Skrivet av: Sudden | 2010/07/29

Om SFF på Facebook, sidtrim med mera

Lätt reviderad 30 juli om varför Safir-rodret är skränkt samt 31 juli.

För flera månader sedan skrevs det på forumet att SFF fanns på Facebook men det kom ingen ”officiell” kommentar och det var onekigen litet konstigt. På senare tid har från Flygbasgruppen (H-E Fredbäck) kommit besked om att nu finns gruppen (och SFF) på Facebook och att det är bra. På Facebook är ju alla med, både Obama och Bildt och några 100 miljoner till framhåller Hans-Erik F.

Nu har dock SFF webbmaster skrivit litet i saken, och jag håller med honom när han menar att det är bra om man kan hålla sig till SFF forum. Alla hittar lätt dit och kan läsa allting, även icke-medlemmar kan skriva på forumet sedan de registrerat sig. Det finns väl några olyckliga som är blockerade vad gäller skrivning av inlägg men jag tror de kan läsa inläggen, och så finns förstås många andra som inte vill skriva på ett forum överhuvudtaget eller i varje fall inte på SFF:s.

Jag har svårt att förstå Facebooks många finesser och användningar. Jag har kanske ett överdrivet behov av att ha kontroll, men jag vill gärna veta att ”alla” kan läsa mina visdomsord samt  att inte alla kan läsa vissa andra saker jag skriver.

Nå, Facebook ger möjlighet till personliga meddelanden och att ta kontakt med folk och det är väldigt bra. Annars känns väl inte alla korta besked om vad folk gör så viktiga  men å andra sidan är samtalstonen så mycket lättsammare än på SFF forum.  Och det publiceras en hel del jag tycker är av värde som att en vän lägger ut mp3-filer med gamla schlagers och andra låtar (allt är inte flyg här i världen…). Det finns en del mystiskheter som att  jag erbjöds av ”systemet” att bli ”vän” med min äldste son och en f d arbetskamrat. Beskrivningarna av dem var dock så oklara att kunde inte identifiera dem säkert men arbetskamraten hade dock vänner som jag kunde känna igen! Och sonen har bekräftat att det nog (?) var han.

Jag försökte ta reda på vad som finns på Facebook med anknytning till SFF och fann dels den officiella ”gruppen” samt undergruppen om flygbaser. Båda verkar inte innehålla något av substans ännu. Undergruppen förefaller begränsad till SFF-medlemmar. Därtill kunde jag hitta detta  (vad det nu är) samt denna ”grupp” som tidigare sagts handla om SFF men nu har ämnet blivit flyghistoria mer allmänt.

Litet rörigt är det allt. Men nu till rent flyg! På SFF forum har det frågats varför Safirens sidoroder är så ”skevt” och det har kommit några svar. Så där halvsanna om man skall vara petig. Det frodas många myter när det gäller flyg, men lyckligtvis behöver inte piloter alltid veta exakt varför flygplan beter sig som de gör. De kan flyga länge ändå, ofta ända till pensioneringen.

När det gäller problemet med att enmotoriga plan inte inte vill gå rakt och beter sig olika åt höger och vänster finns det väl minst 4-5 orsaker till detta, varav en är slipströmmen. Som jag ser det är Safir-rodret vridet för att anpassa sig till den spiralvridna slipströmmen. (Nja, det är nog inte så. Se min kommentar.) Rimligtvis vill Safiren gira när man ändrar fart eller gaspådrag som alla andra. Senare Safirer har en sidrodertrim som består av en liten pilotreglerad ”trimtabb” längst bak och längst ned på sidrodret som förefaller vridet som vanligt. Se exempelvis här. (Sedan finns ju förresten ”fusktrimmar” i form av justerbara fjädrar; jag minns höjdrodertrimmen på segelplanen Ka 6CR och Ka 6E.)

Messerschmitt 109 ansågs litet jobbig eftersom det inte fanns någon sidtrim, utan man fick hålla emot med foten. Detta gällde möjligen inte alla versioner, och sidstyrverket ändrades också med tiden. Här en ritning på en relativt sen version (Bf 109K tror jag):

Observera att fenan är snedställd, har en osymmetrisk profil samt det finns en ”tabb” som gör sidrodret lättare i pedalerna (lättroder).

I Pilot’s Notes för Hawker Tempest kan man läsa under ”Handling Instructions, General Flying”: ” Directional trim changes with variation in airspeed and throttle setting, and full use should be made of the rudder trimming tab to avoid flying with sideslip. This tab, however, is very sensitive and should, therefore, be used gently. Fore and aft trim is affected by changes in directional trim: left yaw produces a tendency for the nose to drop, and right yaw for the nose to rise.”

Sedan har vi alla berättelser om hur svårt det är med sporrhjul, hur planet vill gira vid starten m m. Det finns flera tänkbara orsaker till problemen; slipström, ren vridning, gyrokrafter (när planets stjärt höjs när man fått litet fart) m m.

Junkers Ju 52 hade, liksom var vanligt för flermotoriga plan en gång, snedställda motorer. Stannade en vingmotor blev slipströmmen på fenan (eller fenorna; de var ju ofta placerade just med tanke på att få en slipström på sig) sådan att ett girmoment uppstod, riktad åt rätt håll. På bilderna här eller nedan kan man se hur Douglas använde denna princip på den första ”DC-4E” men att man senare klarade motorstopp-problemet på annat sätt (kraftfullare sidroder?) på den vanliga DC-4:an:

Hans Walther har skrivit att ABA:s Ju 52:or senare fick rakställda motorer och han har visat en liten kalkyl vad snedställningen kunde antas innebära i ökad bränsleåtgång.

Avslutningsvis en väldigt fin bild jag nyligen såg i Aeroplane Monthly. Denna fas i flygningen väcker mina minnen av när man startade från marken med gummimotormodeller.  ”Rise Off Ground”, alltså ROG, var inte alltid så enkelt att åstadkomma. Det krävdes i vissa tävlingsklasser och ROG var en term jag minns från amerikanska modellflygtidningar för 60 år sedan:

Den skarpögde kan se att bakkroppens översida är dukad på det vänstra planet och fanerad på det högra och detta är en av skillnaderna mellan DH.82 och DH.82A. Vidare ser man att det högra planet har de ”strakes” framför stabben som britterna införde i början av 40-talet och som skulle göra spinnegenskaperna litet vänligare. De fanns inte hos det svenska flygvapnets Sk 11.

Sudden, som hoppas att han inte spridit alltför många feluppfattningar

Responses

  1. Hej

    Ang FB. Har efter långa övertalningar just gått med på att regga mig på ”Fejan”. Kan bara hålla med dig i dina funderingar. Kanske har jag inte förstått alla finesser ännu men jag är nog mer en mailmänniska när det gäller kontakter med vänner. Dock är väl funktionen att man kan ladda upp kommentarer och bilder från mobilen ganska bra?

    Och visst nöje har jag haft genom att nästan i realtidtid kunna följa en kompis Lapplandsresa som han uppdaterar via mobilen

    Hans

    Gilla

  2. Hej Hans! Jo, Facebook kan användas på många sätt. Liksom bloggar som jag sett användas i stället för vykort till släkt och vänner när man gör en långresa, t ex en några månader lång vistelse i Argentina med rundresa inkluderande Eldslandet.

    Själv klarar jag knappt av att använda min mobil till att ringa med.

    Så har jag grubblat på skränkningen av Saab Safirs sidroder. Jag kan inte minnas att jag sett den någon annanstans. (Tror inte ”föregångaren” Bestmann har den men hur är det med vissa Zlin-typer som jag hört var influerade av A J Anderssons Bücker Bestmann.) Till slut kom jag fram till att skränkningen gör nytta genom att rodrets bredd ökar så markerat nedåt. Luftkrafterna över rodret får en resultant åt ett håll men de är fördelade på ett sådant sätt att det blir inget moment kring roderaxeln. (Jfr principen för flettnerroder eller tung- och lättroder.)

