Skrivet av: Sudden | 2010/06/29

Utställningar kring flyg i Stockholm och Linköping

När jag bläddrar i dagens Dagens Nyheter ser jag en helsidesannons om den kommande flygutställningen på Tekniska museet i Stockholm. Man slår på stort med en helsida, även om en sådan nu inte är vad den var en gång:

Inte dåligt! Bra att någon puffar för flyget! Sedan är utställningen en ”modern ” utställning som inte främst vänder sig till oss som redan kan ”allt” om  flyg och flyghistoria eller kanske t o m själva varit med om den eller bidragit, utan mer till våra barn eller barnbarn vilket man inser av affischen som är gjord med humor. Man kan ju gissa att bilden är tagen framför jumbojetvandrarhemmet i Arlanda (fönsteröppningarna). (Innan det till slut blev vandrarhem av planet ryktades det om de  Boeing 747 som länge stod på Arlanda kanske skulle användas för pilgrimsflygningar, Hajj, till Mekka.)

Vågar man flyga med någon som bara har två streck på ärmarna? Nå, jag hörde dock en gång att i det militära skall man inte flyga med någon som har högre grad än kapten om man är mån om livhanken. Men det var för länge sedan, då kaptener i det militära hade tre streck och skulle fortsätta att ha det ännu i flera decennier, vid ett möte hos Philips som då på 60-talet ännu fanns på Lilla Essingen . Man tyckte att det kunde väl inte vara så svårt att sno ihop ett instrumentlandningssystem åt FV. Vi inbjudna från televerket som hade erfarenhet av ILS och dess knepigheter försökte få dem att inse att enkelt var det inte.

Så här presenteras Tekniska museets utställning och flygaktiviteter på webben och så här ser en inbjudan till vernissagen ut. Jag väntar nog dock ett tag men skall så samtidigt försöka hinna med Jan Jörnmarks utställning ”Övergivna platser” även om jag befarar att när jag väl kommer mig för, så är den förbi. Så brukar det bli. Nå, jag har bläddrat i hans första bok som jag  gett bort som present ett par gånger och då tjuvkikat litet i liksom på webbsajten och dess forum för ”urban exploration”.

Jag har ännu inte sett något mer utförligt omdöme om ”nya” Flygvapenmuseum, men det kommer väl i SFT, på SFF forum och kända bloggar. Det verkar även det nu ha blivit ett modernt museum som presenterar sig så här på webben där man säger att Flygvapenmuseum är ett teknik- och kulturhistoriskt museum med utställningar om militärflygets utveckling från tidigt 1900-tal fram till i dag. Jag har sett några interiörbilder hos en Facebook-vän, vilka tyder på att det kanske inte blir så lätt för fotografer att komma åt och samtidigt få bra ljus.

Sudden

Kommentera

Kategorier

