Skrivet av: Sudden | 2010/06/21

Om Flygar-Lasse, Olympia/Meise SE-SHG med mera

Vid bläddrande i några antikvariskt köpta nummer av ”Flyg” och ”Looping” från 40- och 50-talen hittade jag några notiser om en segelflygare i Stockholm vid namn Sigurd Larsson, kallad ”Flygar-Lasse”, som skadade sig illa vid en olycka med en Kranich 1946 (artikel från SvD webbarkiv). Han förlorade ett ben, men fortsatte att flyga. Han byggde sig desssutom under 6 år ett eget förnämligt segelflygplan som var luftvärdigt fram t o m 2009 och som jag för 35 år sedan hade nöjet att i min Bergfalke kurva i ett uppvindsområde tillsammans med. Här Flyg nr 16 från 1947:
.

    • Jag skulle tro att bilden är från tiden före haveriet.Och här kan vi i Loopings oktobernummer 1951 se Lasse och hans plan, skönt bemålat med typens ursprungliga namn ”Meise” (mes):

    • Här får vi veta litet om vad byggandet innebar. Undrar om det inte också sagts att han byggde hemma i köket… Typen var tysk och Hans Jacobs skapade den som en förenklad variant av sin DFS Weihe och den kallades ”Meise”. När den 1939 valdes till ”enhetstyp” vid de olympiska spel som skulle hållas i Finland 1940 och då segelflyg skulle ingå, döptes typen till Olympia. Den kom att byggas på många håll i ca 1000 exemplar totalt, däribland ca 17 st i Sverige (industriellt byggda och därtill alltså åtminstone en byggd enskilt/klubb). Nedan en bild jag såg för några år sedan på en utställning om Skarpnäck där Thorsten Fridlizius bidrog med historiska fakta. Bilden kommer från Lillemor Berreks samling:

    • Bilden är från 1951 och man ser Larsson till vänster, med basker Esbjörn Staaf (som omkom vid kraschen i maj 1956 med den jetmotortest-Lancaster TP 80 som Försökscentralen hade), samt Stig Engström.

En enkel skiss ur Hans Jacobs/Herbert Lücks ”Werkstattpraxis für den Bau von Gleit- und Segelflugzeugen”:

Bromsar av typ Göppingen är rimligtvis sådana man i dag kallar typ Schempp-Hirth.

Mer om Olympia, som byggdes i omkring 1000 exemplar och som förekom i olika versioner (under egna namn) över världen finns hos Wikipedia exempelvis.

När jag såg SE-SHG i Ottsjö 1975 var ägaren ”Meise Club” (och så är det även i dag) och såg ut så här:


Planet var prytt med en stiliserad mes. Jag undrar om det är Bertil Hladisch som ritat den, han var med i gänget det året (kanske det år då Bertil, Rulle Westman och jag delade en liten stuga framför Lill-Eriks hus):


Här en annan Meise-bild, från en dödsannons för en gammal segelflyglärare, också vid namn Larsson förresten:

En bild till från 1975. Jag har för mig att SE-SHG var i Ottsjö även 1976 när jag var där då:


Under en flygning 22 mars 1975 hade jag nöjet att med Olle Palmqvist i bak i Bergfalke SE-TBP kretsa i samma uppvindsområde som SE-SHG. ”Termik + våg, 1300 m. Kul! Olle Palmqvist som pass” står det i min flygdagbok. Jag hade Olympian under mig hela tiden, ja jag drog ifrån t o m. Vill minnas vi var fler som låg där och kretsade, över östra kanten av Kläpphögarna vill jag minnas. Se min berättelse här. Ett citat:
Vi styr mot Ottsjö, för Olle vill se byn och ”fältet” från ovan. Så får vi syn på Olympian, och eftersom man inte ser den i luften varje dag minsann, så följer vi efter den.
Och se, han börjar termikkurva över byn och vi efter, på 500 m höjd. Det stiger bra, vi drar ifrån Olympian som visserligen började lägre än vi men som väl är bättre än B-falken i termik. Fler plan strömmar till, högre än vi och så är det bara att följa dem och nu måste det vara någon slags våg som bär oss; fram och tillbaka i långa slag, lugnt och stilla i luften. Vi når 1 300 m, och efter en timmes flygtid börjar vi bromsa oss nedåt.
”Hur tänker du landa egentligen?” frågar Olle helt lugnt på 400 m…

Ack ja! Då var man ung och vacker. Olympian faktiskt inte mer än 24 år och jag 36 och såg ut så här:

Nu ser jag inte så ung ut. Men det gör säkert SE-SHG fortfarande; hon var luftvärdig fram till senaste årsskiftet.

