Skrivet av: Sudden | 2010/08/19

Flygpionjärerna lär sig flyga

I Dagens Nyheters test av ens flyghistoriska kunskaper fanns en ”slamkrypare”. Det rätta svaret på var flygbaronen Cederström lärde sig flyga, nämligen i Pau (vid Pyreneerna), angavs inte. Kanske för att ”uppflygningen” skedde i Paris. Detta kan man läsa i bl a Kåa Wennbergs fina bok ”Flygbaronen Carl Cederström” (1999) där bland de många illustrationerna finns en bild av hur påvert Cederström och hans kamrat bodde i Pau samt faksimil av vykort han skickade hem därifrån eller från Paris. Bl a ett till Signe Thiel, hustru till bankiren och konstmeccenaten Ernest Thiel, som måhända bekostade Cederströms flygutbildning. ”Paris d. 2 Maj. Min vän. Har nu genomgått eldprofvet å tagit mitt ”Brevet”. Mycket återstår än, men skall klara allt med den äran, såvida jag å monoplanet håller. Hälsa Ernest. Din Carl”.

Det var nog en del ”geschäft” med dessa utbildningar vilket framgår av kapitlet om Lars Fjällbäck i boken ”Flygfolk” av Mr Jones, pseudonym för den senare kände sportjournalisten David Jonason. Även pionjären Tord Ångström var för övrigt inte nöjd med sin första utbildning och besökte två ytterligare ”flygskolor”.

Här kan man läsa om Fjällbäcks upplevelser i Pau, vintern 1911-12, och annat om hans verksamhet i Sverige fram t o m ca 1917. Här en bild , dock från Torsten Gullbergs bok ”Svenska vingar”, tryckt 1929.  Fjällbäck var bl a verksam vid Nordiska Aviatik AB i Tellusborgsområdet i Midsommarkransen. För några år sedan gjorde jag en vacker höstdag en vandring genom detta gamla industriområde, som nu till en del bebyggts med bostäder. Jag fantiserade att jag hittat NAB:s kåk, i närheten av LM Ericssons dåvarande enda fastighet i området där jag förresten gjorde mitt KTH ex-jobb.

Tittar man på var de svenska pionjärena fick sin utbildning så var det i Frankrike med undantag av Olle Dahlbeck som lärde sig flyga på Hendon i London. Alla de andra som Cederström, Ångström, Fjällbäck, von Porat,  Hamilton, Jungner och Thulin fick sin utbildning i Frankrike; i Pau, Paris-trakten, Douai (nära belgiska gränsen) och Reims. Så var det ju några som flög ändå eller lärde sig flyga i Sverige (som Sundstedt) innan flygskolor etablerades (Thulin, Södertälje).

Fjällbäck blev sedan verksam inom flygvapnet men hade ingen riktig framgång i karriären och for litet illa vid 30-talets flygkommissioners granskning. Men en medalj fick han 1953 tillsammans med von Porat (bild i årskrönikan i Allhems ”Ett år i luften” för 1954):

 

Inför helgens 100-årsfirande på Gärdet kan det ju vara kul att ta en titt i SFF kronologi och speciellt då några noter som jag skrivit:

(Klicka på bilden så blir texten läsbar eller gå till SFF kronologi på webben.)

Så till något helt annat. Från bloggbesök de sista dagarna vill jag rekommendera Hans Jakobssons reportage från det i Sverige föga omskrivna Brooklands-museet. Vi har väl alla varit roade av racerbilar, så som de såg ut den gång då de tävlade på Brooklandsbanan med dess doserade kurva och med förare som Campbell, Segrave och Cobb som på andra platser senare satte absoluta hastighetsrekord, och där det även flögs och tillverkades flygplan.  Mycket små bilar har däremot Urban Fredriksson länkat till på sin blogg. Vidare har Fredric Lagerquist besökt Flygvapenmuseet och skriver vad han tycker och visar många bilder därifrån.

