Skrivet av: Sudden | 2010/07/24

Apropå Örebro

Kommentarer till min blogg samt några gamla familjealbum jag tog över från brorsan för några år sedan har gjort att Örebro har kommit i blickpunkten. Denna förträffliga stad, så viktig för vår välståndsbringande handel. Ja, ”alla vägar bär till Örebro” skulle man nästan kunna säga, särskilt om man sett Jan Stenmarks bild:

Det finns tydligen i Örebro fortfarande ett köpcentrum som bär det för mig litet utmanande namnet ”Krämaren”. (Nu är det så att min farfar hade affärsbegåvning, blev lanthandlare, en begåvning som  kom att överföras till dotterns barn, alltså mina kusiner. Min far, min bror och jag kom däremot att att jobba i stat och kommun för allas bästa, med andra ideal för ögonen än att få debit och kredit att gå ihop och kunderna nöjda.)

Nå, min far studerade 1928-31 vid det som då kallades Tekniska gymnasiet i Örebro, vars anor som en skola för teknikutbildning gick tillbaka till 1850-talet. I dag kallas skolan Rudbecksskolan men håller tydligen på att läggas ned. Wikipedia-artikeln här ger en historik över skolan och en inblick i hur det tekniska utbildningsväsendet förändrats de sista hundra åren.

(Det finns i Västerås ”Rudbeckianska gymnasiet” och här i Haninge finns ett antal gymnasier med olika inriktning, ”Fredrika Bremer gymnasierna”, varav ett heter något med Fredrik och innefattar fordonsteknik och andra manligt rejäla yrken. Alla kommuner försöker väl förgylla sina skolor genom att hänvisa till någon historisk känd person man lyckas gräva fram, och Fredrika Bremer växte faktiskt upp på en herrgård på bygden. Hon ligger även begravd på en kyrkogård i sin hembygd,  där jag vid ett besök även såg en sten över en Östen Svantesson. Jag har undrat om det är han med efterbrännkammartekniken.)

Jag har fotograferat av några av bilderna i pappas gamla fotoalbum. Det är gjort på ett enkelt sätt och utan att ”göra det ordentligt”. Jag kämpade ett tag med Photoshop för att försöka reducera distorsionen men gav upp. Bilderna har inte tagits loss och deras blanka yta spelar spratt ibland.

Bilderna finns här. Nästan alla bilder är från tiden vid Tekniska Gymnasiet i Örebro och inte minst från den årliga kortege som elevföreningen ”In Statu Nascendi” anordnade. Så finns några andra bilder. En från Askersunds samrealaskola som jag tycker är ”kul” (se bildtexten) samt två bilder av en fin schäfer som jag minns.

Jag har In Status tidning för 1931 och omslaget är ritat av signaturen Schölin (Jag ser förresten just nu att min far ritat några av elevporträtten. Ingenjörer på den tiden skulle behärska konsten att använda tusch på linneväv. Man började inte sällan sin ingenjörsbana med titeln ”ritare”.):

Det får mig att tänka på en ingenjör Olle Schjölin (notera stavningen) som jag gissar genomgått skolan något decennium tidigare och som är känd från svensk och amerikansk bilhistoria samt även Örebros tidiga flyghistoria. Men det får bli ett senare inlägg.

Sudden

Responses

  1. STORT TACK, Sudden! Jag har börjat titta på fotona, men eftersom jag bara har en dålig telefonanslutning till datorn tar det hundra år för varje foto att visa sig. Jag hoppas verkligen att de finns kvar när jag pensionerar mig om en och en halv månad och får all tid i världen att titta på trevliga foton.

    En kommentar bara som hastigast. Första fotot av In Statu tåget är rubricerad ”Hela tåget”. Jag vill dock minnas att det var mycket längre än så, med flera orkestrar och många vagnar.

    Återkommer med mer kommentarer, om inte förr så som pensionär.

    Den Gamle Emigranten

    Gilla

  2. Hej Sven!

    Jo, jag var litet osäker på vad bilden visade och har hittat på en ny titel.

    Här en bild från Stockholmsstudenternas Quarneval 2005:

    Jag tror att frågan om helikopterns identitet, serienummer o d var uppe på SFF forum.

    Den som vill se fler raffinerade ekipage hittar sådana på http://bilder.mrpi.nu/quarnevalen05?page=1.

    Sudden

    Gilla


Kommentera

Kategorier