    Jag fann på webben en förarinstruktion för Safiren där man kan se hur inverkan av skränkningen förklaras, litet kryptiskt:

    Rodrets varierande bredd tror jag är väsentlig i sammanhanget.

    Sudden, som kanske tänkt fel i sin sömnighet

    Gilla

  3. Hi there all Face book users.

    I have, for some reason I can not explain, never liked face book and never used it. After reading this

    http://www.bbc.co.uk/news/technology-10796584

    Face book is a no-no. Big brother knows too much about me as it is.

    Erik.

    Gilla

  4. Hej Erik!

    Kul att höra något från dig.

    BBC-artikeln är bra tycker jag efter en snabb genomläsning. Den nämner de oklarheter som finns om vad som visas och för vilka. Man får klart för sig att uppgifterna om de som är registrerade används för diverse ”egna” syften, hur man snokar på folks e-mail-trafik (eller åtminstone adresslistor) m m.

    Om sedan SFF skall finnas på Facebook eller inte är en annan fråga. Som ni nog vet tycker jag och flera andra att SFF inte riktigt vet ”hut och hyfs” vad gäller modereringen av forumet och dessutom inte fått någon fart på det. Även i övrigt känns SFF litet gammaldags och har agerat ganska fult som mot Roy Fröjdh. Allt detta gör ju att man skulle önska sig något bättre på webben från SFF (och även IRL). Att SFF-styrelsen ”ändrar sinnelaget” även om jag misstänker att man har support från vissa ”tysta” (men ibland inflytelserika…) medlemmar.

    Sudden

    Gilla

  5. Sidrodertrimmen i C/D versionerna av Safir har inte med olika effektuttag att göra utan tillkom då bränsletanken flyttades från kroppen till två vingtankar. Eftersom bränslet förbrukas från en vingtank i taget blir asymetrin i Safiren med sin förfinade aerodynamik märkbar redan vid 10-15 liters skillnad!

    Intressant och se hur vissa reagerar omedvetet instinktivt negativt för det okända. Om man inte förstår något måste det ju vara livsfarligt! Förstår man inte att Facebook är helt och hållet interaktivt och att du själv helt bestämmer vad ”Big Brother” och andra ska se är det lättare att tro på allt skitsnack som står på Aftonbladets websida om FB. Facebook är inte mer no-no än att skriva på SFF forum så länge sunt förnuft råder!

    Gilla

  6. Hej Chrille!

    Tack för skälet att man tyckte det behövdes en sidtrim på senare Safirer. Som gammal modellflygare är jag dock fortfarande intresserad av hur AJ (eller Saab) kom på att skränka sidrodret. Snurrade förresten inte snurran åt andra hållet i 91A?

    Jag har inte sett en sådan skränkning någon annanstans. Som segelflygare enbart har jag aldrig bekymrat mig om sidtrim, däremot fanns ju en höjdtrim. I den mån man brydde sig när man jagade termikblåsor och hattade fram och tillbaka med farten och därtill var ganska tung; trimmen räckte ofta inte till.

    Minns dock en Spatz, SE-TDO, som jag tyckte var sned och även i övrigt en plåga, speciellt för en reslig person.

    Facebook är litet svårbegripligt, men jag är nu den människotyp som vill ha kontroll fast jag inte kommer ihåg hur jag (senast) råkat ställa mina ”privacy settings”. Det är ju litet av en humörsak.

    Gick med i Facebook för kanske tre år sedan men begrep inte vitsen. Senare när jag blivit aktiv på nytt har jag åter fått kontakt med bl a en son till en gammal marinflygare vid F 2, senare flygledare i Jönköping och innan dess vid ”Jönköping Västra”.

    Sudden

    Gilla


Kommentera

Kategorier