Sudden

Annonser

Responses

  1. En av bloggens läsare, Erik Johansson, har skickat mig en bild han kom åt att knäppa i Stockholms stadshus 5 december 1953!

    Kan det t o m vara Fjällbäck som Nordenskiöld hälsar på?

    Det var en överraskning må man säga! Jag tvekade ett tag om jag skulle lägga ut bilden av de tre männen, den låg ju litet långt från ”ämnet”, men å andra sidan överbryggar den hela det svenska flygets då drygt 40-åriga historia. Nästan halvvägs till i dag.

    Notis i SFF Kronologi: 1953, 5 december: Flygets femtioårsminne firas i stadshuset i Stockholm med en fest arrangerad av SAS,
    flygvapnet och KSAK. General Nordenskiöld högtidstalar och Gösta von Porat och Lars Fjällbäck mottar KSAK:s Wicandermedalj. Vidare visas flygvapnets första färgfilm ”Jaktflygare”.

    Gilla

  2. Ett inlägg med ganska lös anknytning till Lasses artikel:
    Jag gillar att lösa korsord. Ibland har jag stött på ”Kungavagga”, 3 bokstäver. Svaret skall vara Pau, där Cederström (och andra svenskar) fick sin flygutbildning. Det var väl följaktigen Bleriots flygskola som låg i denna stad.
    Kungavagga – Jean Baptiste Bernadotte, senare kung Karl XIV av Sverige, föddes här.

    Gilla

  3. Hej Lars! Jo jag blev snart medveten om att det var ju från Pau Carl XIV Johan kom. Googlar man litet finner man att det blev snabbt många flygskolor i Pau, t ex flög von Porat där i Nieuports skola. Under VK1 växte verksamheten.

    Sedan var det ju rätt fantastiskt hur snabbt flyget utvecklades de första åren. Till en del hjälpt av världskriget.

    Googlar man kan man i gamla Flight läsa vilka mer remarkabla flygningar som gjorts vid de olika skolorna, vilka som var elever m m de senaste månaderna.

    Se även http://www.pau-pyrenees.com/uk/decouv_hist_pat_musees_expo_perm_terre_aviato.php

    Gilla

  4. Tack för länkar! Alltid trevligt att läsa dina alster.

    Gilla

  5. På tal om pionjärer, så har jag alltid en bok liggande framme hemma som jag läser när jag får en minut över, eller väntar på min fru. Den bok jag läser på detta sättet just nu är ”Dawn Over Kitty Hawk” Av Walter J. Boyne. Boken är fiction byggd på fakta och visar på intriger och spänning i kapplöpningen om att komma först med ett flygplan, tyngre än luften, drivet med egen motor.

    Här är en liten inblick i boken, som jag tycker är mycket fascinerande och dessutom ger mig vissa ”Aha upplevelser”:

    Walter J. Boyne, the world’s foremost historian on aviation and the former director of the Smithsonian Air and Space Museum, presents this fascinating, historically accurate, fictional account of all the cutthroat personalities who strived to be the first to take the air. Of course Wilbur and Orville Wright etched their names in history as the inventors of the airplane, but lost are their contemporaries who shared their same passion. Some spent entire lives and fortunes chasing the dream of flight, including men like the embittered Augustus Herring, the pompous Samuel Pierpont Langley of the Smithsonian Institution, who was backed by the U.S. War Department, Glenn Curtiss, the Wright Brothers most fierce competition, and even the legendary American inventor Alexander Graham Bell—after all, what these men set out accomplish would surely catapult them into fame and fortune, and drastically alter the course of history for decades to come.

    Gilla

  6. For those who are interested in photography I can mention that I took this photo with my Zeiss Ikon Nettar. I used a flash of the good old type where the bulb had to be changed between each shot and you ended up with terribly burnt fingers if you were too much in hurry.

    I still have this camera and an expert has indicated that this model is worth a bit of money these days. A few years back he told me that one could still buy film for it but it has to be ordered specially and would be very costly.

    My fingers have healed very well.

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: