Skrivet av: Sudden | 2010/08/27

Mest om modellflyg – några webbtips och ett Fokker S 6 haveri vid Brändön 1939

Två brustna länkningar lagade 20 januari 2015. Tack till Christer Bergström!

Det senaste inlägget om Flygfestivalen på Gärdet i lördags fick många läsare, även om detta mycket hade att göra med den tragiska olycka som hände senare den dagen i Tynset med en av Biltemas Spitfire, då Bertil Gerhardt omkom.

Nu kan man läsa om denna festival även på SFF hemsida och på många andra ställen och även se Bleriot’en på video. Läser man mitt ”referat” skall man betänka att jag var där bara en rätt kort tid och inte heller besökte ”utställningsområdet”.

Min erfarenhet från SFF forum säger mig att intresset för äldre flyghistoria och riktigt gamla flygplan, som Bleriot XI, för att inte tala om modellflyg är ganska litet jämfört med intresset för moderna svenska stridsplan samt ”warbirds”. Men jag framhärdar lik en envis folkbildarstofil med historiskt flyg och modellflyg. Jag vet vad torsionsnäsa och skevroderbroms är medan termer som ”Framom” och ”Bakom” och ”baskompani” är mig ganska främmande. Vad ett fältbageri är kan jag dock föreställa mig.

Jag letade därför efter modellflygsajter och fann en bra länklista. Bland sajterna där hade jag lyckan att återfinna Göran Olssons världsberömda sajt om linflyghistoria som nu flyttats. Tyvärr har det han skrivit om svenskt linflyg försvunnit. Telias borttagande av s k ”personliga webbsidor” har ställt till en hel del elände. Jag förstår om en Internetoperatör inte vill anstränga sig att erbjuda en länk till sajtens nya plats men en dålig service är det. Tidigare kunde man här hitta mycket om linflygstorheter som exempelvis Måns Hagberg, Nils Björk eller Kjell Rosenlund (för att nu få vara stockholmare ett tag) om jag minns rätt. Nu finns visserligen denna linflygsida men historik saknas där.

Det dröjde länge (ja, decennier) innan jag insåg varför linstyrning ofta kallades U-kontroll när jag var liten. Här litet nostalgi.

För dem som är nyfikna på vad mer Måns H sysslat och sysslar med, så finns han här och hur en ung Kjell R som europamästare i teamracing 1961 såg ut kan man se till höger här nedan (bilden lånad från Göran O:s sajt).

Här finns en del på Göran O:s sajt litet om Kjells Miss FAI.

I SMFF:s bok ”Spännvidd” om svensk modellflyghistoria för ungefär de senaste 50 åren kan man på sid 387-390 läsa om teamracerflygarna Kjell R och Nils B och deras framgångar internationellt och Måns H har ett eget kapitel. Tyvärr är det svårt att finna information om denna bok på webben. Jag tror att den tryckts i en begränsad upplaga och rent formellt inte är en bok utan en specialutgåva av Modellflygnytt nr 7/2008. SFF ”trixade” också litet på ett liknande sätt för att nå vissa skatte-fördelar har jag hört.

I Luleå finns en modellflygklubb Jupiter vars webbmaster är Christer Bergström. Klubben och annat (såsom en RC-modell av en Seabee, ”måste ses”, och bilder från en fullskalaflygning med Seabee) finns här. Christer B föreslog mig nyligen att jag kunde i SFF Nätkassen tipsa om en webbsida om ett haveri med en av flygvapnets Fokker S 6 i Norrbotten år 1939. Jag tog kontakt med Christer, varvid det visade sig att vi varit ”nästan arbetskamrater”, och berättade att Nätkassen var nedlagd m m, men jag tar mig nu friheten att tipsa om texten här istället. Det var Christers far som var spanare vid tillfället och Christer har mer bevarat kring händelsen.

Lars Henriksson uppmärksammande mig häromdagen på företaget Fiddlers Green varifrån man köpa och ladda ned färglagda ”ritningar” att bygga kartong-modeller av flygplan  och annat. Sajten/företaget var ursprungligen brittisk men är numera amerikansk, men mycket av stoffet är ännu av härlig brittisk karaktär – tycker jag. Om man registrerar sig kan man få några sådana  ritningar gratis. Till varje modell finns på sajten ofta trevligt skriven och illustrerad information som kan glädja dem som är allmänt flyghistoriskt intresserade. Jag har flera gånger tipsat om eller länkat till Fiddlers Green på SFF forum och i Nätkassen. Lars H, sändaramatöranrop SM6EBQ, hade nu upptäckt att man ”lånat” en av hans bilder (”röntgenteckningen”) till sin artikel om ”Flygande  loppan” utan att fråga om lov. Sådant händer tydligen i de bästa familjer…

Två andra Fiddlers Green-modeller finns här och här. Särskilt i det senare fallet är information mycket fyllig och informativ. Det finns mer ordinära kända flygplan också…

Så något helt annat: Jag tittar då och då in på Newsmill och även dagstidningar och vissa bloggar. I visa stunder brukar jag säga att förr gick man till apberget på Skansen, för att studera beteenden men nu räcker det med Internet. Det är mycket krokigt tänkande som kommer fram, främst förstås i läsarkommentarerna. Men jag tycker nog man också blir medveten om att etablerade papperstidningsjournalister inte alltid är så mycket att lita på. Eller om jag nu blivit en gammal sur gubbe. Alltnog, f d diplomaten och ubåtsutredaren Rolf Ekeus har skrivit bra om ”ubåtarna” här tycker jag. Kanske han är litet hård mot en f d ÖB, Bengt Gustafsson, men det som denne nyligen skrivit är pinsamt dåligt. Till en del beror det kanske på hans ålder. Men detta med ubåtar är ju en öm tå för vissa högre militärer och ”smarrigt” för folk som är/var i den militära underrättelsebranschen och jag förstår om de eller deras supporters måste slugga rätt fult.

Afghanistan är också en svår sak. Niklas Ekdal är ingen favorit hos mig men här skriver han bra. Liksom jag själv är han säkert uppfostrad med att vi pojkar skall rida ut i den stora världen på våra springare och kämpa för fred och rättvisa:

Men så enkelt är det inte. Om jag minns rätt har väl Ekdals gamla tidning och han själv svängt från den inställning som Hans Lindström skojat med här.

Sudden

Annonser

Responses

  1. Angående att linkontroll en gång kallats för ”U-kontroll”. Jag skulle själv istället föreslå ordet ”yrkontroll”. Usch vad det snurrade i huvudet när vi flög vår ”stunt”. Och ändå var det långt tillbaka i ungdomen.

    Hälsningar

    Lars H

    Gilla

  2. Hej Lars!

    Jo precis, när jag för en dryg vecka sedan såg en linflygare ”trava runt” i det höga och tuviga gräset på Gärdet funderade jag på om jag skulle ha klarat det utan att snubbla. När jag var ung hade jag inga problem men nu…

    Det MFK ”Red Baron” höll på med var ju att typ 10-åringar fick känna på linstyrning, där flygläraren höll sig bakom eleven och höll i DK-styrhandtaget. Läraren måste då anpassa sina steg så att eleven inte behöver gå i cirkel eller hindras på något sätt.

    Två bilder från Red Barons ”hemmafält” i en f d grusgrop i Älta:

    Här får en ung dataspelsvan grabb känna på den ”analoga verkligheten” även om det ju är ”fly by wire”…

    I tävlingsformer som teamracing och combat är man ju flera flygare som trängs i cirkelns mitt och det fordrar ordning och uppmärksamhet så att det inte blir kaos. Jag minns mitt första och enda försök med combat som väl tog slut redan efter två varv. Det var nog förresten på en skolgård vid/nära Valhallavägen som jag gick förbi den 21:a förresten.

    http://www.go-cl.se/trh/ finns en bild av en grupp teamracing-piloter som jag tycker har en väldig charm. Är man tio år yngre än jag tror jag inte att man känner samma ”tidens fläkt”. Färgbilder var nya för oss 70-plussare i vår tidiga ungdom, samtidigt som bilarna man ser på bilden minner om 30-talet och klädstilen visar att bilden är från ”over there”. Färgbilder och sol fanns i amerikanska modellflygtidningar, medan jag minns den engelska modellflygvärlden under den nära efterkrigstiden som murrigt svartvit.

    Sudden

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: