Skrivet av: Sudden | 2010/08/01

Kring konsten att översätta en instruktionsbok

Lätt kompletterad 4 augusti.

Som jag berättat i mail till några och på Facebook har jag skaffat en ny bil, en lätt begagnad Citroën C3. I flera avseenden ett lyft mot min gamla Golf Variant som gått ca 24.000 mil. Den var den bästa bil jag haft och hade mycket liv kvar i sina väsentliga delar, även om jag insåg att vi efter snart 12 år tillsammans snart måste skiljas åt. Men hur och när? Försöka med Bilprovning även i maj 2011?

Nu löste det sig av sig självt 6 juni då jag blev påbackad i ett trafikljus-kö av en busschaufför som kört sin ledbuss alltför långt fram och tyckte att hon måste korrigera läget. ”Såg du inte att jag backade?” var hennes första ord till mig. I sitt samtal med SL:s trafikledning sa hon även ”Gubben står bredvid mig nu” och jag hajade till. Men hon hade ju onkeligen rätt, man blir ju 72 nästa gång. Nå, hennes försäkringsbolag tyckte inte att min bil var värd att reparera utan erbjöd sig att lösa in den och jag tyckte jag fick ett bra bud.

Sedan var det en del skoj turer – så här i efterhand i alla fall – innan bilen för några dagar sedan blev borttransporterad från min P-plats hemma. Bilen var fullt körbar sedan jag fixerat strålkastarna med gaffatejp. Fast de pekade nog litet snett.

Nå, när jag först såg min nya bil hos handlaren märkte jag att höger bakljus var trasigt, men lampan byttes före leverans. Härom dagen observerade jag på något sätt jag inte minns att den vänstra lampan nu hade lämnat in. Jag tog fram instruktionsboken och kliade mig i huvudet. Franska bilar sägs ju vara litet excentriska och det franska språket sägs vara mer exakt än andra språk så kanske inte alla subtiliteter går fram på svenska tänkte jag:

Jag brydde mig inte så mycket om att ”märka ut den trasiga lampan” som man instrueras att göra av någon anledning. Däremot undrade jag var bakljuset satt; att det måste vara högst upp kunde vem som helst se utifrån, men varför omnämndes detta ljus  inte i instruktionsboken? Jag tänkte inte på att lampan i denna position har en dubbel funktion, vilket den uppmärksamme läsaren ser av lamptyp-angivelsen. En sådan lampa heter förresten ”Feu rouge et stop” på franska enligt den lampförpackning jag köpte på macken. På svenska blir det ”Bak-, stopp- och blinkerslampa” medan engelskan är rakare: ”Double filament stop tail”. 

Ordet ”mutterkåpa” var intressant men jag kunde se en ”plastplopp”, ca 18 mm tvärs över, som såg typiskt borttagbar ut. Fanns säkert något specialverktyg, men den den gick  att få loss ändå, utan våld, men jag misstänker att den numera inte snäpper in ordentligt. Nå, bakom fanns en mutter, troligen ”den yttre muttern”, ganska djupt in. Fick tas med flacktång och pincett, illa (en gång fanns vingmuttrar…). Jag trodde det skulle finnas en ”inre mutter” under eller djupare på något sätt men icke så. Jag bände lätt på det stora ”lampglaset” men det satt fast i nedre änden; ingen snäppgrej. Under denna process ramlade pincetten ned och försvann med ett glatt klingande i bilens inre.

Vad mittbilden i instruktionsboken visar är ganska lätt att se och den gula pilen pekar på ”mutterkåpan”. Men vad visar den högra bilden för del av bilen? Och var finns ”den inre muttern”? Nå,  jag kom ihåg att när jag fick bilen var inte bagageutrymmets filtvägg-panel riktigt ditsatt så jag gissade att man hade bänt loss den för att komma åt höger bakljuslampa. Och mycket riktigt, jag bände undan filtväggen och kunde se ”den inre muttern”, och sedan var det lätt att lossa på hela paketet. ”Lamp-plattan” satt fast med plastfjädrar (snäppen; inte bara två som instruktionsboken antyder) och det var ju litet pilligt. Och hur är plasten om 10 år? Men det är  imponerande vad man gjuta/forma  i plast. Och man minns ju alla sönderrostade skruvar i olika bilars lamparmaturer man kämpat med genom åren.

Lampan var rejält svartnad. Tog en promenad till macken och köpte en förpackning med två nya lampor.

Översättaren har nog inte haft det lätt med de franska orden på de olika detaljerna och med kravet att texten skall vara kortfattad. Meningen ”I bagageutrymmets sidoutrymme knäpps lampan loss och kontaktstycket kopplas loss, för att komma åt lampan” är ju strängt taget obegriplig innan man funnit ”den inre muttern” eller begripit den högra bilden. Lyckas man förstå vad den visar finner man att ”den inre muttern” faktiskt är åtkomlig genom ett litet hål i filtväggen.

Men översättaren är i alla fall en ordentlig person när han påpekar att man skall återmontera enheten när lampan bytts.

Efter att nu ha klarat av det hela inser man hur svårt man har att fatta saker och ting ibland – och hur lätt det hela egentligen är när man kommer på vad författaren menat.

Instruktionsboken visar hur mycket av logik och mjukvara det finns i bilen jämfört med VW Golfen från ca 1996, och jag kommer att tänka på denna kända skröna, bl a när jag försöker förstå hur låsen/nyckeln fungerar. Eller kan att fås att funka i vissa utrustningsoptioner. Ett problem med instruktionsboken, förutom de litet dåliga illustrationerna, är förresten att man inte vet vad av det som beskrivs är optioner som ens bil kanske inte är utrustad med. Det finns exempelvis en knapp som sitter ”väldigt centralt” men som jag f n  tror inte har någon som helst funktion i min bil. Andra optionsknappar är dock klart bara  plastploppar.

Fler exempel på mindre lyckade bruksanvisningar finns hos Avigsidan.

Det är kul med en ny bil. Fast det ryms förstås inte så mycket som i Golf Varianten. Min son Robert var orolig att tre personer, en hund, en hundbur och en stor resväska inte skulle rymmas men jag tänkte att en hundbur kan väl inte vara så stor. Men det kan den!  Jag blev lätt chockad men som tur var kunde den tas isär i två halvor.

Jag hade tänkt ta med litet om en Citroën-ägare jag minns, inte bara bilen ansågs excentrisk, men jag hoppas jag får anledning skriva om denne trevlige televerkare (verksam inom den s k sjöfartsradion) någon annan gång.

Sudden

Responses

  1. Hej

    Citroen har åtminstone tidigare varit ett lite uddamärke. Jag har en kompis som bara kör Citroen ( företrädesvis äldre) så jag har fått lite inblick i den världen. Tom följt med på någon träff vid ”kakslottet” nära Mariefred.

    Rekommenderar dig starkt att gå med på Svenska Citroenclubbens forum. De verkar väldigt hjälpsamma och man kan få tips i trådarna. Är själv med på stcs, ett Saab forum. Har haft en enorm nytta och säkert sparat åtskilliga 1000 lappar för att hålla min gamla 9000 CS rullande.

    Hans

    Gilla

  2. Våra två senaste bilar, en Opel Astra och nu en Ford Focus, är i stort alldeles utmärkta konstruktioner. Men till skillnad av den Volvo och de SAAB:ar vi hade innan dess får man mobilisera sina yttersta handkrafter, sitt yttersta tekniska tänkande samt sitt yttersta tålamod för att byta en strålkastarlampa. Speciellt gäller det den sida där batteriet sitter.

    Hälsningar
    Gnöl-Lars

    Gilla

  3. Hej Lars et al,

    Some time back we had an Audi 100, a rather old model, but it served us well. It was roomy and very economical to run. But it had a couple of problems. When you opened the bonnet there was room for two of us to sit in comfort and work. However, although there was space galore all components were installed well hidden in dark and inaccessible corners and, if it was at all possible, behind some other unit which had to be removed before serious work could be commenced on the component that needed your attention. She was a pig to work on.

    The other problem was the boot always looked like a swimming pool from all the condense that the boot lid produced. I installed a drain pipe at the end which took care of that problem.

    We drove that car until we decided that it was not worth our time to take it for its annual test. The scrap yard offered me £40 for the scrap metal but charged me £40.00 for discarding the tires. My last memory of this Audi was a block of metal about a metre by 80 centimetres by 80 centimetres or thereabout. I stood there watching that clump of metal remembering all the joy we had had when it pulled our caravan all over England and Ireland.

    Erik

    Gilla

  4. Håller med Gnöl-Lars. Jag har också en Frod Focus och var tvungen att byta en strålkastarglödlampa för en tid sedan. Jag har inte speciellt stora händer, men i det här fallet var de alldeles för stora. Jag fick skavsår och skärsår på händerna när jag försökte vrida loss ringen som höll lampan. Och så föll det sig inte bättre än att ringen slant och försvann in i motorns labyrinter. Trots sökande med ficklampa hittade jag den inte. Inte heller fick jag den att falla till marken trots växelvis backande och körning framåt med knyckar. Naturligtvis var den special och bildelsfirman där jag köpt glödlampan hade ingen liknande ring. Inte heller Ford handlaren i min lilla hemstad. De fick beställa den och det tog ett par dagar innan jag hade den i min alltför stora hand och kunde trixa in den på plats igen. Det är med stor tacksamhet jag varje morgon ser två ljuskäglor i vägen framför mig när jag startar bilen. Jag vet ännu inte vad jag gör nästa gång jag bara ser en.

    Gilla

  5. Sven,

    Easy, replace the bulb.

    Erik

    Gilla

  6. Erik, Om du vore lite närmre skulle jag sparaka dig på smalbenen, din store skämtare.

    Gilla

  7. Kul med så många kommentarer, mitt inlägg var ju verkligen att ”koka soppa på en spik”. Eller en rostig skruv. För det handlade det ju ofta om förr i tiden vid byte av diverse lampor; nämligen att lossa skruvar som rostat fast eller samtidigt lösts upp tillsammans med omgivande plåt. Senast var det för kanske två år sedan då jag lade ned mycket möda och snille på att byta en skyltbelysningslampa på min Golf. (Sällan har så mycket möda spillts på så få watt…) Jag måste ju hitta på något att ersätta skruvarna med.

    Förr började man att kämpa med rostiga detaljer framifrån när det gällde strålkastarna, se http://www.websitefolder.net/VPAUTOPARTS/Framre_belysning.asp . (Finns stråkastarpottor numera?)

    Här en bild från 2 juni 2002; uppställning för kortegen genom sta’n till Gärdesloppet. Med bilar från en tid då man kom åt strålkastarna framifrån, rundsmorde var 250:e mil eller så, samt då det inte var så länge sedan då män män hade burit hängslen. Tyvärr är kvinnan skymd men hon var amerikanskt 30-tal också.

    Sudden

    Gilla


Kommentera

Kategorier

