Skrivet av: Sudden | 2010/09/02

Litet om Villehad Forssman

Då och då har Villehad Forssman omnämnts i den svenska flyghistoriska litteraturen, kanske då främst som ”konstruktör/inspiratör” till två mindre kända flygplan från Södertelge Verkstäder omkring år 1917, SW 15 (”Lotterijagaren” eller ”Pojagaren”) och SW 16, ett tvåsitsigt spaningsplan.

Men annars verkar det glest med omnämnanden. När jag kikar i SFF:s dokumentdatabas hittar jag just bara att Sven Stridsberg i SFT 3/07 nämnt hans betydelse när det gäller Fokker Dreideckers fribärande vingkonstruktion. Nedan ser vi ett Fokker-experiment. Skulle man få till sådana här vingar fordrades nya konstruktionselement:

Notera förresten skevrodren! Bilden är lånad (jag har inte lärt mig länka direkt till källan) från Dave Watts fantastiska bildarkiv som man når härifrån där Forssmans namn nämns vid en bild av ett brottprov med en vingbalk.

Nyligen har dock den flitige Günther Sollinger i Riga forskat i arkiven m fl platser och kommit ut med en tjock bok som presenterades på FLIT-mötet hösten 2009 samt satt spår på webben, i Wikipedia och annorstädes. Jag har letat litet på webben och här följer vad jag fann eller tyckte var intressant. (Jag var ej med på FLIT-mötet och har ej heller boken . Den beställes enklast från författaren. Titel: Villehad Forssman – Constructing German Bombers 1914-1918. ISBN 978-5-9000078-62-5.)

Villehad F förblev hela livet svensk medborgare men var tydligen aldrig verksam i Sverige. Han var möjligen född i Göteborg 1884 men troligare i Viborg, och växte sedan upp i nuvarande Lettland. För att klippa litet ur en text på webben av Sollinger:

Villehad Henrik Forssman (1884–1944) had grown up in Libau (Liepaja) in the province of Courland. He attended both primary and secondary school in this city before enrolling at the Riga Polytechnic Institute in 1903. Seven years later, in 1910, Forssman graduated from the institute as mechanical engineer. He moved to Germany that same year, where he constructed a soft-type dirigible for the Russian military at the balloon factory of August Riedinger in Augsburg. The maiden flight of this aircraft took place in January 1911.

Between 1911 and 1916 Forssman lived in Berlin- Johanisthal, operating a technical consultancy bureau. His services included helping constructors to
register their inventions with the patent office, working together with firms in solving technical issues, and working as a teacher for various flight schools at the Johannisthal airfield. In 1914–15, Forssman was employed by Prince Sigismund von Preussen, an avid aviator, as technical adviser. During that time he constructed his first fixed-winged aeroplane, the Forssman Bulldogg. Shortly after the outbreak of World War I, Forssman got employed by the Siemens-Schuckert Werke in Berlin, where he constructed two more of his Bulldogg monoplanes as well as one of Germany’s first 4-engine biplanes. [3] In spring 1916, Forssman left Siemens, moving to Hanau in Bavaria
(nja, i Hessen) where he started to work for J. Brüning & Sohn, a plywood manufacturer.

In summer 1917, Forssman met the Swedish naval attaché in Berlin, Commander Cl. Lindström. Lindström was shown both drawings and photographs of a large aeroplane that, according to Forssman, was under construction at the firm Brüning in Hanau…

Texten sedan är spännade men den har inget med Lotterijagaren att göra utan det förefaller som Sollinger endast uppehåller sig med de ”jätteplan” som Forssman var med om hos Siemens-Schuckert och annorstädes i Tyskland.

Kanske detta är Forssman själv med en av sina ”Bulldoggar”:

Och här en Bulldogg med Forssmans uppdragsgivare:

Här kan vi se exempel på tyska jätteplan (även här) under VK1. (Vad som är av Forssmans hand har jag inte tagit reda på, holländska är inte min starka sida.) Jag är imponerad av att man bara drygt 10 år efter bröderna Wrights flygning kunde bygga och använda (om än med möda) sådana bjässar till plan.

Jag fann på webben en början på en artikel som jag gärna hade läst i sin helhet. Men här är det tal om vad Forssmans kunskap om att bygga med kryssfanér betydde för Anthony Fokker. Jag är ännu imponerad av bilder där det demonstreras hur stark en vinge är med hjälp av gubbar eller sandsäckar. Men man skall väl egentligen inse vilka krafter det blir när man börjar dra ordentligt i spaken. Se även ett foruminlägg  här.

Begreppet ”Forssmanholz” för en särskild slags plywood finns fortfarande i tyskan. Forsmann kom efter tiden hos Siemens-Schuckert till företaget Brüning & Sohn, som i grunden tydligen varit en ”Zigarrkastenfabrik”. Det kan tyckas vara ett litet smalt område (cigarrlådor). Men det fanns spin-off-verksamhet, bl a i tryckeribranschen, kanske det börjat med maggördlar till cigarrer, och plywoodverksamheten växte som man kan se om man googlar och företaget var verksamt på många håll i Tyskland. Blev troligen under VK2 en krigsviktig industri och man ser förresten företagsnamnet i förteckningar över företag som hade slavarbetare. Nå, på 20-talet tillverkades mycket tunn plywood som tycks ha kunnat användas litet som en väggtapet om jag fattat rätt. Nedan en vacker bild av ett företag som kom att ingå i koncernen från den tid då rykande fabriksskorstenar var ett tecken på framgång:

Under denna tid kom han att arbeta med ett verkligt jätteplan vilket skymtar i några av de texter jag länkat till ovan, bl a denna.

I en av texterna nämns i förbifarten att man har skojat med Forssmans konstruktörskompetens. Nu var det väl många konstruktioner i flygets barndom stolliga, och under krigstid görs vilda satsningar. Men det är ju lockande för en skribent att vara raljant och t o m hånfull, och det är James Gilbert i boken ”The world’s worst aircraft” där ett kapitel handlar om Forssmans olika jätteplan. Roligt att läsa, men Gilbert fick en ordentlig avhyvling i Flight när hans bok recenserades. (Recensenten är att lita på, jag råkar ha även den efterföljande boken ”The Speed Seekers” i min hylla som är en läckerbit.)

Men visst är det roligt med sarkasmer. Jag tänker på en viss blogg…

Apropå vad en ”cigarrlådefabrik” kan komma att syssla med, kommer jag att tänka på att en framgångsrik tysk segelflygplantillverkare hette ”Rolladen-Schneider”. Rolladen betyder ungefär ”rulljalusi” och jag minns från mina besök hos mina svärföräldrar i Frankfurt-trakten i på 60-talet dessa stadiga saker som man under rassel rullade ned på kvällen framför fönstren i lägenheten i flerfamiljslamellhuset.

Sudden, som inte har Sollingers bok men det  kanske blir aktuellt när han väl läst den förra boken av författaren som har legat i stort sett oläst i 5 år och inte heller var på FLIT-09

Annonser

Responses

  1. I’m not that much of a internet reader to be honest
    but your blogs really nice, keep it up! I’ll go ahead and bookmark your website to come back in the future. All the best

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: