Skrivet av: Sudden | 2010/08/08

Modellflyg: Sigurd Isacson, Sven Wentzel, Curry Melin och ett museum

(Ett P S. om Sigurd Isacsons bortgång är tillfogat 9/9-11 och ett ytterligare 2/7-13 med ett tidningsklipp inför Uppsala-SM 1938.)

Krokigt går mina tankar. Från Saab Safir vars sidoroder jag grubblat litet över nyligen (det finns förresten en facebook-grupp om Safiren) till minnet av att Sigurd Isacson väl bland sina ”prefab”-modeller (pre-fabricated) faktiskt även hade en Saab Safir. Jag fann så att i Simrishamn i sydöstra Skåne har öppnats ett modellflygmuseum. På Svenska Modellflygares OldtimerSällskaps sajt  presenteras museet och på en bild ser man Sigurd Isacson med sin kända modell av Auster, den modell som var början på en affärsverksamhet som kom att utvecklas långt.

Linköpingspojken Sigurd började redan på 30-talet med klassiska friflygande modeller, vann i en klass redan vid våra första SM på hösten 1938 och skaffade sig sedan en flygteknisk utbildning i Norrköping och blev under kriget känd i utländsk flygpress för ett ”projekt” till ett s k ”tungt jaktplan” som säkerligen byggde på något Blohm & Voss patent som han sett och använde för ett examensarbete e d:

1947 tog han till fram en enkel modell i balsa och kartong av en Auster. Det mesta var färdigt, bara att limma ihop. Björn Karlström hade assisterat med ritning och ”målning och märkning”. Tidskriften Teknik För Alla, TFA, ursprungligen med teknikpedagogiska ambitioner, hade väl också bidragit på något sätt varför planet fick den registrering det fick. Det tipsades om ”polflygning” runt en pinne man riggat upp t ex med hjälp av ett strykjärn på parketten i ett något röjt vardagsrum.

Stor succé. Verksamheten växte, det räckte inte bara med kvarterets grabbar som i källaren i huset på Lidingö förpackade delarna där det mesta kom från en firma i Bollnäs. Sedan blev det fler modeller; Örnungen, Mustang (man måste ha fantasi för att se likheten och den var inte lyckad tyckte jag; landställen bröts lätt loss ), bilen Blue Bird (som kunde förses med flottörer enligt denna typiska annons från 1949), Safiren (som jag gissar knappast kunde flyga; har ett minne att jag sett den hemma hos en skolkamrat). Och mer ändå såsom ”swingline-modeller”. Han blev Jetex-pionjär (jag tror jag tog bilden i Optand-museet) och uppträdde med helikoptrar på Östermalms IP på Modellsportens dag med mera. Kallades ”Papp-Isak” av en av mina modellflygkamrater.

Efter en tid med bilracing blev det konstruktion och tävlingar med motorbåtar. Han har åtminstone fram till på senare år setts på oldtimertävlingar för modellflyg, var även flyghistoriskt verksam i Halmstad och fick Söderberg-plaketten 2003 för att han genom sina modellbyggsatser populariserat flyget bland ungdom. Vi råkade hamna bredvid varandra i bussen till årsmöteslokalen på F 16 och jag tog ett djupt andetag när en så stor man satte sig ned bredvid mig. Jag frågade litet kring Björn Karlström som jag trodde Sigurd hade kontakt med, men det var tydligen för länge sedan.

Sigurd vann en tävlingsklass redan 1938 vid landets första modellflyg-SM som gick i Uppsala. Den föregicks av en tidningsartikel i Upsala Nya Tidning där man ser ”tävlingsledaren” Sven Wentzel som gör ett uttalande om modellflygets nytta och fostrande inverkan. Notera Sven W:s eleganta kostym med damasker. En så utsökt formad modell som ”Flygande maran” kräver en sådan klädsel:

På bilden nedan ser man bland vinnarna Sigurd Isacson (gummimotor-kroppsmodell 75-100 cm spv) samt en viss Nils Melin (stavmodell) som senare blev känd som en av våra första TV-meteorologer, nämligen Curry Melin :

Curry M innehade även en Caterpillarnål, se SFF kronologi för 1949. Blev tvungen att tillsammans med föraren hoppa från en Bestmann över Bogesund av någon anledning man kan fundera över. Som kollegan Leo Rannaleet säger i samband med Curry M:s bortgång: Han var en väldigt glad prick och en duktig meteorolog. Han var ibland lärare på våra kurser och det var alltid roligt. Han började, som så många på den tiden, som meteorolog i flygvapnet och om sitt fallskärmshopp från ett störtande väderplan kunde han berätta med stor humor.

Fortsättningen av tävlingsreportaget återfinns här samt även en bild och en notis om en bortflygning.  Att ett flygplan försvann så ordentligt bakom ”den von Bahrska häcken” lät litet förbryllande men Google kan visa oss att det inte är någon vanlig liten trädgårdshäck precis.

Tidningsklippen är från Arthur Warensces klippbok. Några bilder är mina avfotograferingar ur Sigurd Isacsons memoarer på Örnförlaget, ISBN 91-630-8426-0. ”Äventyr och segrar med flyg, bil och båt”.

Tillägg: Sigurds Auster lever än, se http://www.smallflyingartsforum.com/YaBB.pl?action=print;num=1154474863

Tillägg 1 januari 2011: Curry Melin och även andra insåg att en ibland gråmulen tillvaro måste lättas upp ibland: http://www.youtube.com/watch?v=MePTadhPvR4&NR=1

Sudden

P S (9/9-11). I början av augusti 2011 såg jag en dödsannons för en Sigurd Isacson i som avlidit 29 juli. Jag var ganska säker på att  det avsåg  modellflygaren m m  Sigurd I men först 9 september hittade jag en bekräftelse i form av mycket bra ”minnesord” på ett modellflygforum här.

P P S (Tillfogat 2/7-13) . Ytterligare ett tidningsklipp inför Uppsala-SM 1938. Herr Elis Strömqvist visare en modell av en Stinson Reliant (?) 

Annonser

Responses

  1. Nu Lasse
    vaknade den nostalgiska ådran.
    En Auster-modell flygande runt mammas strykjärn, det var tider det. Tur att det var tyngd i dessa strykjärn så de stod stadigt. Med dagens lätta järn är jag tveksam till att de skulle stå kvar. Austermodellen är, så vitt jag minns, den enda flygande jag köpte. Annars var det bara segelkärror som gällde för mig och då konstruerade jag själv och köpte bara balsaribbor och balsaflak. Det blev billigast och kassan var alltid skral.
    Wentzels på Apelbergsgatan 48 minns jag. Kanske mest från all reklam.
    Det var tider det.
    Egon

    Gilla

  2. Hej Egon!

    Kul att det väcker minnen. Du är väl några år äldre. Jag ”konstruerade” också mycket själv. Senast jag köpte ”lösvirke” hos Wentzels var 1987, och jag tror att det var Lars Wentzel som expedierade mig. (Jag har i varje fall sett honom senare, på Gärdet vid Oldtimerträffen). Han avled härom året.

    ”Polflygning” gav förstås en Google-träff på Roald Amundsen och inte mycket mer men om man sökte sig till engelskan gick det bättre. Med dagens elmotor-modeller kan man leka litet mer. Se http://www.1stmerrickville.ca/events/rtp/index.htm

    I övrigt var det mycket som inte fick plats i mitt inlägg. Dessutom har jag ägnat dagen att ”ordna” mina sparade minnen, foton, ritningar, tidningsklipp o d, och digitaliserat några fler minnen. Jag hittar varje år på bättre och mer logiska sorteringsprinciper för mina minnen, vilket gör att de blir allt svårare att finna…

    Så det kommer mer, i någon form.

    Sudden

    Gilla

  3. Även jag hade en Auster! Minns än ritiningen med de små gubbarna som limmade och hade sig.

    På den tiden jag handlade på Wentzels vill jag minnas att affären låg i hörnet av Mäster Samulesgatyan och Klara Norra. Kanske det fanns flea butiker runt om i stan.

    Gilla

  4. Ny har du fört mina tankar till gympan. Jag var inget vidare på den, trots sådan storheter till lärare som Karin Linden -OS guld i gymnastik i Helsingfors -52, och brandmannen och elitfobollsspelaren i ÖSK Orvar Bergmark.

    PS, Jag handlade nog på Wentzels på 70-talet, under min placering i Stockholm.

