Skrivet av: Sudden | 2010/07/11

Kring rättvisa, GPS, några bortgångna och lästips om IT- och lokomotivhistoria

Lätt kompletterad 12 juli.

Apropå mitt inlägg om hastighetsöverträdelser och annan ”polisiärt” så tar ju Inge Ahlin upp att det finns teknik som ger bättre information om vilken fartgräns som gäller för tillfället. Dagens system med skyltar litet då och då vid vägkanten är ju ”medeltida”.

Inge nämnde hur man kan ta hjälp av ett satellitbaserat system. Här kan vi se hur GPS visar hur Kjell och jag svängde av ”stora vägen” för att vid avtaget mot Åva köpa jordgubbar för en vecka sedan:

Sedan har ju GPS sina knepigheter. Som geocachare har jag besvärats av att GPS-angivelsen är beroende av att det är fri sikt till satelliterna och ibland kan fladdra ikring. Egentligen helt naturligt inser en radiotekniker som jag , men jag är förvånad av hur nöjda geocachare är med sin GPS:s funktion.  Sedan har jag väl inte den listighet och fantasi som är viktig inom geocaching. Överhuvudtaget var GPS inte alls vad jag trodde – är man van vid kartor så fordras ett omtänk. (Problemet är väl att jag är för snål för att komplettera min GPS med kartor- det handlar om tusenlappar.)

Många upplever nog att det är orättvist att åka fast vid en fartkontroll. Sven berättar om hur polismän kan visa sin makt genom att ”vara förlåtande” – det är nästan så man erinrar sig alla berättelser från bl a vissa länder österöver hur polismän kan mutas. Jag kommer också att tänka på en allt för tidigt bortgången vän och kollega, Gunnar, som en gång berättade mycket engagerat om hur han nyligen hade blivit stoppad för att han kört för fort. Han hade inte kört fortare än alla andra – och ändå. 

Själv försöker jag trösta mig med att jag genom åren ofta kört för fort så mycket att någon gång måste jag åka dit. Inte mycket för fort – men nog låg jag gärna 10 km/h för fort på långa norrländska vägar på väg upp till Jämtland. De p-böter jag ådragit mig – det är bara några få – har känts orättvisa men jag har inte orkat bråka. Det var bara att knyta näven i byxfickan och känna motvilja  inför alla strävanden att ge polisen och rättsväsendet bättre resurser. Som en annan gammal kollega och jag brukade komma fram till när vi diskuterade  vad som var rätt eller fel – det gäller att inte ”åka fast”.

Gunnar var en man med sinne för elegans i sitt framträdande. Ett ganska studentikost jönsig skrivelse från mig belyser detta. Han var en oväldig PTS-tjänsteman när det gällde mobilradiotillstånd och att då tycka att Comviq hade en särdeles ful bjud-slips var ”lustigt” i sammanhanget. Men äkta lidelse och medkänsla fanns bakom fasaden, han var den enda som ringde när jag med mail meddelat att Åsa dött. Jag har av honom lärt mig att det var mer än utseendet som var speciellt med Rapid-loket , ett ustseende som han starkt gillade. Annars hade han även sysslat med maritim radio. På hans lilla tjänsterum fanns plats för en vacker modell av ett lastfartyg av 30-talsmodell, en sådan modell som var avsedd att pryda styrelserummet hos rederiet e d.

Här en bild av Gunnar från 1997 då vi åkte skidor i de franska alperna under en dagsutflykt från Genève där vi var på ett ITU-möte:

Det var tider det! Den fantastiska sluttningen som speglar sig i glaset kunde jag redan då inte uppleva som skidåkare. I dag är jag snarast mogen för rullator.

2007 var det 50 år sedan jag tog studenten, och vi hade en träff. På Riddarhuset av alla platser. Det var sorgligt att se hur vi blivit äldre och hur orättvist livet kan vara. Några hade dött, andra var mer eller mindre svårt sjuka. Några få såg ut ”precis” som för 50 år sedan, helt oförändrade eller i alla fall fullt vitala. Bland dessa var Lars H. Han ses här:

(Jo, det är Jan O Karlsson som syns i bakgrunden. Han gick latinlinjen, men är trevlig ändå. Härlig skulle jag säga. Helt subjektivt.)

För något år sedan fann jag på webben Lars ”självbiografi”, skriven som ett led i kartläggandet av svensk IT-historia. Jag visste att han varit i IT-branschen, hans yngre bror hade långt tidigare sagt mig att han gjort sig en hacka vid millennie-skiftet genom att han behärskade Cobol. Det fanns ju en oro för att viss gammal programvara inte klarade en växling till ett nytt årtusende.

Lars var den ende i vår gymnasiering som valde den militära banan, han var ju litet ”den typen” så att säga. Blev flygofficer, men slutade för att gå till IBM där han hade en hel del nytta av det han lärt sig i FV om IT (Saabs sikte i Lansen). Det framgår av självbiografin att han – som många andra – tyckte att det var litet för läskigt att flyga på det sätt man gjorde i FV på den tiden. När jag vid träffen 2007 frågade om han var med i SFF svarade han att han hade varit med, men att det var ”alltför mycket av att slå ihop klackarna”. Han har dock donerat sin mässdräkt (eller vad det heter) till FV-museet; jag såg den där för många år sedan.

Nå, i vintras mailade jag Lars om att jag läst hans självbiografi där jag ju förstås var särskilt road av vad han skrev om vår gemensamma skoltid, 4 år realgymnasium. Han skrev dock inte mycket om just de åren utan det var den tidigare skolgången som var viktigare för honom liksom förstås även om sin barndom och allmänna bakgrund som jag då på 50-talet inte visste mycket om. Vår klass (”ring”) på reallinjen i Enskede Högre Allmänna Läroverk bestod av elever som kom från vitt spridda håll i de södra delarna i Stockholm.

Han svarade då i februari att att så vidare värst bra med hälsan var det faktiskt inte: ”I övrigt går tillvaron sin gilla gång, trots att jag för några år sedan diagnostiserades med först –cancer, så –cancer och nu en metastas i hjärnan. Den senare skall de “skära bort” på tisdag tror de. Vi får väl se vad som händer.
Annars är jag till största delen upptagen av barnbarn och två skrivalster nämligen att slutföra min projektledarordbok, som det väl börjar bli lite brått med och en lärobok i Open Office.org v.3. Även ordboken har växt “organiskt” när man började leta efter ord. Vi får väl se.

I går såg jag hans dödsannons i DN.

Jag känner mig ganska lyckligt lottad. Men rättvisa?

Sudden

Kommentera

Kategorier

