Skrivet av: Sudden | 2010/08/17

Litet om Amelia Earhart

Nyligen sedan kunde man i DN testa sina flyghistoriska kunskaper, och bl a fanns en fråga om den kvinnliga amerikanska flygaren Amelia Earhart som blev känd för sina långflygningar och fortfarande är mycket omskriven på grund av sitt ännu ouppklarade försvinnande för 73 år sedan. Det finns mycket att läsa om henne på webben.

Man kan börja på Wikipedia och där roas av formuleringen kring det höjdrekord hon satte tidigt i sin karriär med en ganska enkel dubbeldäckareNär hon nått den höjden (ca 4200 meter) stannade motorn, men hon fick igång den och landade utan problem. Det får mig att tänka på de tillfällen då jag fått påpeka även för bildade men ej flygintresserade personer att flygplan faller i allmänhet inte handlöst om motorn stannar. Ej heller att det blir omöjligt att segelflyga om vinden mojnar.

I de klippböcker som en gång Arthur Warensce samlade klipp ur främst sin morgontidning under 30-talet och som av en person som kommit att köpa dem donerats till SFF (vad jag förstått) där de skannats, finns många klipp kring Earharts ensamflygning i maj 1932 från USA till Europa med en Lockheed Vega. Hon avsåg att ta sig till Paris från New York via Harbour Grace i Kanada som så många andra atlantflygare på den tiden,  men tvingade genom tekniska problem att landa i Londonderry på Irland. Hon hade för övrigt varit med över Atlanten tidigare i juni 1928 som medlem i en tre-motorig flottörförsedd Fokker med en fyrapersonersbesättning (”mest som en säck potatis” lär hon ha sagt om sin insats där som var främst ”kvinnosaks-symbolisk”). Då skulle man till Irland men hamnade i södra Wales eftersom vädret var svårt. Amelia styrde aldrig planet. Här ett filmklipp med bilder från båda landningarna. (Att ta sig ur Vegans cockpit ned på marken fordrade en del vighet som man nog inte har när man suttit still i många timmar. Notera också hur hon är annorlunda klädd när hon väl kommit ned. Hon har väl fått flänga upp och ner flera gånger för alla fotografer som med tiden anlände.)

Jag har samlat ca hälften av dessa tidningsklipp här (klicka nedan till vänster). Läs dem som tidsdokument. Notera bl a hur man först har svårt med hennes namn, sedan ”tonen” i intervjun, smeknamnet ”Lady Lindy” m m, ja all uppmärksamhet. Hennes artighet; tackar i intervju-artikeln de skandinaviska länderna (Balchens assistans), i filmklippen nämner hon ”äkta irländskt mottagande resp ”äkta brittiskt mottagande”. På Youtube fann jag ett par filmklipp kring flygningen där hon berättar själv här medan här berättas om henne och hennes Lockheed Vega som nu finns på Smithsonian i Washington.

Rekordflygningar var vanliga på 30-talet, och de gav upphov till notiser även i svenska landsortstidningar. Det finns mycket om detta och annat flyg i de Warensce-klipp jag fått som kopior eller för att klassificera åt SFF, även om denna min insats nog inte blev av något värde just annat än för mig själv. Jag lärde mig mycket flyghistoria. Genom åren har jag på SFF forum pytsat ut klipp då och då och mer blir det nog.

Sudden

Kommentera

Kategorier