    Gilla

    • Hej Sven!
      En annan Örebroare har berättat för mig att staden har en gymnastiktradition med många kända gymnaster. Jag hade i realskolan ett par jympa-lärare som var lite ”allmänt kända” och någon hade visst Örebro-rötter. Så hade vi ju också ”avsuttna militärer”. Kroppsligt är jag en klumpig och lågpresterande person, men i stort sett var relationerna goda med dem och även med de andra lärararna. Men ordning och reda skulle det vara. Minns en vikarierande äldre jympalärare som uppmanade mig att stoppa in skjortan innanför byxlinningen när vi spelade handboll. ”Du ser ju som någon d-a konstnär annars!” (Handboll spelade vi sällan, det var basket som gällde. Skolan hade några stora basketspelare bland sina elever, som spelade i Bromma basket-nånting och landslaget. En hette Sture Herrmann, som omkom i en av de första Draken-krascherna.)

      Fast fransklärarinnor är nog speciella. Minns en engelska-lektion där det frågades om vad ”Sorcerer’s apprentice” betydde och jag kunde svara. Varför nästa fråga snabbt kom från läraren (även fransklärarinna och alkoholiserad vilket jag dock fick veta först 40 år senare när jag för mina gamla kamrater berättade hur hon i flera minuter plågat mig med att korrigera mitt uttal av franska nasal-ljud. ”Märkte du inte att kärringen var asberusad?”) som lyste upp när hon trodde sig ha funnit en elev som kunde musik och så frågade ”Med musik av vem?” med ett leende ”oss invigda emellan”. Och jag hade ingen aning. Det var nämligen en engelsk modellflygare som döpt sitt plan, en teamracing-modell så.

      http://www.youtube.com/watch?v=t2Rfriax4DY Visst har jag njutit av denna musik många gånger men aldrig lagt namnet på minnet, än mindre ”handlingen” och själva historien/sägnen.

      Här i denna tråd kan vi se hur själva ”Trollkarlen” såg ut, dock inte hans lärling: http://www.hippocketaeronautics.com/hpa_forum/index.php?topic=507.0

      Hon hade förresten ihop det med historieläraren också, fick jag veta. Som bar samma namn som en av dagens närlingslivstalesmän som man ofta ser intervjuad i TV och nog ser litet ut som historieläraren, är släkt kanske. Varvid jag tänker på…

      Ja, det är mycket med ens skoltid som man får veta först decennier efteråt när man snackar med gamla skolkamrater. Det berikar livet.

      Men nu är vi långt från Wentzels och inte minst vad det var för grej som var så viktig att köpa där. Får ta det en annan gång.

      Sudden

      Gilla

  5. Hej Sven! Jo, jag kom ihåg Karlströms små gubbar när jag nu fick se dem igen. Tidigare (?) använde Karlström en slags pingvin-liknande figur, kallad ”Agaton”, och det var ibland även hans signatur.

    Här en annan sak Karlström formgivit:

    Det fanns bara en Wentzels-affär men den flyttade omkring genom åren som framgår av historiken jag länkade till. Jag besökte nog Wentzels några år tidigare än du, säg åren 1951-1960 och då var det Apelbergsgatan 48 som gällde. Jag minns att jag en gång tagit mig dit per cykel från skolan vid Gullmarsplan under ”frukostrasten” (kanske jag avstått från maten) men inte hann tillbaka i tid till gymnastiklektionen (man skulle ju klä om, se nedan). Jag fick av jympa-läraren lätta bannor och förmanande ord typ ”hur tror du det skulle gå om jag kom för sent?” , som man nog gör klokt att inte ge något svar på. Men jag kände en viss skadeglädje några år senare när jag hörde att denna hurtbulle och frisksportare (=renlevnadsman) drabbats av en hjärtinfarkt.

    Även med gymnastiklärarinnan i första klass i folkskolan hade jag problem. Hon retade mig för att jag var så långsam i att klä om mig, ”Jumbo-Pelle”. Jag kräktes när jag skulle till skolan de dagar vi hade gymnastik.

    Behöver jag säga att jag inte delar vår skolminister Björklunds syn på hur det skall bli bättre i skolan? Det är inte minst lärarna som är problemet (liksom forummoderatorer). Om man är snäll kan man väl säga att de har ett svårt jobb.

    Trots dessa gymnastiklärare samt en lätt sadistisk musiklärare har jag med åren lärt mig gilla både motion (5 maror, regelbunden motionslöpning i många år, fjällvandring) och musik. Och jag slapp i alla fall gå i Katarina Real på Södermalm, en riktig skräckskola enligt författaren/historikern Göran Hägg och min kompis Olle Ernström som gick där. Jag kom att tänka på det i går när jag i mina gömmor hittade en bild av Olle och mig läsande böcker i vardagsrumssoffan 1949.

    Sudden, som var en lydig elev som var ordningsman i klassen i olika omgångar

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: