Skrivet av: Sudden | 2010/06/26

Några nostalgifilmtips

(4 december 2012: Länkar har brustit men materialet finns nog kvar i de flesta fall, på SVT Play. Det är bara att leta!)

SVT visade för ett tag sedan i serien ”Så såg vi Sverige då” en film från 1939 om Sveriges modernaste flygplats, Bromma. Denna film finns även tillgänglig på webben i SVT Öppet arkiv. Gå till http://svtplay.se/v/1370235/pa_svenska_vingar_1939 . (Filmen finns nu, 29 juni 2015, här.)

Det handlar inte bara om just Bromma, men visst är det skoj att identifiera de olika typerna man ser i bilderna därifrån, bl a en Klemm 25, en belgisk Savoia, ABA:s Ju 86:a Svalan. Junkers Ju 52 och DC-3:or får man förstås se, och en General Aircraft Monospar skymtar förbi fast det påstås vara en DC-3. Man får bl a se motorunderhåll vid ABA:s motorverkstad som låg på Bulltofta och så får vi följa med på en flygning Lindarängen-Tingstäde träsk på Gotland samt få litet turistreklam för Gotland.

Man kan även bläddra framåt eller bakåt i tiden under denna fakta-grupp av filmer och hitta annat intressant. Vad gäller flyg finns exempelvis Södertelge Verkstäders flygskola samt bilder från Thulinverken att se, tillverkning av fallskärmar samt prov på Malmen med ”Tyste Jakob” där man på slutet kort ser en formation Sk 10 som hade en vacker silhuett underifrån. Långt senare kan vi följa med Erik Bergsten med en SAS DC-6 till Milano samt se Nils Gunnar Grimskog 1956 lyfta upp en radiolänkantenn på LM Ericssons torn i Midsommarkransen med Ostermans Sikorsky S 55 helikopter.

Själv tyckte jag det var skoj att se hur svåra tjälskador kunde vara (jag har på 90-talet en enda gång upplevt något liknande på vägen till Ottsjö), hur Volvo 149 och ”Filip” såg ut, samt hur batterier tillverkades. Det handlade bl a om de platta 4,5 Volt batterierna som man aldrig ser nu (?). Mycket detaljerat visas de olika tillverkningsmomenten där en stor mängd unga kvinnor sysselsattes.

Ostermans marmorhallar (och biografen Spegelns yttre fasad) på Birger Jarlsgatan skymtar i en film från 1954 om medicin och teknik:

Här finns mer att läsa om Ostermans marmorhallar.

Att se hur en holländsk högst allvarlig specialist formar marsipan-godis var också intressant liksom att se hur radiomasterna i Spånga monterades ned och de nya mellanvågsmasterna i Nacka restes.

Går man in på filmer inom gruppen ”Nyheter” finns bl a mycket om ubåtsjagandet, Gottröraolyckan och mycket annat. Tyvärr är jag inte hemma på sökning i ”Öppet arkiv”

Som ni anar är jag road att ströva omkring på webben, det är lite som när man besökte Stadsbiblioteket vid Sveavägen/Odengatan och kom uppför trappen och såg de otaliga raderna av böcker framför sig.

Här en bild jag fann på webben när jag letade efter något helt annat (fanns det något om en gammal skolkamrat?):


Då var allmänheten nyfiken på flyg.

Sudden


Svar

  1. Roligt att se hur de under flygningen Bromma – Köpenhamn med ”vår Douglasmaskin” med frejdigt mod använder fotosnuttar både från DC-3 och från Ju.52 i en salig blandning”. Men fram kommer man i alla fall.

    Hälsningar

    Lars H

    Gilla

    • Hej Lars!

      Jo, man kan undra över hur folk uppfattade namnen Junkers och Douglas på den tiden, vilken laddning de hade. ABA var väl stolta över sina rätt nya DC-3:or.

      Det finns mycket att lägga märke till. Jag kommer att minnas alla hästanspända en-axliga kärror man såg på gator och vägar. Allt grävande för hand, allt slit. ”Sweden” står det redan på DC-3:ans undersida. Kabinhöjdmätaren som går moturs och visar ca 3400 meters höjd, en höjd man nog bara ytterst sällan använde vid vanlig passagerarflygning. Denna ”lust” att plocka isär maskinerier i smådelar för underhåll. (Vilken bilmotor blir i dag ”öppnad”? Någon som tror att den mår bra av det – bortsett från reparation av katastroffel.)

      Jag försökte finna mig till rätta på marken och lärde mig en del om Södertälje kanal, bl a att pelarna till den allra första järnvägsbron står kvar (enligt Eniro-utsikten).

      Om trafiken på Tingstäde som var vår första reguljära inrikeslinje (trafikerades sommartid):
      http://www.tingstade.com/flyget/flyget.html

      Sudden

      Gilla

  2. Hej Lars,

    I really enjoyed you latest input. But, then again, you know that I love the good old days. SE-ADR appears in the film and that was the ninth aircraft I flew in. This was in 1952 and the J-52 was then owned and operated by Ahrenberg Flyg. It was good to see her again even if it was just the wing.

    Ostermans Marmorhallar was a place I visited frequently when I live in Bromma. There were two good reasons for these visits. The first one was to SIT in a car and imagine that you were out driving it at high speed along some winding road. The other reason was just to walk around looking at those magnificent auto-mobiles on display the well beyond my economical boarders. There were numerous exhibitions at Osterman Marmorhallar too. I remember a weekend I was there representing ‘Flygpojkarna’. I suppose we tried to recruit more members.

    But, what hit my hear the most was the image of the SAS ‘visningsbiljett’. I just wonder if I sold that ticket so someone. I guess it was in 1956 when I worked as a guide at Bromma Airport. I had finished my school and was jut waiting for Moder Svea to call me to serve her at F8. I applied for the job and got it. Great fun. My task was to sell visningbiljetter and to take the visitors around the airport in the sightseeing train pulled by Loke. I also sold the pleasure flight tickets and arranged the flights. During the weekdays when we did not have too many visitors we used a DH98, SE-CDI piloted by Kaj Hedlund.

    During a weekend when I was not on duty some ‘muckarsoldater’ decided to celebrate by leasing a DC6 to make make a pleasure flight over Stockholm. On the Monday, with me in charge, this young chap arrives at the ticket window and asks for three tickets. He told me that he had been on the DC6 flight the day before and that he was so impressed he had decided to treat his parents to a flight too. The old man was all right but the mother was a no-no. There is no way we would get her up in the air. I sold the three tickets and when I called the passengers the old girls simply refused to move. I, and aided by her son, took her by her arms and more or less forcefully pulled her through the narrow gate to the airport and half lifted her on board the old DH 89. As I treated her as a VIP and there was a seat free I went on the flight and sat next to her. As we started to taxi out she put her head in her lap and right through the flight she refused to look out. As we came in to land I finally convinced her to have a look out. She did, and she stayed fixed at the landscape passing under us. As we de-embarked she walked straight up to ticket window and bought a ticket for the next flight. You know, in the good old days you were allowed to manhandle individuals without being charged for manslaughter,indecent exposure, attempted murder, and indecent behaviour. Common sense ruled.

    Doing my guiding work I also met an Englishman serving in the RAF. He was on a holiday in Sweden. After the tour we exchanged addresses and he invited me twice to stay at the RAF base where he served as a guest at the Officers Quarters. I am afraid the old batman probably was near a heart attack when he collected my shoes that I was supposed to leave outside the door to my room. When I brought them in in the morning the were polished to the most magnificent gloss. While we breakfasted in the Officer’s mess in the morning someone came up and gave me the weather forecast for the route I had planned to drive that day. I was also invited and din attend my friend’s wedding and we are still in touch.

    Wasn’t life wonderful in those days, wonders Erik who experienced the golden days of aviation.

    Gilla

    • Hej Erik!
      Det var roligt att mitt inlägg gav dig så mycket tack vare att jag gav tips om andra av SVT:s filmer. Ostermans marmorhaller är för mig förknippat med sportlovsarrangemang där hobbyfolk visade upp sina saker för lediga skolpojkar, bl a modellbilar som kördes i rundbana med en väldig fart. Träffade härom året ett av ”namnen” som var med då, Arne Zetterström. Arrangemangen flyttades sedan till Eriksdalshallen där det var högre i tak, så modellflyget kom med. Fast nog kan jag tänka mig att exempelvis P-A Eliasson linflög i Marmorhallarna. Så blev det med tiden ”Modellsportens dag” på bl a Östermalms IP på hösten. Nå, i det programblad som Ostermans delade ut kunde man bl a läsa om hur förträffliga Austin och Bedford (lastbilar) var, något som jag tror svenska bilköpare inte tyckte så länge. Något jag minns av Marmorhallarna var det långa skyltfönstret ut mot Birger Jarlsgatan som var kraftigt konkavt inåt för att förhindra störande reflexer. Detta skyltfönster (själva fönstret alltså) var nog ett av mina första minnen från när vi flyttade till Stockholm 1946. (Jag är som passagerare i de nya flotta pendeltågens litet störd av de förvrängda speglingarna i de buktade sidorutorna, speciellt när det är mörkt ute.)

      Jag tror visningsbiljetten kan vara från 1956. Jag fann den som en liten udda detalj i en helt fantastisk illustrerad ”familjekrönika” över flera decennier som jag fann på webben.

      DH Rapide SE-CDI fick ett sorgligt slut, se https://larsan13.files.wordpress.com/2010/06/se-cdi_dh_rapide.jpg som jag komponerat från en bild i SSF C-register.

      Av SE-ADR ”Södermanland finns kabinen bevarad i Arlandasamlingarna.

      Jag tror Seve Ungermark nämnt att han i sin ungdom ”hjälpt till” på Bromma; tror det var rundflygning med Sv Flygtjänsts Rapide SE-APH, den som brann upp i april 1947 tillsammans med bl a ABA:s gamla flaggskepp Fokker XII ”Värmland” SE-ACZ. En annan person som sysslat med visningar är Hans Walther som f o m 1945 var ingenjör i ABA/SAS och bl a sysslade med att prestandaanalysera bolagets flygplantyper och utarbeta anvisningar om startsträckor, räckvidder och annan ”hantering” av planet. Han har skrivit härom i ”Flygminnen 2 – 45 år med ABA/SAS:s flygprestandatekniska verksamhet” (Trafiknostalgiska förlaget. ”Flygminnen 1” handlar om helikopterflyg och är skriven av Göran Wallert). Jag har kopierat några sidor ur boken (inte alltid sammanhängande) mest ikring visningarna. Klippen börjar dock med vi kommer mitt in i ett prestandaprov där det bl a sägs att man med DC-3 o d typer inte gick högre än 3000 meter utan syrgas. Kabinhöjdmätaren som gick moturs i filmen från 1939 och på vilken det kan läsas ”Milles de metres” kan ses på https://larsan13.files.wordpress.com/2010/06/hojdmatare.jpg .

      Klippen ur Walthers bok är samlade här: https://larsan13.files.wordpress.com/2010/06/walther.jpg . På https://larsan13.files.wordpress.com/2010/06/walther_7.jpg är en inbjudan från BEA till en visning av Viscount. Enligt ”Ett år i luften” var det 1950 som G-AHRF (prototypen)var på visit. Den bil man ser på sista bilden i Walthers bok verkar vara en Renault 4CV. Notera att det står folk på vägräcket och kikar in över planket på planen!

      Länkningarna i denna kommentar verkar funka rent tekniskt. Jag har nyss lärt mig några nya funktioner i WordPress bloggeditering. Som bloggägare har jag tillgång till några funktioner som kommentatorer inte har, bl a att ändra i min kommentar. Att lägga in bilder direkt i texten verkar faktiskt gå men man får se upp med storleken. Förhandsgranskning verkar ej möjlig utan jag har fått fixa och dona i efterhand!

      Sudden

      Gilla

  3. Intressant, intressant! Men alltför lite tid allt läsa alla länkar. Längtar verkligen efter att få inträda i pnesionärernas liv, med all tid i världen att ägna sig år livets vesäntligheter.

    Gilla

  4. Web läken till På Svenska Vingar till den här sidan ett alternativ skulle vara
    http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=1369&returnurl=http://www.filmarkivet.se/sv/Sok/?q%3D%2B%26categoryid%3D13

    Gilla


Lämna ett svar till Den Gamle Emigranten Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Kategorier