Sudden

P S. Det finns i Ållebergsmuseet en tyskbyggd Olympia bevarad, SE-SAE, och i Arlandasamlingarna en svenskbyggd, SE-SGF. Se http://www.svs-se.org/museum/  och http://www.arlandaflygsamlingar.se/showitem.asp?prod=13&item=200043 .(Numera https://arlandaflygsamlingar.se/1-1-se-sgf-olympia/se-sgf-dfs-olympia/ )

Annonser

Responses

  1. Hej Sudden,
    Vad du ställer till det. Det finnes ju en annan suddden åsså. Bengt Söderholm. Men det visste du redan. Hur som helst tycker jag att du grejat en fin hemsida. Vi behöver mycket sånt. Jättefint, alltså. Kul att få vara med på ett hörn. Det var ju längesedan man tog fyran (tror jag) till Ringvägen 158 där Stockholms segel hade sin bygglokal. Och där Flygarlasse monterade sin Olympia Meise. Ett annat fint hembygge var Stickan Engströms AV-36, som brändes upp av några okunniga idioter i Norrtälje. men det är en annan historia.

    Gilla

    • Tack för fint besök! Samt för vänliga ord.

      Bengt Söderholm har jag varit i samma rum i som, någon gång på 50- eller 60-talet eller så. Men namnet har jag stött på senare; jag är medlem i SVS (och med segelflygerfarenheter från Vängsö och Ottsjö). Vi två har väl också varit i samma rum några gånger, t ex vid Skarpnäcksutställningen hösten 2003.

      ”Sudden” är nog ett ganska vanligt smeknamn. Jag kallades så endast under de 4 åren i realskolan vid Gullmarsplan i Stockholm, det följde inte med till gymnasiet. Nu dammade jag av det för ett drygt år sedan för till Internet-kulturen hör att man skall vara litet anonym. Dessutom fick jag för ett par år sedan höra att min salig farbror under sin tid som flyglärare på Ljungbyhed omkring 1950 kallats ”Sudden”. Så namnet förpliktigar.

      Och Fauvel’en minns jag på himlapällen från den tid jag modellflög på Skarpnäck. Här litet AV-36 på finska: http://www.youtube.com/watch?v=S5ra48VPLos

      Sudden

      Gilla

    • Hej !
      Detta var roligt att läsa. Flygar-Lasse var min morfar.

      Gilla

  2. Trevlig sigt, flygar/Lasse var min morbror, jag tog hand om linorna på Skarpneck, mm.

    Gilla

    • Hej Sandy,
      Kul att du är intresserad av segelflyghistoria. Din morbrors Olympia finns på Ålleberg och flygs av medlemmar i Segelflygets Veteran Sällskap, SVS. Det är möjligt att Svensk Flyghistorisk Förening har
      någon bild av Flygarlasse. Sven Erik Jönsson Haverdal har hittills skannat 123 000 bilder som finns i föreningens arkiv. Din morbror finns också med i Yngve Norrvis bok ”På tysta vingar” (bilderna 16,17 och 60) Men det visste du redan. Eller. Om inte kan boken beställas hos veteranen Stig Kernell i Tranås. Hittar jag någon bild kontaklar
      jag Sudden här på sidan. Lycka till med dina efterforskningar!
      Bästa hälsningar
      Thorsten Fridlizius

      Gilla

      • Hej Thorsten!

        Jag visste inte att SE-SHG finns på Ålleberg hos SVS, men jag såg att den ännu var luftvärdig. Byggår 1951, snart ålderspensionär. Flygar-Lasse måtte ha använt ett bättre trälim än i de trä-kärror som underkändes 1964. Några svenskbyggda Weihe har väl dock överlevt utomlands. På ”Berget” finns väl någon/några ”brittiska Olympia” om man tittar på bilderna på webben http://www.svs-se.org/ och i SVS-Nytt.

        När jag googlar mig omkring ser jag också att i Arlanda flygsamlinger finns en Olympia SE-SGF och på den tillhörande sajten även en berättelse om en sträckflygning 1952 mellan Norrköping och Örebro.

        http://arlandaflygsamlingar.se/?page_id=849

        Sudden

        Gilla

    • Hej Sandy !
      Kul att se att du är på G.
      Karin /Peggy

      Gilla

    • Förresten Sandy !
      Morfar Sigge var inte din morbror. Han var din mosters man. Viss skillnad. 🙂

      Gilla

  3. Hej,jag undrar om du vet om denna utställning du skrev om fortfarande ställs ut? Esbjörn var nämligen min farbror, jag är dotter till hans yngsta bror och jag föddes inte förens 1993, så det vore roligt att se materialet.

    Gilla

  4. Hej Kajsa!

    Det handlade om en skärmutställning (samt några filmvisningar av gamla segelflygfilmer) för snart 10 år sedan, men det kan ju tänkas att skärmarna och några exemplar av de informerande papper som anordnarna Tommy Broeng och Hans Söderling sammanställt, finns kvar. Dessa två unga män hade ett allmänt samhälls- och hembygdsintresse och var inte knutna till segelflygklubben.

    Skarpnäcks Kulturhus, där utställningen visades, kan kanske ge besked. När det gäller din farbror borde Stockholms Segelflygklubb ha en hel del material i sina arkiv. Thorsten Fridlizius är nog rätt man att kontakta. Han är även den som höll i segelflygbiten av utställningen.

    Du hittar Thorsten, Klubben och Kulturhuset via Eniro. Säkert även Broeng och Söderlind.

    Din farbror skymtar säkert på många ställen i den svenska flyghistoriska litteraturen. (En nyligen avliden Skarpnäck/Ålleberg-segelflygkamrat med Esbjörn konstaterar i en berättelse om 40-talets segelflyg att Esbjörn snabbt försvann till Flygvapnet och att han senare hade tillfälle att beundra hans solouppvisning med J 22 på Barkarby.)

    Jag har lagt mina tekniskt dåliga bilder från utställningen i november 2003 och en del annat, bl a bildtexter och annan information, i min dropbox på https://www.dropbox.com/sh/lfleid5oswa36k7/_Yx7Kojni0.

    Materialet ligger där tillfälligt.

    Hälsningar/Sudden

    P S. Du kan ju även kontakta Svensk Flyghistorisk Förening och fråga på dess forum

    Gilla

  5. När jag 21 januari 2013 bläddrade igenom några gamla nummer KSAK-organet Flygrevyn fann jag följande artikel från 1971 om Flygar-Lasses bortgång och ett upprop för ett pris till hans minne. På grund av något tekniskt knas kunde jag inte komplettera själva bloggposten utan lägger en länk här istället.

    Gilla

  6. Vilken fin bild av Flygarlasse med cigaretten. Tror att Lasses Olympia var en de få med askkopp. Kanske världens enda segelflygplan med askkopp. I alla fall enda Olympian. Bilden har tagits av framlidne Torbjörn Sarnäs. Torbjörns dotter besökte skärmutställningen vill jag minnas.
    En kompis till oss, Stig Engström (lille killen i golfbyxor som undervisas av Flygarlasse (och Olle Barkman på vänstersidan) i Yngve Norrvis bok ”På tysta vingar”) är fortfarande i livet. Han presenterades i ”SVS-nytt” nummer 2, 2014.
    Förresten, du är väl medlem i SVS, Segelflygets veteransällskap! Välkommen annars. Om du kontaktar klubbens sekreterare Torsten Ek, 0157-223 15, kan du nog också få några gamla ex av SVS-nytt.
    Kul med syskonbarnen till Flygarlasse och Esbjörn. Hoppas att de kan få fram lite info och bilder som vi inte känner till.
    Allt godt. Lycka till med forsatta arbetet!
    Thorsten Fridlizius

    Gilla

    • Tack Thorsten!

      Kul att du fann den nya bilden; du har ju även tidigare kommenterat här. Även andra har minnen av kring några Skarpnäcksbilder jag ”lånat”. På min blogg finns det segelflyg utspritt här och där. Jag segelflög hos ÖSFK på Vängsö ca 13 år 1966-79, medan på Skarpnäck modellflög jag åren kring 1960 (och har skrivit härom på http://larssundin.ownit.nu/).

      Jo, jag är med i SVS,sedan många år, http://www.svs-se.org/..

      Så sent som igår skrev jag på Facebook en kommentar om Skarpnäcks tidiga historia. På Stadsmuseums arkiv ”Stockholmskällen” kan man med lämplig sökkonst hitta bilder kring fältet, även några med segelflyg på http://www.stockholmskallan.se/, bl a från bygglokalen på Ringvägen.

      Bilden av Engström har jag lockats av förr, fast jag har då tänkt på en annan senare känd person inom flyget. Klädseln är härlig; pjäxor och sockor minns jag liksom golfbyxor. Rutigt var ett vanligt mönster på strumpor och slipovers.

      Jag har tagit mig friheten att skanna den artikel i SVS-nytt du nämner:

      SE-SCH säldes av ÖSFK till en person i Katrineholm. Fauvel A-36 minns jag i luften, likaså biltypen Standard 8 (?) som står bakom. Många år senare fick jag höra att 36:an var speciell i bogseringen. Försökte man komma rakt bakom i släpet med hjälp av sidrodren, for planet i stället iväg utåt sidan!

      Gilla

    • Hej !
      Jag minns att morfar alltid hade en Marvells i mungipan. Kan känna doften än.

      Gilla

  7. Hej !
    Finns det intresse så har jag gamla bilder o foton efter morfar.
    MVH Peggy Karin
    morfars Taris

    Gilla

    • Hej Peggy!

      Alltid roligt när någon hittar något om släktingar eller tidigare bekanta på min blogg! Även om det var länge sedan jag skrev det. Just detta inlägg om Flygar-Lasse har väckt sådana minnen. Själv segelflög jag aldrig på Skarpnäck men modellflög när det begav sig.

      Jag har skannat på nytt det foto som finns av din morfar i SSFK:s bygglokal på Ringvägen och som finns i Thorstens Fridlizius artikel i SVS-nytt nr 2 2014 (finns att se i en annan kommentar) och som publicerats i boken ”Segla på vingar” år 1944 (Göran Forsslund sägs enligt googling vara författaren och ej Yngve Norrvi.)

      Segelflygets Veteransällskap, SVS, kan vara intresserat av bilder eller Svensk Flyghistorisk Förening, SFF.

      Jag tror inte Thorsten Fridlizius eller Sandy läser detta eller dina kommentarer men jag ger deras e-postadresser och några andra adresser:

      fridlizius@gmail.com (Även ”ingång” till SVS)
      sandy.blomqvist@hotmail.com
      http://svs-se.org/
      http://www.flyghistoria.org/ ,Svensk Flyghistorisk Förening. S-E Jönsson kan vara en lämplig ingång om inte webbsidan säger annat.
      http://www8.idrottonline.se/StockholmsSFK-Flygsport/

      Lycka till och som sagt kul att min blogg läses då och då!

      Lars S, Handen.

      Gilla

  8. […] P S. När jag gör min ”research” hittar jag ofta intressanta saker (därför blir bloggarna så långa och slingriga!) På jakt i Lindéns bok om något om Schmiterlöw hittar jag litet om en modellflygtävling i Finland 1939 där plötsligt ”Flygar-Lasse”, d v s Sigurd Larsson dyker upp. Om denne legendariske stockholmske segelflygare har jag skrivit tidigare. […]

    Gilla

  9. Visst var det min älskade make som skapade Meisefågeln på planet. Meissen har sedan använts i diverse sammanhang därefter. Dessvärre avled Bertil Hladisch helt nyligen. Det var roligt att se den fina fågeln.
    Birgitta (hustru)

    Gilla

    • Tack Birgitta!

      Det är roligt med respons på ens bloggar, särskilt sådant som berör någon person jag minns och som jag nämnt. Mitt svar dröjde eftersom jag varit bortrest.

      Jag flög inte i samma klubb som Bertil men han var ju en ”kändis” även för mig, bl a genom släktskapet med Nils Ferlin. Vi kamperade ihop en vecka någon gång kring 1970 i Lill-Eriks ”friggebod” (uttrycket fanns inte då) i Ottsjö segelflygläger. Kanske han var med vid i en nattlig ”session” i Lill-Eriks kök där samtalet kretsande kring segelflygande och udda detaljer därvid, t ex vad man gör i en trång cockpit när man har långa ben (det hade väl Bertil). I övrigt minns jag SSFK-flygaren Rulle Westman som på min fråga om vad han jobbade med, svarade att den tekniska utvecklingen hade gjort att han satsat på taxichaufförkarriären, kemigrafer hade blivit mindre efterfrågade.

      Jag vill minnas att jag fick anstränga mig en del för att få fram en hygglig återgivning av mitt foto av Meise-symbolen på SE-SHG. Men det var ju Bertils bild värd!

      Gilla

    • Hej Sudden,
      Letade efter K G Lindner gatan. Fanns förstås inte. Ingen A J Andersson gata heller. Däremot gator och minnesmärken över Hünefeld och Bücker.. Vi svenskar är bra snåla med att hylla våra duktiga landsmän…

      Hamnade av en tillfällighet på din blogg (igen) Vill mycket gärna
      komma i kontakt med Birgitta Hladisch. Vi i SVS har ju hans härliga rullstolspensionär i ”tidnings”huvudet. Mycket, mycket tråkigt att
      Bertil inte längre finns med oss. Vill gärna skriva en liten nekrolog i SVS-nytt.

      Också; kul att Peggy har bilder som hennes morfar, Flygarlasse, samlat (hoppas att jag uppfattat rätt!)

      Allt godt
      Thorsten
      fridlizius@gmail.com

      Gilla

      • Hej Thorsten!

        Har svarat dig på e-post med Birgitta Hladischs e-postadress. Övriga adresser finns hos Eniro.

        Sudden

        Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: