Skrivet av: Sudden | 2010/07/20

Danskt, litet norskt och förstås litet brittiskt också

Jan Bergström tipsade mig nyligen om en webbplats som en avsutten dansk flygare, Ove Jörgensen, har här om sin 45 år inom flyget. Om man går direkt på flygbiten.

Ove J har även en sommarstuga i Sverige (han såg under några år till att norrlänningarna fick sin post) i en litet undanskymd trakt mellan Laxå och Askersund. Men naturskönt och fint är det där, det kan man se i bildalbumet. Själv har jag tjusats av vyn över Laxsjöarna när jag någon gång kommit farande med min bil. Det var väl ungefär här Erik Bratt lyckades ta sig ned från Västerås via Hallsberg till Karlsborg med en B 4 Hawker Hart när molnen låg lågt som han berättar om i ”Silvervingar”. Han missade järnvägen till Askersund, men han visste att det fanns en å från Laxåtrakten ned till Vättern som man kunde ta hjälp av, litet av dalgång blir det ju.

Ove J har flugit en hel del nostalgiska plan, både militärt och civilt, inte minst i Sterling (som ju haft en kärra med den provokativa registeringen OY-SAS.) Han utbildades delvis i Kanada på 50-talet med Chipmunk och Harvard. Hunter-tiden gillade han, och han länkar till några filmklipp med ”Black Arrows”.

Ett drygt decennium tidigare hade norrmannen Kåre Undeland flygutbildats i Kanada, i ”Little Norway”, och det berättar han om hos Uddevalla veteranflyggrupp . Kriget hann dock ta slut innan Kåre var stridsklar, och han blev så småningom läkare i Uddevalla tills fram för några år sedan.

På SFF forum har diskuterats när Sverige först fick besök av ett jetplan, och det förefaller faktiskt ha varit först i samband med leveranserna av Vampire till Bråvalla (F 13 i Norrköping) i början av juni 1946. AHR:s Vampirebok verkar  inte säga något konkret om hur planet utvärderades eller varför man inte valde Gloster Meteor. Antagligen var valet sammankopplat med motorsamarbetet kring Goblin och Ghost.

Mitt första jetflygplanminne är från april 1947 då en vackert rödmålad Gloster Meteor F.4 G-AIDC demonstrerades över Brunnsviken i Stockholm. Här en ganska samtidig bild av planet:

Några veckor senare blev jag vittne till Vampire-kraschen på Bromma. På avstånd. Plötsligt var planet bara borta, så började svart rök bolma upp. Jag minns att pappa utropade ”nu slog han ihjäl sig”.

Samma Meteor hade visats upp på Gardermoen redan i november 1945. Det fanns väl fortfarande en hel del brittisk trupp i Norge och jag vet inte om det är brittiska eller norska flygsoldater man ser vimla kring planet i dessa bilder. (Tidpunkten sägs vara november, men ljuset är mer sommarlikt, och jag är därtill benägen att tro att det handlar om 1946 eller t o m 1947.)

Strax efter det planet visats upp i Stockholm i april 1947, skadades det i Belgien. Det byggdes om till att bli prototyp för den tvåsitsiga T.7 med registrering G-AKPK och kom bl a att användas vid en demonstration 30 september 1948 av hur fort man kunde förmedla post mellan hjärtat av London och Paris med hjälp av helikopter och jetplan. Här ser man i ett nummer av Flight 1949 att de involverade förarna året därpå fick medalj för bedriften:

A E Bristow blev senare stor i flyg- och helikoptervärlden. Han förefaller att ha varit en tuff kille, som nästan fick  ”järnladyn” Margaret Thatcher att avgå (handlade om vad som skulle ske med brittisk helikopterindustri). Liksom Kåre Undeland ovan lärde han sig flyga på Fairchild Cornell i Kanada. Namnet Waterton minns jag från mitt tidiga läsande om Gloster Meteor. Det planet var betydligt mer omskrivet i svensk flygpress än Vampire, inte minst genom att att Meteoren användes som ”flygande provbänk” i många år för olika motortyper. Fast De Havilland behövde väl inte göra reklam för sig här…

Jag fann på webben två journalfimer från Brittiska Pathé, ett och två,  om demonstrationen, den ena verkar litet avigt redigerad.  Det hela beskrivs och illustreras även ganska ingående i ”Ett år i luften 1949”, bl a i Yngve Norrvis inledande artikel om flygets utveckling som jag nyligen nämnt. Bl a sägs att det är en de Gaulle som i Paris tar emot försändelsen, men det är avgjort inte Charles man ser i filmen utan en annan de Gaulle.

Man noterar att helikopter gärna flögs i kostym och slips, i Sverige de första åren förstärkt med trenchcoat och hatt. Det ingav förtroende (jfr Helmer Bryds musiker).

Sudden

Annonser

Responses

  1. Kommer mycket väl ihåg första gången jag såg reaktionsdrivna flygplan. Det var en rote J-29 Tunnan som flög över idrottshuset i Örebro. Jag vet inte anledningen. Någon försvarsutställning i idrottshuset? Jag minns att jag stod på en liten kulle i en park vid sidan av idrottshuset och tittade och lyssnade storögt och storörat. Jag kan ha varit i 7 – 8 års åldern, 1952-53 alltså.

    Gilla

  2. Hej Sven!

    Jag hittar i SFF Kronologi följande:

    1950, 31 maj: Ett stort antal flygplan ur flygvapnet paraderar över Gärdet i Stockholm med anledning av FAI-kongressen och KSAK:s 50-årsjubileum. Saab J 29 Tunnan visades offentligt för första gången.

    Jag tror att jag själv såg detta på stort avstånd, såg Tunnan komma ensam sist. Jag stod på bergen på södra stranden av Årstaviken med Södersjukhuset framför mig. Men minnet är bedrägligt.

    Min gamle arbetskamrat Kjell B har på sin blogg mer vältaligt beskrivit en stor uppvisning över Stockholm 1953. Vem som läckte bilderna från SFF arkiv skall vi väl inte avslöja men Yngve Norrvi tog dem och långt senare såg Thorsten Fridlizius till att de kom till SFF.

    Det fanns bilder av 4-grupper av J 29:or också samt andra skojiga bilder (A 21:or ”anfallande” Slussen från Riddarfjärden) men man förstår ju att Kjell koncentrerar sig på ”Lilldraken” och Draken.

    http://sm0fob.blogspot.com/2010/02/airshow-memory_15.html

    Kjells blogg rekommenderas. Han har tumme med tekniken han!

    (Det förekommer även en annan Kjell i min blogg och IRL som jag tvingat till trädklättring, sill och nubbe på balkongen och som jag åkt skidor med i fjällen. Han konstruerar hjärtpacemakers och har – förhoppningsvis – också tumme med tekniken.)

    Sudden

    Gilla

  3. Vad avser Vampire-haveriet på Bromma 1 juni 1947 som jag och många andra blev vittne till, har Börje Räftegård, litteraturvetare i Göteborg, flyglitterärt bevandrad och med rötter i Karlsborg och F 6, skrivit följande text. Jag tror den kan ha legat till grund för någon av de flyglitterära kåserier/betraktelser jag hört honom framföra på FLIT, den årliga flyglitteraturträffen på Malmen:

    http://spraakbanken.gu.se/cgi-bin/konk/konk2art.cgi?plats=1363899&korpus=p98&kontext=0&grad=

    Sudden

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: