Skrivet av: Sudden | 2010/08/13

Några bloggar och sajter- det 100:e inlägget

Senaste dagarna har jag haft kontakt med några av mina läsare och andra som skriver själva. Det har dessutom fått tankarna att vandra vidare så det finns en del att skriva om. Jag ser förresten att detta blir mitt hundrande inlägg. Jag har hållit en takt av ca ett inlägg var tredje dag och därtill kommer ett stort antal kommentarer till mina egna inlägg.

Kenneth Göransson, känd från SFF, har startat en blogg med namn Aeronavium. Trevlig. Han börjar väldigt fint ”från början” med sitt intresse för flyg och med några fina dokumentet 100 år gamla och behärskar till min lätta avund konsten att forma en bloggsida, med att lägga in bilder snyggt m m. Själv har jag kämpat och kämpar med detta. Det är mycket jag tycker är svårt, exempelvis att lägga två bilder sida vid sida, men med tiden har jag lärt mig mer och mer. F ö blir mina bilder nästan alltid större när man klickar på dem; jag har sedan länge slutat med att påpeka detta. Kenneth och jag anlitar båda WordPress men våra bloggar ser helt olika ut. Valmöjligheterna är oerhört många. Så här ser min bloggsida ut på min skärm:

Jag undrar ofta hur andra ser den på sina skärmar. Den vackra (?) blå färgen kom dit helt oavsiktligt tror jag. I övrigt finns det en stor mängd information man kan lägga in; länktips, arkiv, sökfunktion, statistik, översikt av inlägg och kommentarer. Det kan se väldigt olika ut, både i form och innehåll, och allmänt tycker jag bloggar därför är svåra att få grepp på.

Själv tror jag det är bra att lätt kunna se vilka kommentarer som nyligen inkommit. Det går att prenumerera och man då får ett mail om att nu har det kommit en kommentar (och väl också ett nytt inlägg). Jag har som bloggutgivare tillgång till en hel del ”statistik” och annat, bl a om hur antalet besök varierar och försöker fundera ut vad som får besöken att plötsligt öka.

Sökfunktionen verkar inte innefatta kommentarerna – som ett exempel på alla irrgångar. Antagligen hittar ingen sökande min inlagda bild av min (bortgångne) barndomskamrat Olle Ernström på bloggen och kanske ej ens med Google. Synd. Som bloggredaktör kan jag se  bl a vad folk sökt på för ord för att komma till min blogg. Man inser att många av besöken nog är ganska förgäves. Man har inte varit intresserad av vad jag skrivit om utan bara något enstaka ord däruti som Heidelberg, Knausgård,  m fl som saknar betydelse i sammanhanget, som jag ser det i alla fall. 

Vissa skribenter får sina kommentarer införda direkt, utan att jag behöver godkänna dem. En gång godkänd – alltid godkänd verkar det som. Godkännandet  baseras på mailadressen och använder skribenten en annan mailadress än den kända så blir det kontroll. Så verkar det fungera.  

Hans Jakobsson har berättat att han återupplivat sin blogg som nu heter ”Viking Tails”. Det kommer nog att handla en hel del om SAS och Scanair (som är Hans specialitet) samt trafikflyg över huvud taget. Simulera kan han, sysslar med ”riktig simulering”, och han har även hjälpt till med att Jumbo Hostel på Arlanda (som jag skymtade f f g först härom dagen) blivit ordentligt format i viktiga detaljer. Just nu har han lagt ut några tidningsannonser från den gamla goda tiden och jag får bidra med en sådan ur mina samlingar/skanningar:

Annonser blir läsvärda först efter 25 år tycker jag… Så kan man ju konstatera att det som verkar klokt och framsynt kanske ändå inte blir någon framgång. För att nu inte tala om reklamens överdrifter – eller ingenjörernas oförmåga – som Charles Birch-Iensen en gång illustrerade så här:

En mailkontakt med en sällsynt SFF-forumskribent som nyligen besökt Krakow, sysslat med linstyrning samt s k ”rävjakt”, fick mig att minnas sändaramatören och f d FOA-ingenjören Alf Lindgrens sajt och därtill bidrog också att jag i mina radioflygminnen råkat snudda vid zonrör eller ”proximity fuze”, alltså ett tändrör som initieras av närhet till målet med hjälp av radiovågor. Där förekom visst ibland ett speciellt radiorör, XFG1, som sedan kom att användas i tidiga radiostyrningsmottagare som fungerade enligt den superregenerativa principen. Ett enkelt sätt att få stor känslighet.  

Alf skriver om tidiga försök att bygga ett akustiskt zonrör och mycket annat, bl a om hur man till en arbetskamrat vid en högtidsdag gav bort en ”unik samisk sk-tskrapa” som dock var hemslöjdad (av bokträ därtill!) och som så småningom kom att hamna på ett mycket fint museum. En mycket dråplig historia. Dessutom kan man läsa  om ”rävjakt”, alltså hur sändaramatörer tävlar i orientering där man radiopejlar in kontrollerna. En teknik Alf också använde när det gällde att finna en tidig ”piratsändare” i Norrland och då Aftonbladet ställde upp med sin Grumman Widgeon SE-ARZ som Herje Westrin flög. Notera att radiooperatören på flygplatsen har en telegrafinyckel, telefoni hade nog ännu 1952 inte trängt igenom. Det var länge sedan jag fann denna sajt som väl är över 15 år gammal men den finns alltså kvar, om än flyttad.

Svenska Philips sägs ha gjort en bragd då man i Sverige under brinnande krig med dess avspärrningar och sekretess lyckades ta fram ett helsvenskt zonrör. Mer att läsa om zonrör finns här och på svenska här .

Min vän ”rävjägaren” nämnde även att modellflygarna en gång hade problem med att driva ett forum. Tydligen drog forumredaktören då i gång ett eget forum, som blev populärt och bakom vilket nu står en ideell förening. Det finns nu här där det finns mer än ett forum, medan modellflygarna mer officiellt finns här.  

Sudden

Responses

  1. Grattis till det 100:e inlägget! Även om jag inte alltid kommenterar följer jag din innehållsrika blogg med intresse och läser alla uppdateringar.

    Hans

    Gilla

  2. Även jag sällar mig till gratulanternas skara. Grattis till de 100! Ser fram emot nästa milstolpe – 1000? Du verkar ha nog med material i dina gömmor, både materiella och mentala sådana, för att utan svårighet nå den milstolpen. Keep up the good work!

    Gilla

  3. Bra Lasse, fortsätt i samma tempo och liknande innehåll.

    /Peter Berg

    Gilla

  4. Grattis till nummer 100. Fortsätt så här.
    Jag kommenterar väl inte så ofta men läser med intresse allt som kommer.
    Egon

    Gilla

  5. Lars,

    Well done and carry on with your good job. I, and I am sure, every one else enjoy your blogs.

    Erik.

    Gilla


Kommentera

Kategorier

