man måste ha lagt in en inspelning som låg åtskilliga sekunder efter verklig tid. Jag häpnade över hur svårt det var att känna dessa trakter som jag ändå är bekant med, men dock inte från luften. Västberga industriområde var det sista jag var ”säker” på.

(Undrar förresten om sändningen skedde med några sekunders fördröjning.)

På SFF forum har Robert Westerberg visat en bild av Gripen-formationen han tog från sin balkong i Fruängen. Och Chefsingenjören länkar på sin blogg till ett Youtube-videoklipp av Gripen-paraden som är väldigt mycket bättre. Kanske från TV 4? (Även här var inslaget från helikoptern inte tidssynkat med mark-bilderna. Man inser hur mycket planering som behövs, och sedan skall det hela ledas i realtid. Snabba beslut och ett komplicerat körschema! Som televerkare sysslade jag med helt andra delar av broadcasting-tekniken men jag inser att sändningsledning är en mycket krävande uppgift.)

För övrigt är Chefsingenjörens senaste inlägg mycket intressant. Ett missöde med en Saab-UAV som missats av svenska medier (och SFF forum), diskussion UAV allmänt (det händer mer på UAV-fronten än för konventionella stridsplan) samt om ”dåligt sätt” vad gäller kommentering av bloggar och tidningsartiklar. Och visst är det trist även om jag inte kan låta bli att också ”lustfullt låta mig uppröras” av alla stolligheter. Nå ibland är det allvar också. Jag har på sistone följt Lena Anderssons kolumn i DN litet extra, Lena som är en av landets f n mest skärpta personer. Hon fick mycket skäll av för det mesta ganska tjafsigt slag trots att hon egentligen bara tyckte samma som DN:s huvudledare kring bröllopet fast på mer litterär prosa. Stöd och beröm fick hon också förstås.

Har alltså samlat material i gamla flygtidningar från 50-talet för några planerade inlägg och fann bl a en skämtteckning:

Vad jag minns har SFT inte många skämtteckningar. Och det var väl tunt i Flyg eller Looping också, fast det fanns ju seriestrippen Flygsoldat 113 Bom av Torsten Bjarre i Flyg (och Teknikens Värld ett tag väl. Normalt med en enda färg, röd, till det svart-vita. Det är jag som tagit bort den här fast här var det bara litet röd text i första rutan. Senare år blev det mer rött och i alla rutor.)

Jag kommer att tänka på järnvägsentusiasternas fixering vid s k ”spårspring” och här har vi ju ett exempel på ”vingspring”. Och ytterligare sådant har jag ett svagt minne av visades i SVT ”Mosebacke monarki” en gång. Ett reportage visade att ett populärt turistnöje vid besök i Mosebacke var att studera de s k ”penningdykarna” på Bromma. Man följde med ett rundflygningsplan på vars vingar satt fattiga tiggare eller barn som när man nått tillräcklig höjd dök efter de slantar turisterna slängde ut. (Precis som med de ”coin divers” som fortfarande förekommer i vissa fattiga turistländer som man kan se på Youtube.)

Någon annan som minns denna lilla film?

Apropå lustigheter passar jag på att visa denna bild från Vårblandaren 1922 som jag har liggande:

Sudden

Responses

  1. Jag råkade befinna mig på Skara Sommarland när Gripenplanen dånade rakt över på sin väg till Sthlm. Otroligt mäktigt syn då de gick relativt lågt.

    Misstänker att SVT alltid kör med fördröjning då det ger dem lite marginal om något skulle inträffa. Iofs är min enda erfarenhet en direktsändning från en kyrka. Här låg man några sec efter och kunde ”klippa bort” en man som plötsligt började att tokklappa

    Mvh Hans

    Gilla

  2. Hej Hans!

    Jo jag kan föreställa mig att det var mäktigt. TV4-reportrarnas kommentarer var betydligt mer uppskattande än SVT:s, men man hade väl satsat litet på det. Verkar ha varit med någon FV-person som ”bisittare”.

    Förr i tiden var vi bortskämda med mäktiga parader. Planen var så många fler då. En skildring av en parad 1953 (Stockholm 700 år) som gav intryck har min gamle arbetskamrat Kjell Bergqvist på sin blogg: http://sm0fob.blogspot.com/2010/02/airshow-memory_15.html

    Kjell SM0FOB har många intressen och kunskaper och hans blogg rekommenderas. En sant nyfiken människa.

    Sudden

    Gilla


Kommentera

Kategorier

