Skrivet av: Sudden | 2010/08/03

Om Flygvapenmuseum samt några bloggtips

Jag råkade på Fredric Lagerquists blogg se att signaturen Laverdure skrivit om ett besök på det omgjorda Flygvapenmuseet. Jag tittade därför in hos Laverdure och naturligtvis skriver han på sitt sarkastiskt raljanta sätt som ju på många sätt har sin charm. Han har ju tidigare skrivit om omgörningen till ett ”glass- och ballongcafé”, något han inte gillar.

Armémuseum genomgick en liknande nygestaltning för nu rätt många år sedan.

Sedan sökte jag på webben något helt annat, nämligen en detalj om fjällvandring vid Kebnekaise, och hittade då Sven Wennerströms blogg. Sven W är tydligen ”privatflygare” (jag hoppas termen är OK, ”sportflygare” är det visst inte) men han skriver alltså även om annat. Nå, jag fann att en bekant till honom, vid namn Richard, gjort ett mer utförligt reportage från Flygvapenmuseum som finns på Sven W:s blogg här

Därtill har denne Richard en egen blogg , ”Världen enligt Rilleman”, som kan vara intressant. En annan blogg av Morgan Eklöf om ”Fordomsteknik” stötte jag på i en kommentar till musei-reportaget och den berör det svenska kärnvapenprogrammet  i en text om tidig kärnkraftteknik.

En av mina Facebook-vänner hade besökt museet och visat några bilder och jag förstod då att det inte är så lätt för de som vill fotografera flygplanen.  (Å andra sidan visar Richards rapport att man kan komma nära vissa av dem.) Jag tipsade nu denne vän om Laverdures rapport och han svarade då att efter ytterligare ett besök, nu tillsammans med en liten dotter för en god far gör ju det, det slagit honom hur få plan som nu var utställda. Han ställde mig i förbifarten då frågan hur många det fanns där tidigare.

Jag kikade först in på Flygvapenmuseums sajt men fann inget direkt om hur många plan som nu visas. I övrigt finns information för de flyghistoriskt intresserade som vill veta ”detaljer” trots att museet nu satsar på en annan typ av besökare. Vidare letade jag i min bokhylla och fann en museikatalog från 1984 och några info-blad från ÖFS som med största säkerhet är samtida och som visar vilka plan som då var utställda. Man ser hur tätt de stod. Detta var innan utbyggnaden österöver kom till, där  B 3, B 18, J 33, Capronin, Armécub:en  m fl ytterligare plan kom att stå/hänga.

Här är ÖFS-översikten:

Här kan man i museikatalogen från 1984 se de plan listade som då inte var utställda:

Fredric Lagerquist (och andra) har på SFF forum före nyöppnandet nämnt att museet inte längre avser visa vissa plan samt har en deponerings-policy som kan vara oroande. Plötsligt kan en Sk 15 ha försvunnit ur landet.

Med hjälp av bl a foruminlägg kan man nog kartlägga vad som fanns utställt inomhus åren närmast före ombyggnaden. De var avsevärt fler än 31, en siffra som nämns i ÖFS-översiktsbilden. Häftet ”Alla tiders flyg”, 2001 års upplaga, om samlingarna på Flygvapenmuseum beskriver 54 flygplan/robotar, men här ingår plan som stod utomhus.

Vi har väl ännu inte på SFF forum sett någon rapport från omgjorda museet vilket något förvånar mig. Kanske folk som har något att berätta hellre satsar på en blogg. Trevliga bloggar och sajter med teknikhistoria och tekniknostalgi finns det många av och jag återkommer med några tips.

Tillägg: Här ett bildcollage med bilder från museet som jag tagit åren 2002-2004. Som synes är jag inget proffs på bilder och formning av bloggsidor och användning av bloggfinesser. Vidare ändrar och lägger jag ofta till saker sedan jag först publicerat inlägget, vilket kan vara förbryllande. (Jag ser att min bloggpost redan med någon slags automatik (pingback) tagits upp i två bloggar jag nämnt, då med en formulering som nu ändrats).

Jag tror bilderna i collaget talar för sig själva:

Sudden

Annonser

Responses

  1. Jag tycker också att det är märkligt att det inte skrivits mer om Flygvapenmuseum och jag tycker att det är synd att tonläget i vissa fall är så högt uppskruvat.

    Freds kritik om deponeringspolicyn (eller bristande kommunikation kring denna) är relevant och förtjänar att tas på allvar.

    Annan kritik, om utställningarnas utformning, belysning och målgrupp, kanske behöver utvecklas och nyanseras ytterligare. Museet har utan tvekan utvecklats och kalla kriget-utställningen verkar spegla hur museer generellt utformas numera. Man kan naturligtvis ha olika åsikter om huruvida det är bra eller dåligt.

    De bilder och berättelser jag har sett och hört har absolut inte avskräckt mig utan jag ser verkligen fram emot ett besök nästa gång jag är i Sverige.

    Angående privat- eller sport så är ju detta i USA (där jag flyger) två olika typer av certifikat med olika rättigheter och begränsningar. Eftersom jag har ett Private Pilot i mitt FAA-certifikat och att jag tycker att ordet ”pilot” har yrkesmässiga konnotationer använder jag gärna privatflygare.

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: