Skrivet av: Sudden | 2010/07/04

Musik- och lästips

En gång samlade jag webbtips åt läsarna av Svensk Flyghistorisk Förenings tidning (SFT) i ”Nätkassen”. Efter kanske 7-8 år kändes det litet tradigt och jag slutade, saknad av ingen tror jag.  Jag  fick ju löpande under denna tid en massa tips över och annan spin-off som jag tyckte att jag bara inte kunde undanhålla mina flyghistoriska vänner och därför lade ut på forumet, vilket dock tydligen inte sågs med helt blida ögon. ”Lars S har tagit över forumet” var ett litet grinigt omdöme. Men takterna sitter i! Här kommer några nya tips.

Jag har vänner på Facebook och en av dem lägger ut gamla schlagers i mp3-format som väcker minnen. Nyligen hade han en norsk 50-talsschlager av det litet sentimentala slaget, vilket fick mig att ge en ”kommentar” (”gilla” eller ”kommentera X:s status” eller vad det nu heter på den svårbegripliga facebookskan). Min kommentar gällde främst en annan norsk schlager på sent 40-tal som här närmast blev en landsplåga. Jag mindes att det fanns en satirisk version av texten men hur gick den? Nå, min vän sände  mig via Facebook-mail den satiriska titeln i en kommentar till min kommentar men så tog han av något skäl tog bort sitt ursprungliga inlägg på Facebooksidan varvid även min uppskattande kommentar där försvann. (Facebook är ganska svårt att få grepp på. Vem kan läsa vad? Inlägg försvinner plötsligt eller är svåra att hitta. Om jag nu skall gnälla.)

Upplysning för de yngre som kanske inte känner till ordet ”schlager”: Schlager är ”ett örhänge i var mans mun”” som någon sagt innan piercing blivit poppis. En ”hit” heter det väl i dag. Tyskland förlorade ju VK2.

Nå, tack vare att min vän mindes titeln på den satiriska texten (Grisälven) som var av ingen mindre än Povel Ramel fann jag att Enn Kokk publicerat den på  http://enn.kokk.se/?page_id=716 Verkligen bra. Själva originalet kan avlyssnas här ; det finns andra ”tekniskt bättre” och ”mer norska” inspelningar på Youtube.

Evald Helmers originaltext lyder:

Långt bort i fjärran vid bergen de blå
ligger den bygd jag har kär.
dit mina tankar, min längtan vill gå,
alltid den är mig så när.

Refr.:
Nidälven stilla och vacker du är,
jag kan dig aldrig glömma
ständigt jag tänker på henne så kär,
minnena mot mig strömma.
Den gamla bron blev vår lyckas portal
 samman vi for in i drömmarnas dal.
Nidälven stilla och vacker du är,
jag kan dig aldrig glömma.

En annan gammal landsplåga finns här. ”Sätter man på radion hör man Gärdebylåten, stänger man av radion blir man jädrigt belåten”.

En helt annan text jag hittade när jag grävde i mina minnen från lumpen och repövningar är http://www.militarhistoria.se/artiklar/moderna-konflikter/flygande-tunnan/ .

Vackra rörelser i luften kan man se på http://www.swiftteam.airshows.org.uk/ Titta på videoklippen, exempelvis detta. Man tror ju det är en Spitfire som flyger med. Men det är fusk!

Slutligen några heminredningstips jag fann på Urban Fredrikssons blogg: http://freshome.com/2008/03/23/the-most-beautiful-stairs-or-a-dizzying-experience/ Första gången mitt äldsta barnbarn besökte mitt hem undrade han var jag hade trappan. Han var van vid att alla bodde i tvåplans radhus…

Sudden

Kommentera

Kategorier

