Skrivet av: Sudden | 2010/07/26

Tidigt flyg i Örebro och Volvonostalgi – litet kring Olle Schjölin

Ett par tidigare inlägg från mig har berört Örebro och speciellt Örebro Tekniska gymnasium. Då har namnet Olle Schjölin dykt upp i  mitt huvud. Olle S, född 3 mars 1896, och bördig från i Karlskoga, tog ”internationellt flygcertifikat” vid Thulins flygskola 17 juli 1916 (nr 20 på den lista över certifikaterövrare som finns i Flyghistorisk Revy om ”Flygpionjärerna i Landskrona och Ljungbyhed”). Han titulerades där ”herr” och tjänstgjorde sedan 1917-18 som värnpliktig flygförare på Malmen.

Han flög sedan i det kommersiella flygföretag AB Motorkompaniet i Örebro som i augusti 1918 hade satts upp med Karlslund som bas bakom vilken egendom stod den progressiva familjen Dieden. (Karlslunds grisar sägs ha haft elektrisk belysning före örebroarna). Jag tror dock inte att bröderna ännu var involverade i själva flygandet, som till stor del bestod i rundflyg bakom vilka stod några affärsman. Även Yngve Ligner fanns i styrelsen. Han fick sitt certifikat hos Thulin två veckor före Schjölin och man kan väl se dem som kurskamrater.

Olle Schjölins flygverksamhet i Örebro beskrivs relativt ingående i Lars Axelssons artikel (del I) i SFT 4/1997 om Örebros tidiga flyghistoria. I del II i SFT 5/1997 är Schjölin ej längre med eftersom han skadades så svårt vid en motorcykelolycka 20 december 1920 att han måste sluta flyga. Hans bana som flygare blev alltså kort. Under våren 1921 reste han till USA och blev där verksam inom bilindustrin. På 30-talet var han några år tillbaka i Sverige och arbetade för Volvo vilket resulterade bl a i Volvo PV 60 som dock kom att tillverkas först efter kriget. Han återvände i samband med krigsutbrottet till USA.

I SFT nr 4/1990 finns en artikel ”Olle Schjölin – flygaren och bilmannen” som jag tyvärr inte har tillgång till. Bilmannen Olle nämns ofta på webben, då främst på sajter om Volvo och amerikansk bilhistoria . Man kan bl a se att han hade ett flertal patent inom bilbranschen. Googling på ”Olle Schjolin” ger mycket. (Man kan gärna pröva med andra stavningar men denna verkar vara bäst. ”Ole” kan förekomma, liksom ”Eric”. I Axelssons två artiklar är namnet konsekvent stavat Schölin vilket dock är fel. Jag har förresten alltid stor nytta av SFT:s dokumentdatabas, utan ett sådants sökbara register är en ”analog dokumentsamling” av betydligt reducerat värde,  men man får här, liksom alltid, se upp med stavningar och annat som kan ”knasa”.)

Från en patentskrift:

Schjölins höjdrekord 1919 om 5000 meter är nämnt i SFF Kronologi.

Några lästips för bilintresserade:

http://www.automania.be/nl/auto/volvo/volvo-geschiedenis/de-vooroorlogse-volvo-s.html Här finns nostalgiska bilder (Venus Bilo, Volvo Carioca) samt även bilder av svansmotorprojektet PV 40 samt dess högst speciella motor, där jag minns den senare från ett besök på Volvos motormuseum i Skövde förra året. Här har jag lånat bilderna härom på sajten:

http://www.carofthecentury.com/spy_photographer_meets_gm_employee_with_shotgun.htm : Om amerikanska experimentbilar på 30-talet och Schjölins insatser därvid, ibland ganska resoluta.

http://www.hemmings.com/hsx/stories/2006/04/01/hmn_feature16.html : Här kan man bl a läsa på engelska om Volvo PV 40 och dess 8-cylindriga tvåtaktsmotor med cylindrarna i X-form och med en Roots-kompressor.

http://svammelsurium.blogg.se/2009/february/bortglomdheter-fran-volvos-gommor.html : Bilder av olika utkast och projekt, bl a av PV 644 som vi förskonades ifrån

http://www.boliven.com/patents/search?q=inventor:(”OLLE+SCHJOLIN+ERIC”): Här hittar man Schjölin-patent.

PV 36, Carioca, bild via Wikipedia.

Sudden

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: