Skrivet av: Sudden | 2010/07/02

Muskel- och solflyg – ännu en Piccard och så Paul MacCready…

Texten är lätt kompletterad 3 och 4 juli.

Såg i dagens DN att ett försök att flyga 24 timmar i sträck med det soldrivna Solar Impulse skjutits upp på grund av något mindre problem. Man vill komma iväg innan nätterna blir för långa. Det är i Schweiz man flyger. Det finns mycket att se och läsa på webben om projektet. Den officiella webbplatsen är litet rörig tycker jag, och det är inte första gången jag väljer att gå till Wikipedia för att få någon hum om vad det handlar om.  Jag som är teknik-nörd gillade också bättre två Youtube-filmer där man får se hur flygetyget ser ut, hur den extremt långa vingen är byggd och får se och höra två huvudpersoner tala: 

http://www.youtube.com/watch?v=0X_vluYuRZo&feature=related  och http://www.youtube.com/watch?v=IAITgjez4IQ

En av de medverkande är Bertrand Piccard, vars farfar var ”professor Kalkyl”, nå stratosfärballongforskaren Auguste Piccard. Släkten Piccard har utforskat både höga höjder och stora havsdjup, både farfar Auguste och pappa Jacques med flera familjemedlemmar. Bertrand är i grunden psykiatriker, och det kanske man blir med en sådant arv. Men han har pysslat med mycket annat också.

När jag tittade på den långa vingen och motorplaceringen långt ut av de yttre motorerna kom jag att tänka på att de kanske sitter så långt ut för ge en optimal belastning av vingen ur hållfasthetssynpunkt eller för att man effektivt skall kunna styra planet i gir-led. Med så långa vingar blir det knepigt med skevroderbroms-effekten; alltså om man vill banka (luta) åt höger sticker nosen iväg mot vänster eftersom denna sidas skevroder bromsar. Här kan man kanske trixa med propellerpitchen eller motoreffekten. (Varje motor är på 10 kW förresten.)

Jag kommer då att erinra mig hur jag en gång skrev en liten text för min flygklubbs tidning  där jag hade litet svårt att begripa och inte minst beskriva styrningen av Paul MacCreadys Gossamer Albatross, ett ”pedalflygplan” som den vältränade cyklisten (63 kg) m m Bryan Allen 1979 tog sig över Engelska kanalen med. Planet hade mycket långa vingar och var f  ö en anka som man kan se i artikeln nedan. (Mer om Bryans intressen och om planet (med en bättre ritning) och flygningen finns på hans sajt.):

Jag hittade på några formuleringar som väl inte var helt lögnaktiga samt gjorde några överslagsberäkningar om effektbehov och jämförde med vanliga segelflygplan som kräver några kilowatt för att hålla sig uppe medan ett flygplan drivet av människokraft bara har en tredjedels till en halv kW till förfogande.

När jag nu i morse kollade på webben hur Albatrossen styrdes framgick att det faktiskt var ganska speciellt med skevningen just p g a ”skevroderbromsen”.  Riktigt hur man ordnade det hela trängde jag inte in i (det finns på webben en mycket seriös analys av planets flygegenskaper/egenheter). Den effektivaste girstyrningen fick man i alla fall genom att luta på nosvingen (med hjälp av trimroder/flettnertabbar). Trög i skev-planet var den förstås.

Paul MacCready var i tidig ungdom framgångsrik modellflygare och blev sedan segelflygare. Blev tvåa i VM 1950 som gick i Örebro. Han flög då en Weihe som Rudolf Abelin och folk i Malmö (”Kockums”) satt samman av delar som blivit över från en tidigare Weihe-serietillverkning. Den amerikanske lagledarens rapport från tävlingen är intressant genom att även den ger en del trevliga synpunkter på och upplevelser av hur det är i landet Sverige. MacCreadys Weihe var extra fint trimmad och justerad och säkert överlägsen alla de andra Weihe-planen (vanligaste typ), men å andra sidan hade han aldrig flugit typen förrän han kom till Sverige.

Senare kom MacCready att ägna sig åt meteorologi samt olika flygrelaterade idéer, förutom att flyga med muskelkraft även att flyga med solenergi.

Psykiatriker var han inte men han har i alla fall sagt att ”den som inte är intresserad av modellflygplan har en skruv lös någonstans”.

Och så är han ju känd bland segelflygarna för sin ring!

Sudden

Annonser

Responses

  1. Hej Lars et al from a sunny Portugal,

    ‘Muskelflyg’ must appeal to O’Leary.

    http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/magazine/8779388.stm

    Just imagine if Boeing installed paddles similar to those you have on a bicycle for each passenger and he has it cracked. O’Leary would then be able to offer exceptionally cheap flights and he would beat Branson’s green fuel plans hands down.

    And on top of that, never mind the pound for a penny in the loo, just imagine the number of drinks he would sell each flight.

    Thinks Erik who has to spray the olive trees next week.

    Gilla

  2. Hej Erik!

    Såg visst något i något svenskt medium om detta. Tydligan har Ryan Air gjort en ny framstöt. Idén är helt stollig av bl a flygsäkerhetsskäl, man kan alltså få väldigt fula skador om man inte sitter fast i en stadig stol. Gottröra-olyckan visar det (även om några som satt långt fram i kabinen fick fula skador eftersom kroppens främre del ”daskade i” i marken. Mer än 18 g.)

    Men Ryan Air vill förstås dra uppmärksamhet till sig.

    Läste någonstans att atombomsäkra bergrum hade golv som vilade på fjädrar, annars skulle den första stötchocken bryta benen av dem som stod upp. Eller om man skulle stå med böjda knän. Jag tror att ”mitt” bergrum, kustartilleribatteriet Femörehuvud, inte hade fjädrar utan vilade ”på lösan sand”.

    Man kan dessa dagar läsa mångas minnen från lumpen, nu när denna inrättning definitivt gått i graven. Vi är väl t ex några som minns begreppet ABC-stridsmedel och hur viktig regnrocken då var.

    Det måste ju finnas många förslag att få passagerarna att hjälpa till. Kommer just nu dock bara på den kapten som i lättningsögonblicket uppmanade passagerarna att lyfta på fötterna.

    Sudden, lätt urspårad

    Gilla

  3. Hey Mr. Erik,
    Its really nice post. I have read the translated texts. Its great to know that Bertrand Piccard, whose grandfather was a ”professor calculus” is one of the participants. Keep writing good stories. Keep it up. Have a nice time. Bye.

    mvh,
    Akash

    Gilla

  4. Hi again, I am sorry, I thought Mr. Erik is the owner of this blog. My comment was for the owner of this blog who has written this post ”Muskel- och solflyg – ännu en Piccard och så Paul MacCready…”

    Regards,
    Akash
    http://www.visst.zxq.net

    Gilla

  5. Thanks Akash for your comment!

    Let us not forget that Auguste Piccard had a twin brother Jean Piccard (living in the USA), also flying balloons, with his wife Jeanette as a pilot. Quite an extraordinary family!

    http://en.wikipedia.org/wiki/Jean_Piccard

    I happen to think of the two detectives in the Tintin stories, see http://en.wikipedia.org/wiki/Thomson_and_Thompson

    Regards/Sudden

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: